Brus i mitt Keyboardsystem..

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Mårten Eliasson
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 30 nov 2009, 23:30
Presentation: Ljudtekniker från kalla Kiruna.. Jobbar som teatertekniker på heltid men även med livemusik och några få studio jobb då och då. Skolad på den "digitala" tekniken och är mest hemma på Yamaha's LS9 och DM1000.

Brus i mitt Keyboardsystem..

Inlägg av Mårten Eliasson »

Vet inte om jag träffat rätt topic här nu och jag ber om ursäkt om inte.

Jag använder mig av en mixer i rackutförande för att sammankoppla alla mina klaviaturer och i sin tur tappa alla på 2 kanaler (L R).
Jag har ett Nord stage som även midistyr en mac som kör "MainStage", ett Fender Rhodes som är kopplat via mixern till en Fender twin reverb förstärkare.
Är riktigt nöjd med mitt system förutom ett litet problem... brus :(
Det låter inte som ett vanligt jordbrumm utan mer av ett högfrekvent brus..
Några tips hur jag ska lösa detta?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Brus i mitt Keyboardsystem..

Inlägg av Niklas Elste »

leta fel igenom eliminering
alltså koppla ur en sak i taget tills du inte har brus
jag skulle rekommendera att börja i förstärkar ändan

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Brus i mitt Keyboardsystem..

Inlägg av Jacob Thulesius »

En fråga:
Varför koppla rhodes genom mixern? direkt till förstärkaren är väl att föredra om du inte använder effekter på mixern.

Kolla så att allt går på samma jord, kolla så att det inte är mixern som har ett högt brus till att börja med.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster