Decibel Godkända eller inte??

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Magnus Arkenklo
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 10:44
Presentation: Ljudtekniker och musiker som försöker hålla sig till svenssonkneg maximalt på deltid!
Ort: Nässjö
Kontakt:

Decibel Godkända eller inte??

Inlägg av Magnus Arkenklo »

Har en fråga ang. hur högt jag kan spela med PA¨t på typ festival.

Har hört att toppvärdet kan vara max 110db
Och att genomsnitsligt värde kan vara upp till 105db utomhus.
Vad är ett genomsnittligt värde enligt alla regler?

Kan ni hjälpa mig att reda ut dessa regler / värden??

Finns olika regler för olika Kommuner??
Detta gäller en spelning i Eksjö Kommun i Aug månad.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Decibel Godkända eller inte??

Inlägg av Hasse Queisser »

Reglerna från Mijö & Hälsa är normalt:

100 dBA Leq, 115 dBA peak. Det gäller på ALLA ställen där publik kan befinna sig. Har du inte flugit PA:t tillräckligt högt ligger du risigt till längre bak.
Om yngre publik (minns inte om det är under 18 eller yngre) har tillträde till området har jag för mig siffrorna är 97/110 dBa.

Bortsett från ovanstående kan kommuner i princip sätta vilka gränser de vill som krav för att tillstånd för arrangemanget skall godkännas.

Mätaren/miken skall vara godkänd av typ 2 och kunna visa Leq och Max samtidigt. Den ska dessutom vara kalibrerad med en godkänd kalibrator i minst klass 2.

Finns säkert de som kan detta bättre än jag och kan rätta mig/lägga till info.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Decibel Godkända eller inte??

Inlägg av Ian Delahorne »

13 år är gränsen.
"This is the updated input list"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Decibel Godkända eller inte??

Inlägg av Marcus Sandberg »

Magnus. Jag ger dej ett anorlunda svar än vad Hasse lämna.

Sosialstyrelsen har rekomendationer på 100/115dba och 97/110dba när det är tillträde till barn under 13år. Arr som är direkt riktade till barn dör man ligga på 90/100dba.

Sen är det helt och hållet upp till kommunenatt säta reglerna. I sommar har jag varit med om att kommuner har satt regelverk på 90/100 på allt. Något annat ställe valde 95/110 och de tredje kommunen valde inga bergränsningar alls.

Därför säger jag ta kontakt med den festival arangören om vad som gäller. Miljökontoren i kommunen som har get tillstånd har gett miljö utlåtande i tillståndet och där står vilka regler och mätmetoder som ska följas.

På den festivaln fär det va 90/100 gränsen som gälde va jag inhyrd mättekniker. Det va inte roligt när tekniker gnälde och beskylde en för att mäta fel och använde fel gränsvärde. De havdade att Lagen säger 97/110 för det har sosialstyrelsen kommit fram till. Det sosialstyrelsen kommit fram till är bara rekomendationer Det är de lokala miljökontoren som sätter reglerna i tillstånden om vad som ska gälla.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Alex Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 22 sep 2009, 13:32
Presentation: Ljustekniker i Hässleholm, Skåne. Studerar musikproduktion på Ljud och Bildskolan i Kristianstad.

Re: Decibel Godkända eller inte??

Inlägg av Alex Nilsson »

Under stadsfestivalen i kommunen (Hässleholm) jag bor i hade de 90/100. Krögarna och den lokala musikföreningen vart inte glada!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Decibel Godkända eller inte??

Inlägg av Marcus Sandberg »

Alex Nilsson skrev:Under stadsfestivalen i kommunen (Hässleholm) jag bor i hade de 90/100. Krögarna och den lokala musikföreningen vart inte glada!
Jag vet. Jag va en av de två som gjorde kontrollmätningar. Räkna med att vi fick utskälningar från vissa tekniker som krögare tog in. Jag kan inte fatta att det inte va vi eller festivalledningen som tog beslutet utan miljönämnd. Krögarna hadde även krav på egenkontroll vilket de struntade i att göra med motiveringen att har vi inte gjort det innan så gör vi det inte nu häller.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Alex Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 22 sep 2009, 13:32
Presentation: Ljustekniker i Hässleholm, Skåne. Studerar musikproduktion på Ljud och Bildskolan i Kristianstad.

Re: Decibel Godkända eller inte??

Inlägg av Alex Nilsson »

Marcus Sandberg skrev:
Alex Nilsson skrev:Under stadsfestivalen i kommunen (Hässleholm) jag bor i hade de 90/100. Krögarna och den lokala musikföreningen vart inte glada!
Jag vet. Jag va en av de två som gjorde kontrollmätningar. Räkna med att vi fick utskälningar från vissa tekniker som krögare tog in. Jag kan inte fatta att det inte va vi eller festivalledningen som tog beslutet utan miljönämnd. Krögarna hadde även krav på egenkontroll vilket de struntade i att göra med motiveringen att har vi inte gjort det innan så gör vi det inte nu häller.
Hah, vad skoj! Jag hjälpte perrongen under de två första dagarna och då träffades vi mycket!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster