Fördröjning

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Matte Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 08 jan 2004, 01:00
Ort: Hedesunda
Kontakt:

Fördröjning

Inlägg av Matte Larsson »

Ska köra ljud på ett 100-års jubeleum för en idrottsförening. Mest Prat och bakgrundsmusik. Platsen kommer att vara en fotbollsplan. Och min fråga är Hur mycket fördröjning får man i signal kabel? Så som det ser ut nu så kommer kortaste signalkabel från mix vara ca 5 meter och längsta ca 50-70 meter... Kan detta fungera, eller om inte hur löser jag problemet?

Tacksam för svar...
Mavic Dj-Service

Matte

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Den fördröjningen du får i signalkabeln är försumbar. Inget att oroa sig för.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Matte Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 08 jan 2004, 01:00
Ort: Hedesunda
Kontakt:

Inlägg av Matte Larsson »

Det är så pass. Tack!
Mavic Dj-Service

Matte

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

På normala gig för (och de flesta andra) mig så går signalen först genom en mikkabel på 3-15 meter, sedan genom 90 meter multi, genom bord och ev. outboards och genom 90 meter multi tillbaks igen. Alltså totalt över 200 meter. Inga problem där.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Matte (Mavic) skrev:Det är så pass. Tack!
signalen rör sig med ljusets hastighet så varför bry sig.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Är det inte snarare så att signalen rör sig med väldigt hög hastighet som kan approximeras till ljusets hastighet? *solglasögon*

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nomads trummis ville inte ha någon baskagge i sin monitor för att han påstod sig höra fördröjningen. Hans val iofs, de var jäkligt bra hur som helst.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

cyberpunk: Då är det inte fördröjningen i signalen han känner, eftersom den är såpass kort. Det är istället fördröjningen som blir eftersom han har ett annat avstånd till monitorn än till baskaggen.

Hastigheten signal har i kablar är ungefär 300 000m/s medan hastigheten i luft ligger en bit över 300m/s, hur mycket över beror på luftfuktighet och temperatur.

Det skiljer en faktor tusen iaf.


Hur långt hade han till sin monitor jämfört till baskaggen/baskaggarna? En närmare placering hade kanske gjort att den där skillnaden han upplevde ändrades, förhoppningsvis försvann.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag vet mycket väl att ljudets fördröjning i kabeln jämfört med i luften är två vitt skilda saker. Det var inte fördröjningen i luften han menade. Monitorn var på ganska precis samma avstånd som kaggen (vilket är rätt naturligt eftersom bägge står på marken brevid/framför trumstolen).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag tänkte väl, du brukar ju ha koll :)

Det var inte så att monitorn spelade mot någon yta som gav upphov till ett eko han hörde heller? För, att han skulle uppleva fördröjningen i signalkedjan är jag starkt tveksam till.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag tyckte också det verkade lite långsökt, men som sagt, vem är jag och säga till honom vad han hör...

I den högljudda scenmiljön det gällde så var det inte så att han direkt hörde baskaggen i sig, utan han påstod att han hörde delayet från det att han tryckte till med foten tills ljudet kom ur monitorn, och stördes av det.

Väldigt duktig trummis dock, så jag bryr mig inte om det. Han bad mig fimpa kaggen i monitorn och away we go (2 min linecheck) :P
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:cyberpunk: Då är det inte fördröjningen i signalen han känner, eftersom den är såpass kort. Det är istället fördröjningen som blir eftersom han har ett annat avstånd till monitorn än till baskaggen.

Hastigheten signal har i kablar är ungefär 300 000m/s medan hastigheten i luft ligger en bit över 300m/s, hur mycket över beror på luftfuktighet och temperatur.

Det skiljer en faktor tusen iaf.
Faktor på miljonen snarare: 299792,458 Km/s vs 340 m/s

förövrigt, Snabb kille det där, som kan höra delayer på under miljondelen av en sekund ;)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ElectroAudioHB skrev:förövrigt, Snabb kille det där, som kan höra delayer på under miljondelen av en sekund ;)
Som sagt, inte min uppgift att tala om för en musiker vad han hör och inte hör. Vill han inte ha kagge så slipper han *solglasögon*

Var för övrigt hos en högtalarkonstuktör och lyssnade på hans produkter nyligen. Prylarna lät bra, men jag hade svårt att hålla mig för garv när han bad mig vända på högtalarkabeln och ge honom andra änden (uppmärkt) så kabeln satt åt det hållet den var "inkörd" :roll:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev: Som sagt, inte min uppgift att tala om för en musiker vad han hör och inte hör. Vill han inte ha kagge så slipper han *solglasögon*
Precis, det blir enklare för dig *solglasögon*
Sånna musiker vill man ha fler av ;)
Var för övrigt hos en högtalarkonstuktör och lyssnade på hans produkter nyligen. Prylarna lät bra, men jag hade svårt att hålla mig för garv när han bad mig vända på högtalarkabeln och ge honom andra änden (uppmärkt) så kabeln satt åt det hållet den var "inkörd" :roll:
*ASG* håller med dig.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ElectroAudioHB skrev:
cyberpunk skrev: Var för övrigt hos en högtalarkonstuktör och lyssnade på hans produkter nyligen. Prylarna lät bra, men jag hade svårt att hålla mig för garv när han bad mig vända på högtalarkabeln och ge honom andra änden (uppmärkt) så kabeln satt åt det hållet den var "inkörd" :roll:
*ASG* håller med dig.
I lyssningsrummet hade han dessutom signalkällor och steg inkopplade till nätet med nå jättespacade nätkablar som säkert kostade skjortan.

Jag var på väg att fråga ifall han hade lyckats få elleverantören att dra likadana kablar ända från kraftverket, men jag avhöll mig.... :twisted:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev: I lyssningsrummet hade han dessutom signalkällor och steg inkopplade till nätet med nå jättespacade nätkablar som säkert kostade skjortan.

Jag var på väg att fråga ifall han hade lyckats få elleverantören att dra likadana kablar ända från kraftverket, men jag avhöll mig.... :twisted:
Det är rätt vanligt, men jag undrar vad dom skulle ha svarat ifall man hade frågat....Men dom hade väl bara sett ut såhär.
Bild


Sen så är iofs dåliga nätkablar något bra om man nu skall jaga mikroskopiska detaljer iom att en dålig kabel ger en viss filtrering av strömmen, dock i samma klass av petitesser som att jämföra delayer i signalkablar.Så det är inget att bry sig om.

Men nu skall inte jag säga för mycket iofs :wink: jag har ju också en massa snygg kabel i min rigg.Men det beror på att den har hög impfaktor och inte på att den skulle göra nån skillnad rent elektriskt, för det gör det inte.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster