Kajdoo?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Christian Markborn

Kajdoo?

Inlägg av Christian Markborn »

.
Senast redigerad av 1 Christian Markborn, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Kajdo är ifrån Töreboda och har hållit på sedan 1980, deras hemsida finns på http://w3.to/kajdo och den har inte varit uppdaterad på lääänge, men nu verkar det som att den har fått sig en ny design och lite annat.

Kikar man in där så läser man bla följande "Full belåtenhet kan alltså garanteras då du köper en tjänst av kajdo sound machine eller dj kajdo."

Tråkigt när inte folk blir nöjda, men Skaras bästa dj är han iaf inte eftersom han inte är härifrån...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gäst

Inlägg av Gäst »

Utan att försvara, det får han sköta själv, så kan man väl konstatera att de flesta av oss har bättre och sämre dagar. Du kanske hade otur och blev drabbad av en av de sämre.

Det jag tycker utmärker en rutinerad och proffsig människa oavsett bransch är att man för det första undviker de största misstagen och katastroferna och de grejor som ändå inte riktigt går enligt plan A styrs upp på ett hyfsat snyggt sätt.

Sen kan saker gå sönder och andra saker kan hända som man kanske inte riktigt kan ha kontroll över. Har själv ett otrevligt minne från Arvika festivalen förra året...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Visst är det så, vi har alla våra dåliga dagar, och de kunderna som råkar ut för dessa får man ju kompensera på något sätt, har kunden beställt en viss tjänst, som sedan inte levereras, så tycker iaf jag att kunden har rätt till någon form av kompensation, i vilket fall så har ju kunden rätt att klaga, vilket jag också tycker de ska göra, i vissa fall kan det ju vara saker som personen i fråga är helt ovetandes om.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ingo skrev: Har själv ett otrevligt minne från Arvika festivalen förra året...
Har du sagt A får du väl säga B.

*nyfiken*

Gäst

Inlägg av Gäst »

Tyskarna från Lund skulle inleda förra årets festival. Lugnaste gigget man kan tänka sig. 1 st MD skulle kopplas in den satt redan i monitor eq racket på scen så det var ju extremt smidigt. Kan det bli softare än så?

Ja det kan det... Efter 23 minuter fick MD-spelaren hjärtinfarkt på grund av värmeslag. Den dog i sviterna av den infarkten och dog så in i hoppsan så att den tog med sig skivan i fallet. Det gick inte att få ut den ur spelaren.

Vi fick fram en ny spelare (från mitt playbackrack på FOH), och en ny skiva (från logen....) vi valde att flytta upp min md till scen eftersom vi inte hade provat linan från mig till scen. Den fanns klar i min ända av multin. Hursomhelst så överlevde den MD-spelaren ca 10 minuter. Sen dog också den av värmeslag. Vi provade också en CD-spelare, den höll i 5 minuter. Det blev inte mer än så av det den dagen för TFL. Det var drygt 50 grader i tältet och luftfuktigheten var tropisk. Tre spelare la ner och vi gjorde vad vi kunde för att få gigget att fortsätta. Sådär kul inför ca 5 000 i publiken.

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Fast publiken verkade ju nöjd ändå och så fick TFL leka lite rock''n''roll på slutet och slå sönder en akustisk gitarr. Vad jag vill minnas så var iaf inte TFL så missnöjda utan snarare jätteglada över den fantastiska publiken.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jodå, det var dom nog. Trist i alla fall...

Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

.
Senast redigerad av 1 Christian Markborn, redigerad totalt 0 gånger.

hallon 75
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 dec 2003, 01:00
Ort: Mariestad

Inlägg av hallon 75 »

kajdo känner jag mycket väl till...
en utav dom jag jobbar mest med faktiskt.
och vad jag kan minnas så har jag aldrig haft problem när jag lånat hans prylar och inte heller när jag varit med honom och jobbat.
Men jag vet inte hur förutsättningarna var på Sommarland..
jag får nästan ringa och skälla ut honom lite smått..=)

Annars är det en jäkligt duktig kille med många års erfarenhet..
20år som sagt..

Det är ju inte säkert att det var han själv som spelade heller...

men som sagt..alla har dåliga dagar...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det var lite kul när man stod vid FOH på Tyskarna från Lund och ser att systemteknikern (d.v.s. Ingo, såhär i efterhand) helt plötsligt ser tokstressad ut och börjar skruva i racket. Jahapp, vad nu? :shock:

Jag ångrar att jag inte hade kameran i högsta hugg :wink:

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

TFL är inte bara proffs, de är väldigt smidiga att jobba med. Vi hade dem på universitetet i Linköping och t ex specar de 15 minuter soundcheck då tre av de fyra stampar omkring lite på golvet för att se så att ljudvolymen på scen är lagom hög. :wink: Till detta kör det som sagt två kanaler MD och gör ändå en väldigt underhållande show. Minimalism funkar om man är lika begåvade som varanteatern. :D

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ska jag vara helt ärlig har jag lite skräck för artister som inte har gitarrer med sig på scen. Empirin visar att ju fler line boxar desto fler saker kan gå åt skogen. Såg att Kraftwerk ska spela på årets upplaga av Arvika.... huh... Fast å andra sidan fick vi ju till Front 242 förra året rätt bra och det var rätt mycket pill som inte följde standardformulär 1A, det är inte så vanligt att man skickar 14 sendar från FOH till scen men det vill dom.

Däremot hade vi något engelskt gäng på Hultsfred för ett par år sedan som bestod av 10 lineboxar och 2 sångmickar och det var det enda gigget av 21 på den festivalen på vår scen som inte var igång i tid. Lineboxar... Försöker komma ihåg vilka det var... Ladytron heter dom...

Beteendet om det blir päronformat är otroligt olika, jag har gjort gigg med en sångerska som bara hade in-ear och vi hade inga back-up wedgar (ljudfirman trodde inte jag menade allvar med min rider...) och under 2:a låten åkte propparna ur och så var hon utan monitor resten av det gigget. Det var tydligen mer av lastbilscentralens ledningscentral än sång i lurarna... "Det var ju lite annorlunda" var kommentaren efteråt.

Jag har också upptäckt att någon hjälpsam människa stängt av monitorstegen mellan soundcheck och gigg utan att jag märkt det. "Äh va fan vi spelar ju punkrock ändå" var kommentaren då. Men jag har också varit med om att folk har nästan nitat monitorteknikern när det inte har lirat enligt plan A efter 30 sekunder i första låten. Lite enligt "det-låter-inte som-i-replokalen" problematiken.

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Har vart med på ett gig utan monitor.
Under riggning stälde vi fram rilkligt med monitorer åt bandet när sedan bandet kommer så säger trummisen "Va fan är för skit vi kan väl låtarna".
Då var de bara ta bort dom.

Ändå lät bandet fruktansvärt bra.

Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Inlägg av Peter_New »

Ingo skrev:wedgar
Är det namnet på en typ av monitor (Alltså utseendet) El är det en produkt från ett speciellt märke?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

En wedge är både en golfklubba och vad man brukar kalla en monitor som är tänkt att ligga på golvet och med en viss lutning spela uppåt.

Om jag inte är helt fel ute så kan man direktöversätta det till svenska genom att kalla det kil (monitorer ser ju ut som förväxta dörrkilar, fast med lite annan vinkel). Fast, jag kan ha helfel :roll: :wink:

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Inlägg av Martin Johansson »

vi körde paula förra året... de va en lustig upplevelse då hon skriker åt monitor teknikern att höjja hennes sång och efter denna upp maning trycker hon ner micken i monitorn.... ööö va fan tänker man me då??

vår monitor tekniker tog ett samtal med turne ledaren efter gig och förklarade värdet av in-ear!
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Barni (Woxx) skrev:vi körde paula förra året... de va en lustig upplevelse då hon skriker åt monitor teknikern att höjja hennes sång och efter denna upp maning trycker hon ner micken i monitorn.... ööö va fan tänker man me då??

vår monitor tekniker tog ett samtal med turne ledaren efter gig och förklarade värdet av in-ear!
Jag såg Paula förra året, och då verkade hon inte ha några problem med varken tankeverksamheten eller monitorljudet. Bra gig helt enkelt.

IEM är bra, men jag skulle inte som artist vilja åka in ear om man inte hade med sig egen monitortekniker också...

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Barni (Woxx) skrev:vi körde paula förra året... de va en lustig upplevelse då hon skriker åt monitor teknikern att höjja hennes sång och efter denna upp maning trycker hon ner micken i monitorn.... ööö va fan tänker man me då??

vår monitor tekniker tog ett samtal med turne ledaren efter gig och förklarade värdet av in-ear!
Paula eller paola? Liten kort söt svarthårig tjej som är rätt känd..
Jag körde ett gig med paola för rätt precis ett år sedan.Jag hade iofs monitorer men vi använde dom inte alls för henne.
(däremot använde hon väl PAt som monitor iofs)
Men det var inga problem med henne alls, dessuotm så är hon en av dom få diskjockeys som kan något om ljud.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Är on artist eller discjockey? Eller både och?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster