Talanläggning på stort fält

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Talanläggning på stort fält

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej. Jag söker en lösning på ett problem, som vanligt har kunden inga pengar..

Kunden vill hålla till på ett stort öppet fält, ca 800 x 600 m och ha ljud från ytterkanterna. Han har ett speakerbås i ena änden av fältet och vill att de ska höras över hela fältet.
De kommer stå ca 10 st aktiva plastlådor utfördela där de behövs. Ström finns nedgrävd i marken men hur gör man med signalen? Hade en dröm om att köra trådlöst.
Har tittat lite på HF-länk men blir nog för dyrt. Önskade det fanns så man kunde använda de trådlösa mikrofonsystemet man redan har.
De som gjorde jobbet förra året hade dragit mikkabel runt hela området och hade 2 man som sprang runt och leta fel, när kablar blev urrykta eller söndertrampade... De vill jag slippa!!

/Thomas

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Jonas Lundin »

Vad kommer att hända på fältet?
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Krister Uddén »

Känns ju lite riskabelt med trådlöst då du kan tappa hela ljudet om du får störningar...
Men om du har tillgång till trådlösa mottagare och en trådlös InEar sändare som ligger på samma frekvenser (och samma märke)
Så borde det ju fungera i teorin...
Se till att få upp antennerna ordentligt (ovantpå högtalaran? )
Och kolla noga att du kör på en frekvens som är ledig.
Om du är orolig för avsåndet / Störningar så kan ju riktantenner på mottagarna var en bra idé.

Jag har kört lignande på mindre tillställning där det var opraktiskt att dra signalkabel runt en hel Ishall.

Känns ju trist att man inte grävde ner signalkabel när grävmaskinen var framme...
Finn det något tomrör i marken.

Problem med urryckta kablar låter skumt.
När jag har högtalarstativ som kan når av "folk" så tejpa / Remmar jag alltid fast i en LÅG punkt.
Så är risken mindre att statviet ramlar om någon snubblar i kabeln.
Men klåfingrigt folk finns det ju alltid...
Jag tappade strömmen under ett gig Valborg för att ungdommarna inte tyckte om politikern som talade.
Så de ryckte ur elkabeln som låg till scenen ;-)


Lycka till
/Krister

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jonas Lundin skrev:Vad kommer att hända på fältet?
Jag tänkte precis samma sak. Man blir nyfiken juh :)
Birdstreet Production

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Carl Bergander »

Ta 8st Bose MA12 och bygg 2st pelare.
Då slipper alla möjliga problem tills det börjar blåsa. :)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Marcus Sandberg »

Ett torn med 4st Comunity R2 skulle lösa saken fint även om det blåser lite.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Krister Uddén »

Marcus Sandberg skrev:Ett torn med 4st Comunity R2 skulle lösa saken fint även om det blåser lite.
Ja om man vill ha en annan lösning än den med aktiva lådor som han skrev,
Så kanske en högtalarvagn från Högtalartjänst är den enklaste lösningen.

Men nu var det ju en tunn budget,
Och det fanns ju ett antal aktivaplastlådor skrevs det ju från början.

Annars är min idé på lösning:
En svag FM sändare och så radiomotagare till alla närvarande besökare.
Inte billigast, inte enklast, Inte bäst.
Men jävligt knäppt
;-)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag är kanske litet motvalls, men jag menar nog faktiskt att det inte är praktiskt möjligt att göra bra speakerljud utomhus på fem hektar med tio aktiva plastlådor av normalstorlek, nästan oberoende av vad som skall hända på det där fältet. Hälften av sexhundra meter över ett fält är långt, för långt för att jag skulle sälja in en lösning med aktiva plastlådor. Om det är garanterat vindstilla och man får upp lådorna på >5-6 m höjd och inget annat, inklusive publiken, låter nämnvärt så möjligen.

Hornhögtalare - "trattar" - i 100V-system hade varit min lösning. Upp på 5-6 m höjd eller mer, med stativ eller byggbelysningsvagnar. En position i varje hörn, 1-3 till längs med varje kortsida och motsvarande fördelning längs långsidorna. Femton-tjugo positioner totalt, med 3-4 st 60 graders horn per position.

Om de tio plastlådorna var en absolut förutsättning för jobbet, så skulle jag inte åta mig det.

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Magnus Gustafsson »

800x600m = 480.000m² = 48 Hektar
En fotbollsplan med den vanliga storleken 68 x 105 meter har en area av 7.140 m² eller 0,7 hektar
Det är en rejält stor yta vi pratar om, nästan 70 fotbollsplaner, eller 4-500 villatomter...

Med 5 lådor uppställda på resp långsida så blir det 160 meter mellan varje högtalare
om de ställs 80 meter från hörnen.

Om plastburkarna spelar 120dB vid 1meter så är ljudnivån i teorin nere på 72dB
@ 250 meter ut på fältet. På tok för starkt för de som står nära högtalarna och
förmodligen för svagt för de som står i mitten.

...och spridningen tillsammans med de stora avstånden mellan högtalarna att det
kommer att bli ganska ojämn ljudåtergivning (antar att plastlådorna sprider ca 90
grader horisontellt).

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Leif Baltazars »

... för att inte tala om alla konstiga tidsförskjutningar...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Marcus Sandberg »

Krister Uddén skrev:
Marcus Sandberg skrev:Ett torn med 4st Comunity R2 skulle lösa saken fint även om det blåser lite.
Ja om man vill ha en annan lösning än den med aktiva lådor som han skrev,
Så kanske en högtalarvagn från Högtalartjänst är den enklaste lösningen.

Men nu var det ju en tunn budget,
Och det fanns ju ett antal aktivaplastlådor skrevs det ju från början.

Annars är min idé på lösning:
En svag FM sändare och så radiomotagare till alla närvarande besökare.
Inte billigast, inte enklast, Inte bäst.
Men jävligt knäppt
;-)
Jag har använt trådlösa sändare och motagare för att få ut ljud till olika platser till konferenser. Men då har det varit kortare sträckor som max 100 meter. Mer än det är riskabelt. Kabel är det säkraste. Köper man ny kabel som man sätter kontakter på så blir det inga skarvar som delar sig.

Att plasera ut ett antal högtalare kan ge lite Dely problem. Lysnare får höra på flera högtalare från olika avstånd. Säkrast är en plats där ljudet kommer ifrån och eventuelt sätta ut dely torn för att utöka lysnings området.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Grapenholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 05:55

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Hans Grapenholm »

En variant som fungerar bra om det rör sig om talöverföring är att skaffa mobiltelefonabonemang där du ringer gratis mellan dina telefoner. Se till att du inte kan te emot sms på dem. Bygg om mobilheadset så att du kan skicka signalen från en mobil till den andra o.s.v. Har använt varianten några gånger då ljudet skall förflytta sig några km. Lösningen har fungerat utan några som helst avbrott på ett sex dagar långt skogsevenemang som jag har utfört en gång per år, de senaste tre åren.
Har inte kunden pengar för att hyra in en 100% anpassad lösning så är det en klockren lösning för talöverföring.

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej igen..

Anläggningen ska inte täcka hela fältet utan vara stationer på fältet. Där ska speakern starta/stoppa tävlingar, annonsera utrop m.m. Sen hade de även en plan att ett lokalt coverband skulle spela lite musik.. Som bakgrund eller pausunderhållning..
Därav valet med antal lådor på denna stora yta..
Hur tror ni Inear och trådlös mikrofonmottagare på samma frekvens? Skulle de kunna funka med riktantenner och signalförstärkare (detta har jag gott om)..(Speakerbåset ligger på en höjd och kan sätta riktantenner på höga stativ)

Hur långa avstånd borde en vanlig trådlös mikrofon klara?
/Thomas

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Marcus Sandberg »

Thomas Nilsson skrev:Hej igen..

Anläggningen ska inte täcka hela fältet utan vara stationer på fältet. Där ska speakern starta/stoppa tävlingar, annonsera utrop m.m. Sen hade de även en plan att ett lokalt coverband skulle spela lite musik.. Som bakgrund eller pausunderhållning..
Därav valet med antal lådor på denna stora yta..
Hur tror ni Inear och trådlös mikrofonmottagare på samma frekvens? Skulle de kunna funka med riktantenner och signalförstärkare (detta har jag gott om)..(Speakerbåset ligger på en höjd och kan sätta riktantenner på höga stativ)

Hur långa avstånd borde en vanlig trådlös mikrofon klara?
/Thomas
Ett trådlöst system är beräknat att klara 100meter vid goda förhållanden. Har man tur så kan de gå lägnre men 800meter tveksamt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 728
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Bengt Norling »

Gör ett PA på varje plats.

Ge speakern en mic, låt han vandra runt mellan dom olika aktiviteterna. Sätt mottagare på varje plats (med samma frekvenser). Stäng av hans mic på mixern när den inte används på respektive ställe. Detta fungerar om han inte måste vara på flera ställen samtidigt. Behövs ett allmän utrop så sätt ett centerkluster med tex 6st R2 horn, och en person i speakerkuren som förmedlar till speakern på området via tex komradio.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Talanläggning på stort fält

Inlägg av Måns Nilsson »

När jag skulle göra speakersystem till VM i plöjning 1991 (vilket skulle täcka ungefär den efterfrågade arean) så grävde vi fram ASS-riggen ur förrådet. 8 2*12"-horn plus 4 2*2" med radialhorn staplades i en ~ 180° -spridande solfjäder på en rektangel av Trilite, rickarackades fast ordentligt, och sen hängde vi upp det på gafflarna till en sån där 4wd höglyftande gaffeltruck. Mycket sling och schackel för att säkra gick det åt. Vi fick svetsa lite också.

Steg (typ 2.4KW totalt RMS) med delning skruvades in i ett rack, en mixer och en EQ fick komma med, och allt det surrades fast inne i den ljuddämpade kapslingen på generatorvagnen som vi hade på släp bakom trucken. Terränggående, 15 minuter riggtid från transportläge till tal ut, och gott hörbart på nära en kilometer.

Vi fick sätta speakern i hytten till traktorn för att inte få rundgång.

Klart det mest absurda PA-jobb jag gjort. Jag har fortfarande kvar sydvästen jag köpte på väg till gig. Den behövdes, kan vi väl konstatera. Det regnade konstant. 4-hjulsstyrning och dito drift på trucken var oumbärligt. Allt utom PA't och deltagarna körde fast. De traktorer som inte kördes av tävlande gjorde grova pengar på att dra loss åskådarbilar på parkeringen...
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster