ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Alex Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 22 sep 2009, 13:32
Presentation: Ljustekniker i Hässleholm, Skåne. Studerar musikproduktion på Ljud och Bildskolan i Kristianstad.

ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Alex Nilsson »

Hej vänner.

Jag har länge funderat på att gjuta öronproppar med bra filter och allt dedär, ni vet.
I många trådar är det många som undrat och funderat över om man på tex fritiden istället kan använda dem som hörlurar, men vad jag såg var det ingen som egentligen visste om det gick eller inte. Någon tipsade om att Sony Ericssons medföljande lurar skulle passa i propparna, men tydligen inte optimalt...

Så jag mailade Bellman och frågade hur det låg till och fick till svar:
Det går att sätta i hörlurar i sina ER, man plockar bara bort filtret och trycker dit sin hörlur men det gäller att hitta en lur som passar. Det finns lite enklare lurar av "freestyle"variant från AKG som passar i ER. Modellerna K324, K330 eller K340 och det är helt okej ljud i dessa. Vill du har lite mer avancerade In-Ear system kan vi göra an speciellt propp enbart för dessa lurar och det kan vi göra på de flesta modeller. Vi har ett samarbete med Jays där vi anpassar deras q-Jays. Om du går in på deras hemsida kan man ladda ner en rabattkupong på anpassningen.
Har någon testat de tre föreslagna lurarna?
Som sagt så ska jag "bara" använda dem till fritidslyssning, men ett dåligt ljud är alltid ett dåligt ljud...

Thomann säljer K-330 för 370 kronor här. Borde jag?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jag har haft k330 och k340, dom låter bra men har kanske inte världens mest hållbara kabel.

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Re: ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Jacob Thulesius »

bellmanproppar + q-jays låter ju intressant.

Letade igenom deras hemsida men kunde inte hitta någon antydan till samarbete mellan bellman och jays, ännu mindre en rabattkupong

Ronald Hessman
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 14:32
Presentation: Studerar Scenproduktion på Malmö Högskola men går ut sommaren 2010 - inriktning ljustekniker.
Ort: Malmö

Re: ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Ronald Hessman »

Jag har provat ett par AKG K330 med mina avgjutningar. De verkade passa först men jag kunde inte få i dem i örat utan att hörlursdelen ploppade ut. Ingen bra kombination enligt mig.

Användarvisningsbild
Alexander Glendestam
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 02:23
Presentation: Driver ljudfirman JP Ljudproduktion i Ystad.
Ort: Ystad

Re: ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Alexander Glendestam »

Hittade dessa adapterringar från Fischer Amps. Finns till Shure och några andra med.

http://www.thomann.de/se/fischer_amps_a ... uperfi.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror ni dessa kan fungera?
Alexander

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Jocke Hammar »

Finns lurar som är gjorda för ER-hörselskydd.

http://www.acscustom.com/uk/index.php?o ... &Itemid=48" onclick="window.open(this.href);return false;

Har inte provat själv.
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Ian Delahorne »

Alexander Glendestam skrev:Hittade dessa adapterringar från Fischer Amps. Finns till Shure och några andra med.

http://www.thomann.de/se/fischer_amps_a ... uperfi.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror ni dessa kan fungera?
Jag har beställt ett par därifrån nu iaf.
"This is the updated input list"

Ronald Hessman
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 14:32
Presentation: Studerar Scenproduktion på Malmö Högskola men går ut sommaren 2010 - inriktning ljustekniker.
Ort: Malmö

Re: ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Ronald Hessman »

Ian Delahorne skrev:
Alexander Glendestam skrev:Hittade dessa adapterringar från Fischer Amps. Finns till Shure och några andra med.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/se/fischer_amps_a ... uperfi.htm" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.thomann.de/se/fischer_amps_a ... uperfi.htm</a><!-- m -->

Tror ni dessa kan fungera?
Jag har beställt ett par därifrån nu iaf.
Ian har du fått dina adapterringar och hur funkar det? Vilken modell beställde du och vad har du för lurar?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Ian Delahorne »

Heh, har tänkt skriva en recension men det har inte blivit av...

Jag skaffade adapters till mina UltimateEars SF-5 (som verkar dessutom ha slutat tillverkas).
Det funkar rätt ok ljudmässigt, basen känns mer och man får bättre känsla från virveltrummor. Kan låta en lite gnutta avlägset/burkigt, men det är bättre än att höra en hel tunnelbanevagn som pratar i telefon eller flygplansmotorer.

Mekaniskt sett funkar det väl OK, de sitter inte direkt som berget i gjutningen så de lossnar ibland. Kan vara lite lurigare att få in gjutningen i örat än vad man är van vid, och själva luren sticker ut mer.

Funkar utmärkt för att pendla eller långflyg, men jag skulle nog skaffa riktiga IEMs om jag var musiker.
"This is the updated input list"

Ronald Hessman
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 14:32
Presentation: Studerar Scenproduktion på Malmö Högskola men går ut sommaren 2010 - inriktning ljustekniker.
Ort: Malmö

Re: ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Ronald Hessman »

Låter bra utifrån mitt användningsområde. Har ett par shure in-ear som jag gillar ljudmässigt men tycker det är jobbigt att ha dem i örat längre än 2 timmar. ER-hörselskydden kan jag ha betydligt längre. Jag är inte musiker utan använder dem till laptopen och mp3:an etc. Blir ett köp!

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Rikard Åberg »

Är precis hemkommen från prolight + soundmässan i Frankfurt en av sakerna jag fick med mig hem var
pluggar som är gjorda för att passa i ER:s hörselskydd.

Det är Variphone som har tagit fram de men produkten är så ny så de hade inte hunnit göra någon broschyr än och de finns heller inte på deras hemsida än. http://www.variphone.com" onclick="window.open(this.href);return false;

För er som ska till mässan idag eller imorgon så har Variphone sin monter i hall 6.1 de hade 4 par jag fick köpa ett.

Streetprice kommer att ligga på ca 75 eur.

Alex Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 22 sep 2009, 13:32
Presentation: Ljustekniker i Hässleholm, Skåne. Studerar musikproduktion på Ljud och Bildskolan i Kristianstad.

Re: ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Alex Nilsson »

Tjoho, nu har Bellman tagit tag i saken själva! Någon som hunnit testa?

http://www.bellman.se/skydd/er/custom-fit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Re: ER-Hörselskydd som hörlurar? JA!

Inlägg av Jacob Thulesius »

Låter som något för mig. Frågan är vad det är för lurar egentligen.
är det dessutom 4-polig 3,5 mm kan det bli problem med vissa hörlursförstärkare har jag märkt...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster