Soundsystem (delad tråd)

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Tomas Jern »

LA funkar inte till reggae... vänd på det så blir det rätt!! Reggae funkar inte till LA. Eller stryk "till LA"
Måste man skriva nått här?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Per Johanson »

Kan man få besvära om en något mer utvecklad förklaring om varför av någon av herrarna?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Martin Cargerman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 18:13
Ort: stockholm

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Martin Cargerman »

Hur kommer det sig att Reagge festivalen i uppsala kör med LA, levererad av konsertteknik

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Ian Delahorne »

Michael Christiansen skrev:Yo!

Nu ligger det en tråd under högtalare/slutsteg som heter LA vs. Point Source - posta där i stället!
Fast här handlar det inte om LA eller PS i allmänhet, utan LA till just reggae. Jag, som Per, är nyfiken på varför LA inte funkar till reggae.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Per Johanson »

Martin Cargerman skrev:Hur kommer det sig att Reagge festivalen i uppsala kör med LA, levererad av konsertteknik
För att det knappt går att hyra ett storskaligt PS system i Sverige idag?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Marcus Sandberg »

Som jag har förstått det så är det kulturen som styr vilket system man ska använda. När jag såg filmen så så bliv jag väldigt imponerad av deras byggen och tankar. De har alltid haft sina hemma bygda system som de har målat i imponerade färger. Då ska man göra det fortfarande. Man har alltid gjort så då ska man fortsätta med det det e det bästa. Det finns vissa Jazz gubbar som är envisade att saker och ting ska mikas på ett vist sätt för så har det alltid gjort´och så ska man göra nu oxå. Det låter inte alltid så bra och ha miken nertryckt 7cm ner i klockan på en sax eller micken ska sitta 5cm srån skinet på en bastrumman på pedalsidan. Men de har alltid haft de tankarna att det låter bäst och de har alltid gjort så och därför ska man göra så nu oxå.

Helt klart så tror jag oxå att det LA funkar precis lika bra som dras färgglada lådor, men i tankarna så gör det inte. De har alltid använt denna typen av högtalare då ska man göra det nu oxå.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Angående Uppsala:
Vad anser du personligen om den här sortens arrangemang?
- Tja, det var ju ett liknande "rejv" i Uppsala i somras och där fanns det mycket droger...

Jasså, en reggaefestival? Man hänger inte riktigt med, säger Per Karlsson, kommissarie i Luleå.
/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Michael Christiansen »

Per Johanson skrev:
Martin Cargerman skrev:Hur kommer det sig att Reagge festivalen i uppsala kör med LA, levererad av konsertteknik
För att det knappt går att hyra ett storskaligt PS system i Sverige idag?
Jodå - det finns ett större F-1 system i Stockholm.
12xres 5, Res4 DF, ett antal dubbla 21'or och singlar.

Av princip får de själva pusha för sin rigg, men skicka ett PM om du vill veta vem.

Vi har en del i København också och tilsammans med dom i 08 ska vi nog kunna dra ihop rejält med F-1 lådor.

Dessutom har vi varit på Uppsala massivet och frågat en gång - men det försvann nog i ett rökmoln....
Och det strider mot min natur att stjäla giggs ifrån andra - så lika bra var nog det... :D

//Micke Ø
maximum bass - on all frequencies

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Michael Christiansen skrev: Och det strider mot min natur att stjäla giggs ifrån andra
Menar du att du inte aktivt försöker sälja in er och era tjänster hos kunder som redan har en leverantör sedan tidigare?

/M
_________________
T b a

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Per Johanson »

Inte för att vara sådan men 6 toppar per sida gör inte en stor rigg i min bok.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Michael Christiansen »

Magnus Gustafsson skrev:
Michael Christiansen skrev: Och det strider mot min natur att stjäla giggs ifrån andra
Menar du att du inte aktivt försöker sälja in er och era tjänster hos kunder som redan har en leverantör sedan tidigare?

/M
JA - min firmapolicy strider mot detta.

Däremot är vi jäkla duktiga på att hitta på nya saker med befintliga kunder. Om deras kollegor i sin tur kontaktar oss för att byta teknikleverantör,
händer det ganska ofta att jag ringer upp deras gamla leverantör och frågar varför i hel.... att dom vill byta. Det ger ganska mycket respekt i båda läger.

Den etiken har fungerat sedan 1995 och det är därför att vi har mycket dryhire till våra kollegor och att vi har ganska koll på vad alla andra gör.

Så kära svenska kollegor - Ni har inget att vara rädda för :twisted:
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Michael Christiansen »

Per Johanson skrev:Inte för att vara sådan men 6 toppar per sida gör inte en stor rigg i min bok.
Kanske inte det - men det gör iaf 5.000 pers lätt.

Hur många giggs gör du pr. vecka med 5000 pax?

Och nu är Funktion-One en ganska ny spelare på plan i Skandinavien, men låt säga att jag har 3-4 förfrågningar pr vecka just nu på de 40 lådorna som vi har i DK.
Som våra d&b lådor som är ute kanske 7-10 ggr pr månad - det har ju toppat för länge sedan. Det har gått inflation i det, alla har det och alla bjuder under varandra.

Från en ekonomisk synvinkel - så finns det allt för mycket Line Array i Norden och för lite (hög kvalités) Point Source, och det är g a n s k a så utmärkt för oss sällsynta fåglar...

Dessutom tycker jag att det på forumet är en sån (trist) polariserad diskussion med pro Line Array - jag undrar verkligen om folk härinne har hört skildnaden på ett vältrimmad Funktion-One system kontra ett Line Array från d&b, L-A, Nexo eller vad dom heter.....

Jag ställer gärna upp på en shootout, med eller utan reggae.....
maximum bass - on all frequencies

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Jocke Hammar »

Det är nog så att många på detta forumet inte har använt stora Point Source system, utan är mer eller mindre uppväxta med Line Arrayer i varierande storlekar.

Personligen tycker jag om F1, de är lättriggade, lättdrivna och de låter ganska bra utan allt för mycket ansträngning. Det finns ganka mycket F1 här i england, ändå tycker jag att man nästan uteslutande bara ser dom på dans evenemang. Det har en stämpel som inte är så lätt att tvätta bort.

Sen måste man se det ur ett företagsekonomiskt klimat, line array är standard idag och man har lättare att nå ROI på ett sådant system än om man ska försöka slå sig in på en relativt konservativ marknad med ett nytt system.

Sedan är det så att när V-DOSC kom ut så var det ett unikt system som sopade banan med de flesta andra system som fanns då, point source var i princip det enda som fanns då.

Även i dagsläget tycker jag att det finns point source system som låter väldigt bra, F1, Showco Prism, Nexo Alpha, EV X-array m fl. Men de är ovanligare idag än Line arrayer. Det är som alltid, rätt vektyg för rätt tillfälle.

För att relatera till tråden, så kan jag rekommendera att man tar sig till London under Notting Hill festivalen om man vill se/höra stora Soundsystem i verkligheten.
Jocke Hammar

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Per Johanson »

Michael Christiansen skrev:
Per Johanson skrev:Inte för att vara sådan men 6 toppar per sida gör inte en stor rigg i min bok.
Kanske inte det - men det gör iaf 5.000 pers lätt.

Hur många giggs gör du pr. vecka med 5000 pax?

Och nu är Funktion-One en ganska ny spelare på plan i Skandinavien, men låt säga att jag har 3-4 förfrågningar pr vecka just nu på de 40 lådorna som vi har i DK.
Som våra d&b lådor som är ute kanske 7-10 ggr pr månad - det har ju toppat för länge sedan. Det har gått inflation i det, alla har det och alla bjuder under varandra.

Från en ekonomisk synvinkel - så finns det allt för mycket Line Array i Norden och för lite (hög kvalités) Point Source, och det är g a n s k a så utmärkt för oss sällsynta fåglar...

Dessutom tycker jag att det på forumet är en sån (trist) polariserad diskussion med pro Line Array - jag undrar verkligen om folk härinne har hört skildnaden på ett vältrimmad Funktion-One system kontra ett Line Array från d&b, L-A, Nexo eller vad dom heter.....

Jag ställer gärna upp på en shootout, med eller utan reggae.....
Du liknar Don Quijote, jag har verkligen inget emot PS-riggar av god kvalitet och tycker att det relativt ofta används för små LA-riggar som ibland dessutom är fel för applikationen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Per Johanson skrev: tycker att det relativt ofta används för små LA-riggar
som ibland dessutom är fel för applikationen.
Du menar till Reggae? :mrgreen:

/M
_________________
T b a

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Per Johanson »

Applikationen har i sig inte med musikstil att göra.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Per Johanson skrev:Applikationen har i sig inte med musikstil att göra.
Nej, självklart. Det håller jag med om, tänkte bara skämta till det lite...

/M
_________________
T b a

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Per Johanson »

Per Johanson skrev:Kan man få besvära om en något mer utvecklad förklaring om varför av någon av herrarna?

Inte ett enda försök till svar! Jag undrade alltså varför LA inte funkar till reggae?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Magnus Helmersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 06 jan 2010, 12:38
Presentation: Tekniker i och grundare av Earth Vibration Sound System
Ort: Stockholm

Re: Soundsystem (delad tråd)

Inlägg av Magnus Helmersson »

håller inte med om att LA inte skulle funka för reggae. Har varit på många (live) spelningar där LA använts som låtit lysande. Även större festivaler som t ex Summer Jam änvänder ju det.
(Vad detta har med sound system att göra är ju som sagt en annan fråga.)
Senast redigerad av 1 Magnus Helmersson, redigerad totalt 0 gånger.

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Slutsteg 2x900W i 4 ohm

Inlägg av Henrik Källsson »

Per Johanson skrev:
Per Johanson skrev:Kan man få besvära om en något mer utvecklad förklaring om varför av någon av herrarna?

Inte ett enda försök till svar! Jag undrade alltså varför LA inte funkar till reggae?
LA funkar till reggae, men det funkar inte till den subkulturen som kallas "roots reggae sound system",
Varför det inte funkar? För att de som kommer till evenemanget inte vill lyssna på linjära ofärgade system.

på samma sätt som det finns knappt några LA på de engelska subkulturerna dansmusik (dubstep, dnb, techno mm) utom de största o kommersiella festerna med dessa stilar.

Hoppas det har hjälpt dig lite Per!

Väl mött!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster