Soundsystem (delad tråd)

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Michael Christiansen »

Henrik Källsson skrev:
Per Johanson skrev:
Per Johanson skrev:Kan man få besvära om en något mer utvecklad förklaring om varför av någon av herrarna?

Inte ett enda försök till svar! Jag undrade alltså varför LA inte funkar till reggae?
LA funkar till reggae, men det funkar inte till den subkulturen som kallas "roots reggae sound system",
Varför det inte funkar? För att de som kommer till evenemanget inte vill lyssna på linjära ofärgade system.

på samma sätt som det finns knappt några LA på de engelska subkulturerna dansmusik (dubstep, dnb, techno mm) utom de största o kommersiella festerna med dessa stilar.

Hoppas det har hjälpt dig lite Per!

Väl mött!

+1

kunde inte ha sammanfattat det bättre själv....

Notera att vi också använder F-1 till jazz och klassiskt med mycket bra resultat.

Häpp :0)

PS: Lite helgläsning som antagligen fyller på mera bensin på elden:
http://www.funktion-one.com/audiopro_april2004.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
maximum bass - on all frequencies

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Henrik Källsson skrev: LA funkar till reggae, men det funkar inte till den subkulturen som kallas "roots reggae sound system",
Varför det inte funkar? För att de som kommer till evenemanget inte vill lyssna på linjära ofärgade system.
Menar du att en LA inte kan låta olinjärt eller ofärgat? Krävs det ett PS-system för det?

Reggae är i mina ögon/öron musik där mycket av musiken består av basgångar/bastrummor, vad funkar
och funkar inte när det gäller subbar och Reggae? Är det någon typ av låda vi kan räkna bort på samma
sätt som L A? Horn, basreflex, sluten låda, Cardoid, kvartsvågspipa, slavbas, bandpass...

(M
_________________
T b a

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Per Johanson »

Alltså fungerar det utan problem, det är bara en fråga om vad kulturen kring musiken har för inställning och kanske framförallt ekonomi. Olinjär frekvensåtergivning går ju att åstadkomma med alla riggar.

Michael: Jag har aldrig hört ett F1 system men givet att Mr Andrews lyckats i alla fall skapligt med en rad tidigare skapelser och att personer som jag litar på ger det goda vitsord så är det säkert ett helt ok system. Dock är hans uttalanden och världsuppfattning ibland så snäva att man förstår att hans gospel möts av motstånd. Det han säger i artikeln innehåller dock ett antal mycket riktiga poänger t ex att skalbarheten kan vara minst lika god om man väljer PS istället för LA framförallt i horisontalplanet.

Enligt mitt förmenande är det i väldigt mycket en onödig debatt, rätt högtalare för applikationen (som definieras av parametrar som frekvensgång, max SPL, spridning) placerad på rätt ställe är alltid rätt. Oavsett konstruktionsprincip.

Magnus: Om man tittar på hur soundsystems ofta är uppbyggda så verkar det vara en blandning av så många sorter som möjligt som föredras. YMMV.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Michael Christiansen »

Hej Per
Michael: Jag har aldrig hört ett F1 system men givet att Mr Andrews lyckats i alla fall skapligt med en rad tidigare skapelser och att personer som jag litar på ger det goda vitsord så är det säkert ett helt ok system. Dock är hans uttalanden och världsuppfattning ibland så snäva att man förstår att hans gospel möts av motstånd. Det han säger i artikeln innehåller dock ett antal mycket riktiga poänger t ex att skalbarheten kan vara minst lika god om man väljer PS istället för LA framförallt i horisontalplanet.

Svar:
Du slår huvudet på spiken här. Du har aldrig hört ett F-1 system och det har 99% av forumskribenterna troligtvis heller inte gjort.

Debatterna härinne är otroligt polariserade när det gäller high-end top of the line märkerna. Som en annan skribent i tråden skrev, så är det nog för att merparten inte känner till LA system pga deras egen ålder (16-26 typ..) och det ger jag honom fullständigt rätt i. Som jag ser det är det i Sverige d&b/L-Acoustic/Nexo/Vertec kontra allt annat. Och i min lilla kapital-neo-kommunistiska-hippie-feinschmecker-idealistiska-rättvise-värld är det mångfaldigheten som sitter längst upp på prispallen, och när det blir entydigt som diskussionerna är här, så hugger jag!

Måhända att Andrews är rabiat och frälst, och verkar som den galna professorn - men det är ju hans korståg och jag har anslutit mig det och betalat en grov handpenning. Jag har träffat F-1 folket en del gånger nu - och JA dom rör sig i bland i en parallel värld med älver, kosmos och jordlinjer, men deras shit låter bra, långt bättre med deras små system, än ett underdimensionerat skrikigt LA system.

Och JA, F-1 är stort på dance scenen runt ikring, och det kan också medverka till en viss skepsis hos "dom som vet". Men jag släpar med det på allt jag kan och främmande FOH'are tackar mig efteråt för att jag var så vidhållande og insisterande på att ställa upp lådorna, fastän dom ville speca LA.

Jag finner F-1 lådorna mycket mera modulérbara och välljudande än något annat, ja kanske det Martin vintage system som jag postade för ett par veckor sedan (om det blir moddat...) kan komma att låta lika bra.

Per, jag söker det perfekta ljudet, det varmaste ljudet, zero-distortion, kortaste väg från ljudkälla till öra. Jag gör allt vad Andrews säger, rätt filter, rätt steg, rätt kabel dimension. Jag diskuterar ofta med dom om delaytider, placering, vädret, rhododendrons osv... Och jag medger, om man vill ha ett easy plug n' play system, så är det kanske inte läga att börja kladda med våra presets.

Systemen är också vansinnigt dyra, tar upp på tok för mycket plats på lagret, lastbilarna blir tungare och humparna flera - men faaan - jag kan höra gräset gro igenom ett F-1 system och jag hoppas att alla härinne får den möjligheten (SNART).
8O

Enligt mitt förmenande är det i väldigt mycket en onödig debatt, rätt högtalare för applikationen (som definieras av parametrar som frekvensgång, max SPL, spridning) placerad på rätt ställe är alltid rätt. Oavsett konstruktionsprincip.

Svar 2: Jag tycker aldrig debatt är onödig, man kan gå in i den och lämna den när man vill. Om man inte har en mening om något, bör man hålla käften - men alla ska kunna höras och det är ju därför att det är så trevligt med ett forum. Du har helt rätt - specifik högtalare för specifikt bruk - men oftast är det ekonomin som sätter stopp, och då tar man vad man har. Men som sagt, min grej är att öppna ögonen på folk och visa att det finns andra lådor med andra färger - också!

Jag ska nog snart ge mig ändå - jobbet kallar och nu hade jag en extra veckas jullov och då kan man ju spamma på...

Dubbla horn! *afromannen*

//Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
maximum bass - on all frequencies

Johan Jacobsen
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 17:33

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Johan Jacobsen »

Kan medela at danska clubben IN i köbenhavn tar ner deras F1 system pga dåligt ljud och sätter nu dit et jbl system i stället.
Det va nåt med döa punkter på dansgulvet kanske ett under dimintionerat system?.

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Michael Christiansen »

Hej Johan!

Tack för att du sätter in oss i ämnet - nu ska du få fakta:

Lådorna, 4xresolution 4 hänger i 9 meters höjd över dansgolvet
Stegen är gamla trötta LAB steg
En Resolution res 4 har flg spec

Dispertion ca: 50°hoz x 25°vert

12'' 114Hz to 445Hz 105dB 300W 8Ω
8" 437Hz to 5k77Hz 108dB 200W 16Ω
1" 5k77Hz to 18kHz 109dB 50W 16Ω

OK?

Subbarna på IN går upp till 90Hz och just nu är ca 3 utav 12 stck 18" trasiga. De är indbygda i golvet och att ta ut dom kostar enligt källor +15.000,00 DKK+moms att plocka isär.

OK?

Vi har i min firma pratat om att byta ut 4'orna med 2'or i stället och låna ut ett gäng F-218 subbar med flj spec:

2 x 18''Sensitivity (1W at 1m): 105dBPower (rms): 900W
Nominal Impedance: 4Ω TotalFrequency Response ± 3dB: 45Hz - 280Hz

Settings för detta med Res4 är:

RES 4 with F218
F218 0 + 20 24dB But 114 24dB LR +8
12'' 1.500 + 114 24dB LR 445 24dB LR +5
8'' 3.390 + 445 24dB LR 5k77 24dB LR 0
1'' 3.632 - 5k55 24dB LR 32k 24dB LR -3

Voilá - give or take höjdskildnaden på Res 4 gentemot subbarna.

Så vad jag förstår går klagomålet primärt på att det fattas "disco 100-125Hz-dunka dunka" och det tror fan, när någon inte har haft koll på vad dom befintliga sublådorna kunde prestera från början.

Så i min optik är Res2'or det rätta för stället, iom Lars Sivebæk som är DJ och teknisk smurf på IN har haft sina gamla Turbo res2 lådor inne i taket där och dom har fungerat utmärkt.

Lars plockade ner 4'orna i torsdags och hängde mycket riktigt det gamla JBL systemet upp som en damage control. Nu återstår det för Lars, IN, den danska ÅF att klara ut en lösning.

Mitt företag går in i morgon med olika lösningsförslag och först ut är en A/B test i Skovlunde i morgon kl 15 då vi, importör och IN's tekniker ska höra skildnad på systemen. Jag tycker att jag har hittat en lösning till dom med mitt Res2 förslag, men det bästa vore att bryta upp golvet och byta subbarna till F218.

Men finanskris, golvbranschen, andra prioriteringar....det är nog svårt...

Sen kan man ju inte bortse från http://www.at.dk/REGLER/Bekendtgorelser ... sc_lang=da" onclick="window.open(this.href);return false; och om du menar att "döa punkter på dansgolvet" var problemet, då är det nog upp till IN nu, att satsa på flera små lådor i zoner och inte utsätta hela lokalen för 106-110 dB med en soundwash från 9 meters höjd.

Just nu är det lite lul-lul med kontroll, but trust me - snart kommer även IN att få besök och då måste man göra nåt.

Men, Johan nu har du väldigt-nära-verkligheten-fakta. Vi får se vad IN bestämmer sig för.

VH

Michael Christiansen

Johan Jacobsen skrev:Kan medela at danska clubben IN i köbenhavn tar ner deras F1 system pga dåligt ljud och sätter nu dit et jbl system i stället.
Det va nåt med döa punkter på dansgulvet kanske ett under dimintionerat system?.
maximum bass - on all frequencies

Johan Jacobsen
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 17:33

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Johan Jacobsen »

jag har bara hørt detta från et annat dansk forum der en av residenterna på in prata ut om deta men tack för infon.
hoppas at det löser sig snart.

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Henrik Källsson »

Magnus Gustafsson skrev:
Henrik Källsson skrev: LA funkar till reggae, men det funkar inte till den subkulturen som kallas "roots reggae sound system",
Varför det inte funkar? För att de som kommer till evenemanget inte vill lyssna på linjära ofärgade system.
Menar du att en LA inte kan låta olinjärt eller ofärgat? Krävs det ett PS-system för det?

Reggae är i mina ögon/öron musik där mycket av musiken består av basgångar/bastrummor, vad funkar
och funkar inte när det gäller subbar och Reggae? Är det någon typ av låda vi kan räkna bort på samma
sätt som L A? Horn, basreflex, sluten låda, Cardoid, kvartsvågspipa, slavbas, bandpass...

(M
klart det kan låta onlinjärt o ofärgat, men varför ta in ett system for några 100 tusen när ett billigare system gör jobbet?

Det är ju även en kulturell fråga, steppas o reggae sound boys tycker inte att ett LA system låter rätt, även om man kanske kan få det till att låta som de vill,
på samma sätt som många här tycker att ett point source system inte har något att göra på en konsert för 10 000 personer.

I sverige finns det sounds som har bytt ut sina 2x18" turbosound högtalare till hemmabyggda scoops.
Tror scoops är att föredra i reggae svängen.

I soundsystem kulturen ska man ju helst inte köpa från hyllan utan snickra ihop sina egna högtalare och mixers som ni sett.

MVH Henrik

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Henrik Källsson »

Per Johanson skrev:Alltså fungerar det utan problem, det är bara en fråga om vad kulturen kring musiken har för inställning och kanske framförallt ekonomi. Olinjär frekvensåtergivning går ju att åstadkomma med alla riggar.
Exakt, det handlar mer om kultur i slutändan, och även ekonomi.
Dessa soundsystem vill ju vara så okommersiella som möjligt.


En annan sak ja undrar över är UKs soundsystem för dansmusik,
dessa har ju ofta HD 15 horn för att få rätta stunsen i kicken på modern dansmusik.
http://www.speakerplans.com/index.php?id=hd15horn" onclick="window.open(this.href);return false;
De brukar ha tex 2x18 högtalare för sub, ett gäng HD 15 och ovanpå det nån form av topphögtalare. Oftast är antalet toppar löjligt under dimensionerade med tankte på hur mkt subbar som används.
Frågan nu om LA högtalare klarar av det utan att behöva ha extremt mkt LA toppar på varje sida. Går ju säkert att göra med LA system, men frågan är alltså om det är ekonomiskt försvarbart. LA högtalarna hade nog fungerat bättre som toppar med HD 15 / 2x18 subbar.
LA brukar väl ha mellan 8" eller 12" som mellanregister?

ex: (inga hd 15 här, men ni ser hur proportionerna är... )
Bild

MVH Henrik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Per Johanson »

För mig är högtalare och annan ljudteknik verktyg för att göra ett jobb. Vertygen kan passa mig sämre eller bättre, men systemen från de vanliga tillverkarna rätt implementerade är helt ok. Vissa är lättare att hänga, några har bättre verkningsgrad, en tredje är lite billigare och någon får lättare plats i bilen. Ljudmässigt tycker jag personligen dock att alla har sina poänger och brister. Gemensamt är att de är tillräckligt bra för mig att göra mitt jobb på. Detta är ur perspektivet mixande tekniker eller systemtekniker.

Som ägare eller intäktsansvarig för en uthyrare så är det ett lite annat perspektiv som gäller. I alla fall om man ska driva ett bolag enligt svensk rätt. Då går det ut på att tjäna pengar. Det vill säga att man bör välja det som snurrar in mest pengar på kontot och vad det är beror på en massa saker, men främst vilka ens kunder, existerande eller tilltänkta, är. De andra parametrarna är givetvis viktiga, men om dina kunder bara betalar för lådor från den stora tyska musikaffären på nätet är det obra att äga dyra top of the line system, likaså behöver alla andra parametrar stämma med din kunds behov. Det finns därför inte ett system som rätt för alla oavsett hur bra/billiga/väljljudande/lättriggade osv det är.

Att vara ute på korståg mot andra tillverkare istället för att bevisa sin egen förträfflighet har ett litet inneboende problem. Det blir väldigt lätt så att man dumförklarar motparten, något som sällan säljer högtalre.

Och som du och många andra säger, är man yngre än 25 så är chansen rätt liten att man hört en stor PS rigg, i alla fall i Sverige.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Per Johanson »

Henrik:

Det är ju så att i princip alla varianter på scoop har hög verkningsgrad i ett väldigt smalt frekvensband. De designades då det inte fanns element med speciellt hög verkningsgrad eller effekttålighet. Att de låter lite hur som helst var en biprodukt som man fick leva med bara de spelade hyfsat starkt.

Just kraften i höga basregistret och lågmidden, är inget som helst problem för ett vettigt dimensionerat LA, snarare tvärt om.

Det man kan fundera på är om transientresponsen och grupplöptiden för olika typer av sub-konstruktioner är mer eller mindre lämplig för vissa typer av musik.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Henrik Källsson »

Per Johanson skrev:Henrik:

Det är ju så att i princip alla varianter på scoop har hög verkningsgrad i ett väldigt smalt frekvensband. De designades då det inte fanns element med speciellt hög verkningsgrad eller effekttålighet. Att de låter lite hur som helst var en biprodukt som man fick leva med bara de spelade hyfsat starkt.
Håller med dig i första punkten, det kanske mer ska kännas än att vara rätt frekvens, samt att det ska se ut på ett visst sätt.
Per Johanson skrev:Just kraften i höga basregistret och lågmidden, är inget som helst problem för ett vettigt dimensionerat LA, snarare tvärt om.
Oj, det visst jag inte. Varför tror du att så många soundsystem skyr LA i UK. Kanske en ekonomisk fråga?

Tyvär får jag inte chansen att höra så många bra system,vare sig LA eller PS som man skulle vilja, ofta sitter det väldigt undermåliga installation system på spelställen,
och när man hör ett LA system är det till helt annan musik eller tal än vi talar om här.
Per Johanson skrev:Det man kan fundera på är om transientresponsen och grupplöptiden för olika typer av sub-konstruktioner är mer eller mindre lämplig för vissa typer av musik.
Nu hänger jag inte riktigt med, vad menar du med transientresponsen & grupplöptiden? Är det hur ett antal högtalare jobbar ihop, att det blir fördröjningar i systemet?
Vilka sub-konstruktioner skulle du anse vara lämplig för vilka musik stilar?

Med vänliga hälsningar Henrik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Per Johanson »

Henrik:

Jag vet inte hur stora gigg man gör på dessa soundsystem, men en inte allt för avlägsen gissning är att storleken typiskt sett ihop med att man i princip alltid måste ha något att hänga sakerna i gör att det är mer praktiskt att använda saker som går att stapla på backen. Då blir det ju rätt praktiskt med att det är många subbar, topparna hamnar automatiskt i rätt nivå. Förhållandet mellan toppar och basar är nog inte bara för att spara subbarna, det är sämre verkningsgrad i subbarna är i topparna om man tittar på en typisk rigg.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster