Live vs skiva?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf(KMD) skrev:Hmm att pungkulor är väldigt ömtåliga om man ska använda dom som pukor! Nånting sådant tror jag! Eller att det förmodligen skulle ge en helt annan syn på ljuset om man blandade hasch i röken!
Jag syftade på inlägget där du skrev att mycket roliga saker var olagliga, men vi kan släppa det hela.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:
ElectroAudioHB skrev:Nejvisst är det svårt, ibland rent omöjligt.
Men jag tycker ändå att det är värt att sträva efter :wink:
Självklart ska man sträva efter det! Man gör ju det sitt bästa hela tiden, och det för att både kunden ska bli så nöjd som möjligt, samtidigt som man känner något ansvar mot artisten och alla andra att få deras musik så bra som möjligt!
Nejvisst, men det var det frågan var ifrån början: vad är acceptabelt och när skall man gå och hänga sig :wink:
Jag tyckte nämnligen att ljudet var urkasst, men det tyckte verkligen inte han..
ElectroAudioHB skrev:Men "magins hemlighet" ligger ju i att få till det så att frekvenser. effekter , musik, och lokal spelar i harmoni med varandra och det kan man inte få på skiva.
Vad är det rent fysikaliskt som säger att man inte kan få det om man kan få till det live? Antaget att man har ett rum som är relativt bra akustiskt sett alltså, och ett system anpassat för rummet.
Nääe, om man kunde förklara "magi" så skulle det inte vara magi. :wink:
Men jag har provat med alla möjliga sorters skivor, det går bara inte att få riktig "magi" i ljudet om man inte spelar upp det i samma studio som man spelade in det i..

Sen så har man ju iofs fördelen jämfört med skiva att det finns en naturlig dynamik i liveframträdandet vilket inte finns i skivan.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ElectroAudioHB skrev:Nejvisst, men det var det frågan var ifrån början: vad är acceptabelt och när skall man gå och hänga sig :wink:
Jag tyckte nämnligen att ljudet var urkasst, men det tyckte verkligen inte han..
Sålänge inte alltför mycket folk kommer fram och klagar? Sålänge inte folk börjar gå?

Man får ju helt enkelt köra på känsla. Ljudkvalitet är ju subjektivt, även om det är teknist mätbart. Man kan inte göra alla i publiken helt nöjda. En del vill säkert ha svagare eller starkare också.
ElectroAudioHB skrev:Nääe, om man kunde förklara "magi" så skulle det inte vara magi. :wink:
Men jag har provat med alla möjliga sorters skivor, det går bara inte att få riktig "magi" i ljudet om man inte spelar upp det i samma studio som man spelade in det i..

Sen så har man ju iofs fördelen jämfört med skiva att det finns en naturlig dynamik i liveframträdandet vilket inte finns i skivan.
Det där beror ju iofs på vilken studio musiken är inspelad i, hurdan akustik man har hemma och framför allt vad det är för anläggning som ska återge det hela.

Dynamik finns det förhoppningsvis lite kvar på skivan också, även fast den gått genom mastring...

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Sålänge inte alltför mycket folk kommer fram och klagar? Sålänge inte folk börjar gå?
HUH!?!? Ja du, det har jag aldrig varit med om..
ElectroAudioHB skrev:Nääe, om man kunde förklara "magi" så skulle det inte vara magi. :wink:
Men jag har provat med alla möjliga sorters skivor, det går bara inte att få riktig "magi" i ljudet om man inte spelar upp det i samma studio som man spelade in det i..
Det där beror ju iofs på vilken studio musiken är inspelad i, hurdan akustik man har hemma och framför allt vad det är för anläggning som ska återge det hela.
Dynamik finns det förhoppningsvis lite kvar på skivan också, även fast den gått genom mastring...
hmm, jag tror jag får visa dig lite magi nångång :wink: Det har ingenting med mätbar ljudkvalitet att göra utan det är faktiskt som knark..
-Men det är inte ofta man får fram det...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Okej, det har inte med mätbar ljudkvalitet att göra, utan du har någonting i mikrofonerna som fångar upp lite magi och sedan sänder ut det i högtalare om du gör exakt rätt?

Det där låter som hokus pokus tycker jag :roll: :wink:

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Okej, det har inte med mätbar ljudkvalitet att göra, utan du har någonting i mikrofonerna som fångar upp lite magi och sedan sänder ut det i högtalare om du gör exakt rätt?

Det där låter som hokus pokus tycker jag :roll: :wink:
Jadu, jag har bara varit med om att få till det så pass bra ett fåtal gånger..
Men det handlar om att få ljudet att gå *precis rakt in i hjärtat* oavsett om det gäller en talare som berättar historier, vilket var första gången jag fick till det, eller om det är musik.

Första gången är ju rätt lättanalyserad då snubben berättade om hur han satt på trappan och hörde ett ljud på ängen utanför och jag lade på en sån filtrering och ett sånt reverb att rummet "vibrerade" av den lätta morgondimman som svepte fram över ängen.
-historien var enkel och saknade väl egentligen poäng, men *alla* som var där tappade andan och blev helt uppslukade av den.

Det är magi, äkta magi.
Man kan aldrig konservera den magin på skiva, det låter bara burkigt och konstlat ifall man försöker.
Men man kan aldrig veta vad det är förrens man har upplevt det själv.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

dawen skrev:Huruvida knark är roligt eller inte kan ju diskuteras.

Men, det är nog bättre om man gör det på något annat forum, det här handlar om ljud och ljus nämligen.
Bra ljud & ljus är som knark för mig... :D
//Magnus - Fegge & Mattes

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Okej, det har inte med mätbar ljudkvalitet att göra, utan du har någonting i mikrofonerna som fångar upp lite magi och sedan sänder ut det i högtalare om du gör exakt rätt?

Det där låter som hokus pokus tycker jag :roll: :wink:
Jovisst, det är ju hokuspokus..
Försök mäta mona-lisas leende på ett konstruktivt sätt om du kan :wink:

PM:dawen skrev:
PM:ElectroAudioHB skrev:Jo, mätbart är det säkert.Fast definierbart är värre. :wink:
Jag tror at det handlar om att göra tekniskt dåligt ljud på ett sätt som uppfattas som passande och "magiskt" helt enkelt.
En exciter är just en sån pryl som distar ljudet på ett väldigt speciellt sätt så att det låter bättre men mätningar visar ju självklart mycket sämre värden..
Elgitarr är väl förövrigt ett typexempel, odistat och helt rent låter det skit men med lite reverb och dist och andra effekter så blir det ju riktigt bra.Lite magi på burk helt enkelt ;)
Men det var ju lite det jag menade, det är nog lättare att förstå om man pratar teaterljud.Dvs, skall miljön föreställa en plåtburk så skall det också låta plåtburk och inte alptopp, det var det jag menade.Nämnligen att få känsla i musiken på ett sätt som passar och när man verkligen lyckas med det så blir det extatiskt.
Fast, det där är ju inte någonting som har med magi att göra. Det där är ju psykoakustik rakt igenom!

Hifidebatter rör ofta liknande ämnen. Det jag tycker är såhär: En anläggnings uppdrag är alltid att förstärka det den får in, ingenting annat. Den ska förstärka det till rätt nivå och den ska täcka ett visst område. Ju högre nivå och desto större och precisare täckning, desto högre kapacitet har riggen. Ju mer omställbar, desto mer användbar.

Mixningen och den biten, där är det dock inga fasta regler. Där gör man som man vill. Där är det känsla. Och, självklart ska man ha med lite dist och roliga grejor!
Precis, det är ju det som jag tycker skall vara mixningens mål dvs att göra ljudet till en riktigt magisk upplevelse och inte bara tekniskt korrekt.
Tekniskt korrekta mixningar kan man nog fixa med maskiner snart ändå så :wink: Dessutom är det dödstrist att bara göra en tekniskt korrekt mix. :P

Men det var inte det frågan handlade om egentligen utan det var at folk i allmänhet tycker att man skall vara nöjd när det inte låter allt för J* så att folk går sin väg. :wink: Själv så tycker jag att jag inte är nöjd förrens mixningen blir magisk på ett sätt som om man hade varit i kyrkan skulle ha kallats för "guds närvaro" typ.. :wink:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ElectroAudioHB skrev:Jovisst, det är ju hokuspokus..
Försök mäta mona-lisas leende på ett konstruktivt sätt om du kan :wink:
8,2cm? :wink:
ElectroAudioHB skrev:Precis, det är ju det som jag tycker skall vara mixningens mål dvs att göra ljudet till en riktigt magisk upplevelse och inte bara tekniskt korrekt.
Tekniskt korrekta mixningar kan man nog fixa med maskiner snart ändå så :wink: Dessutom är det dödstrist att bara göra en tekniskt korrekt mix. :P
Självklart försöker man mixa så subjektivt bra som möjligt. Sedan om det är tekniskt korrekt eller inte, det spelar faktiskt ingen roll för mig. Jag menar, de som har betalat för att komma in skiter antagligen i hur tekniskt korrekt mixen är sålänge, den inte är vedervärdigt. Men, då är den sällan subjektivt bra.
ElectroAudioHB skrev:Men det var inte det frågan handlade om egentligen utan det var at folk i allmänhet tycker att man skall vara nöjd när det inte låter allt för J* så att folk går sin väg. :wink: Själv så tycker jag att jag inte är nöjd förrens mixningen blir magisk på ett sätt som om man hade varit i kyrkan skulle ha kallats för "guds närvaro" typ.. :wink:
Fast, hur ofta arbetar man med band som kan göra mixen sådär suveränt bra? Skit in skit ut-regeln gäller väl fortfarande? :wink:

Ähh. Gud har ju skapat musiken. Rör inte till det :wink:

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Fast, hur ofta arbetar man med band som kan göra mixen sådär suveränt bra? Skit in skit ut-regeln gäller väl fortfarande? :wink:
Det är just det som är det roliga.
Jag körde ett riktigt amatörband en gång, fick mutea ena gitarristen för han kunde inte alls spela men i alla fall.
Lokalen var en stenlokal med valv och ljudet blev därefter men det som var så speciellt med ljudet just den gången var att även om musikerna spelade helt åt helvete fel så lät det ändå såpass bra att publiken gick i extas och rev stället så att polisen fick kallas in. :twisted: :wink:
Ähh. Gud har ju skapat musiken. Rör inte till det :wink:
:lol: :lol:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ElectroAudioHB skrev:Det är just det som är det roliga.
Jag körde ett riktigt amatörband en gång, fick mutea ena gitarristen för han kunde inte alls spela men i alla fall.
Fast, är det så juste egentligen? Hur ska man se på sånt där? För, bandet vill ju antagligen att bägge gitarrerna ska höras ut, eller hur? Eller är det bara resultat som är det viktiga? Ska man ha autopitch på sångaren också?
ElectroAudioHB skrev:Lokalen var en stenlokal med valv och ljudet blev därefter men det som var så speciellt med ljudet just den gången var att även om musikerna spelade helt åt helvete fel så lät det ändå såpass bra att publiken gick i extas och rev stället så att polisen fick kallas in. :twisted: :wink:
Du gör fel gig, det har jag alltid sagt... :lol:

''Alltid juste när folk hjälper till med rivet'' får en helt annan innebörd på såna där gig... :twisted:

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev: Fast, är det så juste egentligen? Hur ska man se på sånt där? För, bandet vill ju antagligen att bägge gitarrerna ska höras ut, eller hur? Eller är det bara resultat som är det viktiga? Ska man ha autopitch på sångaren också?
Hehe, ärligt talat så skiter jag i bandet, dom är bara råmaterial för mig, dessutom så behöver dom inte få veta nått ifall ingen berättar det för dom :wink:
''Alltid juste när folk hjälper till med rivet'' får en helt annan innebörd på såna där gig... :twisted:
:lol:

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Var och skruvade ljud på en högstadie och lögstadie skola för ett tag sedan där dom skulle ha någon slags show. Där är det ju så att i stort sätt alla som vill skall få uppträda.
I ett av banden var det 2 basister, varför vet jag inte. Den ena kille var så jäkla otajt att det inte gick att ha honom med. Då gjorde musiklärarn så att han stängde av hans basstärkare under showen, och han spelade så glatt och trodde att det hördes.

Är ju också ett alternativ. :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster