Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Mattias Carlsson »

Hallo där!
Min firma ha mest sysslat med discon, olika jippon, tal anläggningar och singback.
Vi tänkte nu börja med en del scenjobb för live musik också eftersom det blivit efterfrågan på detta.
Ljudtekniker komma hyras in till en början.
Vad jag undrar är om ni ha tips på vad som behövs för att kunna göra dom flesta dessa jobb på "amatör" nivå.
Det som ska sysslas med är främst alltså lokala band, öppna scener, och liknande.
Vi vill alltså äga prylar så dessa jobb kan genomföras, så det behöver inte vara super saker men ska ändå funka.

så igentligen är det väl 2 frågor, vad behövs inhandlas och vad rekommenderar ni för märke/modeller.

Än en gång, är inga artister med riders som ska använda grejerna utan källarband etc..

*vi fundera på köpa in en 8 st rcf burkar för att kunna ha både som monitor och topp och klara dom flesta olika små jobb häromkring.
*en multi typ 40 meters minst 24/6 lär väl också behövas
*2 st små tält som är lätta att sätta upp och ta ner snabbt
*1 st Trummset med trumstol, trummatta, trum casar, symbalväska
*1 st bas stärkare
*2 st gitarr stärkare
*Akustisk gitarr stärkare?
*2 st gitarr lådor
*1 st baslåda
*1 st mixerbord digital Yamaha typ 03:a
*2 trådlösa micar till
*4 st headset
*1 st mygga
Instrument micar, tips?
Ex antal handmicar
Trummic set
3 st Kör micar
Fler Podier
Kablage,tips på mer som är bra att ha?
Ett par lineboxar

Vad ha jag missat?
Är relativt ny på detta med PA så go easy on me;)
PA har vi redan och ljudtekniker finns att tillgå, ljus har vi också allt

Tacksam för svar

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Jakob Carlsson »

Mickar är ju bra att köra de klassiska som alla känner till.

Sång: Shure SM58/Beta58
Instrument: Shure SM57
Trummor är jag kluven på, SM57 funkar med trumfästen men AKG har ju fina och Beyer Dynamic har underbara trummickar om du är beredd att köpa mickar specifikt för trummor.

Mixerbord skulle jag föreslå Yamaha LS9, 16- eller 32-kanaligt.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Nicke Löfgren »

Köp inga leksaker! Bättre en bra beggad sak än en ny noname!

Alltid bra så man ett andra handsvärde

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Jacob Thulesius »

Min specialitet är väl backline så jag bidrar med det!
Mattias Carlsson skrev:Hallo där!
*1 st Trummset med trumstol, trummatta, trum casar, symbalväska Yamaha tour custom. lönnset som låter bra till vettig peng. tama superstar ev.
*1 st bas stärkare leta beggad trace elliot lr köp vettig ampeg svt (låter bra och är enkelrattade) Vid större budget är ebs classic ett bra köp
*2 st gitarr stärkare Helt beroende på musikstil. men en rörcombo peavey classic 30 och en topp/låda marshall (ska vara lätt att ratta)
*Akustisk gitarr stärkare? (DI-box)
*2 st gitarr lådor (marshall 4*12 om utseendet är viktigt, harley benton 2*12 med V30 om ljudet är viktigt)
*1 st baslåda (snyggt med matchande låda från ebs/ampeg)
*1 st mixerbord digital Yamaha typ 03:a ls-9 eller roland V-mixer

Mickar : sennheiser e 604 till pukor (smidigt), LA cm3 OH, beta 52:a (jts version ifall budget) ett gäng sm57:or till virvel, stärkare, perc, blås. beta58/sm58 till sång. Ett gäng DI-boxar till keys, bas.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Mikael Thieme »

Mattias Carlsson skrev:*en multi typ 40 meters minst 24/6 lär väl också behövas
50 meter 24/8 skulle jag se som minimum, (min) erfarenhet pekar på att 40 meter ofta är i underkant plus att sex returer begränsar dig betydligt mer än åtta.
Mattias Carlsson skrev:*1 st Trummset med trumstol, trummatta, trum casar, symbalväska
*1 st bas stärkare
*2 st gitarr stärkare
*Akustisk gitarr stärkare?
*2 st gitarr lådor
*1 st baslåda
Skaffa "bra" och ridervänlig backline, så är oddsen störst att du faktiskt får den uthyrd. Håll dig till kända fabrikat och undvik de billigaste snikserierna av trummor och cymbaler. Ampeg, EBS, Hartke, Trace Elliott basriggar, antingen topp och 410-låda eller 410-kombo, undvik även där de billigaste instegsmodellerna. Fender eller bra Marshall gitarrkombos - böka inte med topp+låda utan håll dig till kombos för gitarr. Riktiga casar till allt goes without saying.
Mattias Carlsson skrev:*1 st mixerbord digital Yamaha typ 03:a
Du har betydligt större chans att en frilanstekniker idag är van vid en LS9 än vid en 03R. Fall inte för frestelsen att köpa en LS9-16 som första mixer om du siktar på att göra den typ av jobb som du beskriver. Skall du göra monitor från FOH är det mycket värt att slippa växla ingångslager på mixern, så en LS9-32 ger bättre förutsättningar.
På mikrofonsidan har du redan fått bra förslag, håll dig till säkra kort även här. Med (exempelvis) ett par Beta52, några e604, en handfull Beta58:or och några AKG 535 kommer du långt.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

tänk på att "lokala band" kan kräva rätt mycket av PA-systemet eftersom de har en historia av små källarlokaler och gula öronproppar.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Mattias Carlsson »

Tack för bra tips, tar gärna emot fler
kom på en till grej jag måste köpa in lite mer och det är mikrofon stativ och sådana saker

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Mikael Thieme »

Mattias Carlsson skrev:Tack för bra tips, tar gärna emot fler
kom på en till grej jag måste köpa in lite mer och det är mikrofon stativ och sådana saker
Låt inte heller där snålheten bedra visheten utan köp bara K&M-stativ av standardmodeller (typ 210/9 och motsvarande)

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Anton Gildebrand »

Om han inte vill lägga så mycket på mixer, så är ju 01v96 ett bra bord, och går att få upp till 32kanaler (12 + 16 preamps). De flesta borde ju kunna jobba på detta också.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Adam Ander »

Anton Gildebrand skrev:Om han inte vill lägga så mycket på mixer, så är ju 01v96 ett bra bord, och går att få upp till 32kanaler (12 + 16 preamps). De flesta borde ju kunna jobba på detta också.
Fast har inte det bordet snålt med utgångar? (om man vill köra monitor..)
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jo, man är begränsad till fyra utgångar. Men av hans första inlägg att döma så handlar det inte direkt om bruce springsteen på ullevi, utan bara små garageband, och då tycker jag att man klarar sig gott och väl med fyra auxar för monitor.
Flest inlägg när den dör vinner!

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Anton Jonsson »

På dom flesta preampar finns de ju också nästan alltid lika många utgångar så du kan ju få ut 16ch extra, de borde ju räcka om man bara ska köra monitor på dom ;)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Ian Delahorne »

Anton Gildebrand skrev:Om han inte vill lägga så mycket på mixer, så är ju 01v96 ett bra bord, och går att få upp till 32kanaler (12 + 16 preamps). De flesta borde ju kunna jobba på detta också.
Ja, det GÅR men det är inte bekvämt för fem öre. Dessutom låter LS9 mycket bättre än 01V. Plus att man då får skaffa 16ch preamp+converter och en digitalingångskort, och då kanske inte det blir så mycket billigare...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Anton Gildebrand »

Okidok! Tänkte mest att Mattias brukar vilja ha de billigaste möjliga lösningarna, om jag inte minns fel.
Men vad du än gör, snåla inte på kablarna. Fick köra föreställning på sssnake-kablar häromdan, funkade helt enkelt inte. Helt nya, glappade sönder totalt. (Inte jag som köpte dem, såklart)
Flest inlägg när den dör vinner!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Mattias Carlsson »

Okidoki, Billigt är bra MEN för det inte dom sämsta skit sakerna, därav min fråga grejer som funkar till mitt ändamål till bra priser. Vi har ändå inte tänkt köra "större" arstister utan mer ett sidoprojekt detta på grund av efterfrågan...

tack för förslag, tar gärna emot fler

mvh

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

alltså jag kan hålla med om att det inte riktigt är värt besväret att köra extern i/o till 01v96. visst, 3-4 kanaler extra kan va bra om man inte har nån annan mixer ledig,. men sen börjar det bli bökigt..

för övrigt är ls9-32 mer prisvärd än ls9-16 även om den senare också är en smidig produkt.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mikke Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 22 jul 2008, 20:48
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Mikke Johansson »

Jacob Thulesius skrev:Min specialitet är väl backline så jag bidrar med det!
Mattias Carlsson skrev:Hallo där!
*1 st Trummset med trumstol, trummatta, trum casar, symbalväska Yamaha tour custom. lönnset som låter bra till vettig peng. tama superstar ev.
*1 st bas stärkare leta beggad trace elliot lr köp vettig ampeg svt (låter bra och är enkelrattade) Vid större budget är ebs classic ett bra köp
*2 st gitarr stärkare Helt beroende på musikstil. men en rörcombo peavey classic 30 och en topp/låda marshall (ska vara lätt att ratta)
*Akustisk gitarr stärkare? (DI-box)
*2 st gitarr lådor (marshall 4*12 om utseendet är viktigt, harley benton 2*12 med V30 om ljudet är viktigt)
*1 st baslåda (snyggt med matchande låda från ebs/ampeg)
Mina fem backline-cents:

Ett snabbt överslag på de backlineriders jag läser är att något av det vanligaste man ser är "NO Trace Elliot or Harkte amps" :). Köp Ampeg direkt, en SVT CL, SVT3 eller kanske en beggad SVT2pro. Lägg till en Ampeg 4x10 så har du en rigg som (i princip) alla kommer godkänna på scen. Även om både Hartke och Trace kan låta svinbra med rätt rattning och rätt basist så vill de flesta ha nåt de känner igen, och psykologieffekten av en "fet rör-rigg" ska inte underskattas.

Samma gäller gitarrstärkare, en eller ett par Fender Twin kommer ofta funka även om banden önskat annat, det är så pass "standard" att man nästan räknar med att det finns en twin på scenen. En Marshallrigg eller två är ju "andra sidan" av gitarrmyntet, sikta på JCM-serien alt. TSL/DSL-serien. Jag skulle också säga att alltid skaffa matchande låda även om en HB-låda låter mycket bra. Psykologieffekten igen...

Yamaha tycker jag är bra val på trummor, annat man ofta ser specat är Premier eller DW men då ligger det ju lite dyrare. Kika dock efter ett beggat Premier Genista så har du gjort många trummisar glada. Jag skulle dock lägga mer krut på att ha schyssta cymbaler i hyresriggen (Zildjian A-serie alt Sabian HHX), betydligt svårare att "mörka" dåliga cymbaler i en mix tycker jag.

Tycker nog du skulle skaffa ett schysst digitalpiano också, det dyker ofta upp och är nog hyfsat lättuthyrt. Yamaha P-serie alt. Roland RD-serie.


Precis som med övrig ljudutrustning, köp hellre kvalitet en gång än att behöva byta ut skitgrejor vartannat år...

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Mattias Carlsson »

Tack för mycke bra svar och tips och gillar ditt inlägg mikke, tack tack

tar gärna fler tips också, vill bara passa på att tacka dom som tagit sig tid att tipsa så här långt,

tack och bock

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Krister Uddén »

Anton Jonsson skrev:På dom flesta preampar finns de ju också nästan alltid lika många utgångar så du kan ju få ut 16ch extra, de borde ju räcka om man bara ska köra monitor på dom ;)
Fast nu kanske jag är dum och onykter,
Men min 01v96 har ju bara 8 AUX, minst 2 vill jag ha till effekter...
Borde bli 6 st kvar till monitor.
Eller kör du monitorer via BUS?

Klart att jag har flera FYSISKA utgångar (L,R 4 Omni, 8 ext via ADAT)
Men jag kar väll bara mixa 8 auxar?

Eller vad har jag missat för spännande knappar?

/Krister

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Re: Tips på prylar som behövs vid scen jobb

Inlägg av Martin Johansson »

Hade jag stått på en 01v 96 och behövt 8 monitormixar så ha de jag kört fx på grupperna... Men det är bara vid inearmix du är i behov av 8 mixar på 12 ch från foh... 01v96 är en svin bra mixer för pengen!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster