Panorering live?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Panorering live?

Inlägg av Peter_New »

Hur gör ni när ni mixar live med panorering?
Har sett väldigt många tekniker som panorerar Oh på trummor en del åt varsit håll och även ibland gitarrerna.
Om man gör så då hör ju dom som står på den sidan man inte har panat emot sig mycket mindre.

Varför gör man så?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag panorerar cd''s, effekter och synthar fullt, och panorerar ibland gitarrer, pukor och överhäng en smula åt lämpligt håll.

Man får ett bättre stereoperspektiv längre bak och i mitten av lokalen, samtidigt som mixen blir sämre längre fram åt sidorna. Det är givetvis en balansgång hur mycket man vill pana, och hur mycket man tror att de allra längst bryr sig om de hör överhänget eller inte :)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Efter hur instrumenten sitter i orkesterdiket har funkat bra. Att panna ut fler av samma instrument minskar grötigheten också.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

panning live upplever jag som svårt...men personligen tycker jag att det styrs av lokal och högtalarnas placering i förhållande till publik.
Jag har en förkärlek för att panna mycket (kan ju komma av att jag halkade in i branchen genom studiodörren så att säga)...med skildnaden att jag inte pannar lika hårt som i studiomiljö. Men liksom Ian säger så upplever jag att definitionen i mixen blir bättre än om allt skall slåss om centerkanalen.

Brukar panna oh kvart i kvart över, pukor lite lagom, beroende på hur många det är...gitarr 12 i 12 över osv... naturligtvis går CD, keys och regelrätta stereogrejjor ut fullt pannat....

typ så...
Q.E.D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster