Ljudanläggning i kyrka

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Ljudanläggning i kyrka

Inlägg av Jonas Larsson »

God morgon!

Måste bara skriva av mig lite…

Jag tillsammans med några andra har turats om att vara ljudtekniker i den lokala kyrkan sedan ett antal år tillbaka, ljudanläggningen har varit väldigt gammal och mixerbordet inklämt uppe i hörnet på en läktare. Det har alltid pratats till och från om att skaffa något nytt, men som alltid får det ju tyvärr inte kosta något. Tillslut gav (lyckligtvis) prylarna upp och en nyinförskaffning var nödvändig och hela processen med budgetering, offertunderlag etc påbörjades.

Vi valde den leverantör som verkade mest kompetent och ganska avancerade lyssningstester genomfördes i en simulerad datormiljö där vi lyssnade på två olika förslag som leverantören la fram. Efter lyssningstesterna valde vi det som var något dyrare, eftersom det lät bättre och hade högre taluppfattbarhet.

Vi fick en slutgiltig offert som godkändes och installationsarbetet påbörjades. Tyvärr var jag mindre delaktig i detaljerna på offerten och själva installationsarbetet pga lumpen. Pengar började samlas in för att kunna täcka den nya ljudanläggningen, och de flesta var nog ganska förvånade över vad bra ljud igentligen kostar, men nu skulle det ju bli väldigt bra, så det fick väl kosta lite.

Installationen blev klar och systemet togs i bruk. Kanske ska tillägga att ljudet består av 2 st topphögtalare framme vid ”scenen” komplett med 2 st bashögtalare. Topphögtalarna har väldigt liten spridning horisontellt för att leverera ljudet där det ska vara, dvs i bänkraderna och inte upp i det höga taket. En sidosal har kompletteras med ytterligare en topphögtalare. Längst bak i lokalen finns det även en läktare, och eftersom topphögtalarna framme vid scen sprider så lite har läktaren kompletteras med ett antal små minihögtalare.

Som jag tidigare nämnt var mixerbordet placerat uppe på läktaren, men i samband med nyinstallationen ville jag ha ned mixerbordet bland bänkraderna eftersom det är där mest folk sitter, men eftersom det skulle bli dyrare, inte lika tilldragande estetiskt samt att vissa andra i ljudteknikergruppen motsatte sig detta så blev mixerbordet kvar uppe på läktaren.

Nu kanske ni förstår mitt problem? Det ljudet man får försöka mixa efter är det ifrån läktarens högtalare, vilket innebär att man oftast får ett alltför kraftfullt ljud nere bland bänkarna, eftersom det ljudet aldrig hörs upp på läktaren tack vare den smala spridningen. Följden har blivit att antingen är det för högt eller för lågt ljud, och folk har blivit väldigt missnöjda med den nya anläggningen eftersom den har kostat en hel del pengar. Visst, jag inser väl att det är en vanesak med nivåerna, men enligt mig skulle en placering av mixerbordet nere bland bänkarna underlätta väldigt, vi kan ta liknelsen med att stå och mixa BAKOM ett band som spelar, man vill ju vara där ljudet ska vara, och där ljudet ska låta bra och där mest folk befinner sig.

Vad anser ni som har hållt på ett tag? Skulle jag stått på mig mera i mina funderingar av att få ned mixerbordet bland bänkarna eller ska jag försöka ”lära” mig att mixa uppifrån läktaren i stället? Just nu känns det väldigt tråkigt, en ny och dyr ljudanläggning som inte kan utnyttjas helt, och som låter illa pga att de som lyssnar och ljudteknikern befinner sig på två helt skilda lyssningspositoner.

Personligen tycker jag att jag borde ha fått lite mera stöd ifrån installatören, dvs att han borde förklarat vilka problem som det innebär att placera mixplats där den nu är placerad, det blir ju lite som att installera ett smalspridande linearray, och sedan sätta mixplats off axis.

Nu drar jag mig tyvärr för att åka dit och ratta ljud, då varken jag eller de som lyssnar är nöjda med det ljud som blir.

Förslag? Tips? Idéer?
//Jonas - ljudoljus.net crew

ReDoX
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov 2003, 01:00
Ort: Götene
Kontakt:

Inlägg av ReDoX »

i situationen du är nu så är nog det bästa att försöka hitta rätt nivå och märka upp på mixern vart man ska ligga ungefär.

Vilken kyrka är din lokala?!
/Robert

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Känner igen situationen. Jag skruvar ljud då och då i en lokal kyrka, och de har nyligen nyinvesterat en del (mixerbord, stagebox, delning+processering, sido- och läktarfill). Mixerbordet som köptes in blev ett bord jag aldrig hört namnet på förr, som ser ut som ett hemmabygge. Ingen parametrisk eq, 10 monokanaler. Ett monitorskick, inget effektskick. En inbyggd limiter är det enda som verkar ha kostat några riktiga pengar i bordet...

Ett Midas Venice 160 hade klarat jobbet kanalmässigt, låtit bättre, haft högre andrahandsvärde och dessutom varit mycket roligare att jobba med...

Mixplatsen har alltid legat på en av de bakre raderna. Har inte varit några problem att få nivåerna rätt alls.

Installatören borde se till slutresultatet, och rekommendera att mixplatsen förlagts till ett ställe bland publiken, tycker jag allt.
Senast redigerad av 1 David Wennberg, redigerad totalt 0 gånger.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Har haft ungefär samma problem här i kyrkan. En firma, ganska känd inom kyrkljud, monterade dit grejer för några år sedan och jag och en bekant har jobbat idogt enda sedan dess för att utföra förändringar som vi ville ha.

Mixerplattsflytt är det jag som har jobbat med hårdast. Det såg länge mörkt ut men för några veckor sedan kom beslutet då det godkändes. Det känns väldigt bra.

Enligt mig borde du stått på dig ;), men nu är ju läget som det är. Ni får väl försöka trimma in systemet så det blir så bra som möjligt, och så om ett tag kanske ni kan få igenom en flytt. Klagomålen kan säkert hjälpa till att skuffa på en sån utveckling.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Någonting som gjordes i vår kyrka var att anläggningen trimmades in med rosa brus.

Inte speciellt jätterolig när man inte har någon parametrisk eq kan jag ju säga...

Vad hette den firman som installerade hos er gzede?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är väl ingen som försöker att köra bil sittandes i baksätet? Det är ju det man tvingar dig att göra. Gör om, gör rätt.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

dawen skrev:Någonting som gjordes i vår kyrka var att anläggningen trimmades in med rosa brus.

Inte speciellt jätterolig när man inte har någon parametrisk eq kan jag ju säga...

Vad hette den firman som installerade hos er gzede?
Artec i Göteborg

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

dawen skrev:Mixplatsen har alltid legat på en av de bakre raderna. Har inte varit några problem att få nivåerna rätt alls.
Det är ju så jag också vill ha det, mixplats nere i lokalen, nu sitter jag uppe på en läktare och får gå efter de små fillhögtalarna, vilket inte säger ett jota om hur högt det låter nere i lokalen.
gzede skrev:Enligt mig borde du stått på dig , men nu är ju läget som det är. Ni får väl försöka trimma in systemet så det blir så bra som möjligt, och så om ett tag kanske ni kan få igenom en flytt. Klagomålen kan säkert hjälpa till att skuffa på en sån utveckling.
Jo, jag får väl försöka pusha på en flytt av mixerbordet, men är lite svårt när man blir motarbetad av sina "egna", de andra ljudteknikerna tycker mera att "det är väl något vi får acceptera, vi får väl springa ned och lyssna lite ibland", men enligt mig är det inte funkis, håller med Ingo, har man lagt ned så mkt pengar på en förhållandevis bra anläggning så ska inte kvalitén dras ned pga dum placering av mixerbordet.

Över till praktiska lösningar på problemet!

Mina kollegor vill uppenbarligen inte sitta nere i lokalen, utan tycker det är bättre ifall man sitter lite vid sidan av "ifall det låter dåligt", men hur resonerar man då? Det är ju NU det låter dåligt, när man inte kan korrigera volym och eq korrekt.

Jag klurade helt enkelt på en något klumpig lösning, till att börja med. Vägar de andra nu sitta nere i lokalen så kan väl jag sitta där om jag vill? Smidigaste lösning på detta är ju en multikontakt vid båda mixplatserna som man bara pluggar in till en liten låda där man har mixern placerad. Kanske förstår folk då, "oj, vilket behagligt ljud det blev" och jag kanske kan få med mina skotträdda kollegor på en mera permanent lösning då de efterhand märker att detta var en bättre placering.

Vad tror ni? Billigaste och enklaste lösningen måste ju vara multikabel med don, men sedan uppstår ju vissa problem att få fram kablaget då det är ett gammalt stengolv, som de nog inte blir så förtjusta i om jag börjar fräsa ur :D

Finns det några andra lösninga på signaldistrub, tex köra flera signaler igenom en kabel eller liknande, men nu kanske vi pratar alltför dyra lösningar. Allt trådlöst hade ju varit perfekt :wink:
//Jonas - ljudoljus.net crew

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

dra dit nån dag och sätt dig och bara fundera fundera fundera.. kanske kommer du på en idé som är tillräckligt bra för att du ska bli nöjd, och som är tillräckligt enkel att genomföra.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Eller så åker du dit en natt och bara flyttar ner bordet:P

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Flytta bordet låter som en bra idé! Om man vill ha nya ovänner... :wink: Dessutom är det sällan speciellt enkelt att dra om multis i kyrkor, eftersom de ofta går i stengolv som är typiskt jobbiga att lyfta på...

Jonas: Vad är det största problemet, nivåerna eller dålig mix? Om det bara är nivån som är problemet borde du kunna lära dig hur högt du ska spela vid mixplats för att ha lagom volym bland bänkraderna.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ett bra tips som har funkat flera gånger när det har blivit sådana här situationer är att man ber rätt människa påpeka felet. Om Himlaväsens eller Salts tekniker (eller vad dom kristna banden heter nuförtiden) och säger "Fina grejor men varför i hela Värmland sitter ljudteknikern DÄR?" så kan det göra mer nytta än om hela världens samlade teknikerkår skriker samma sak.

Det jag menar är att det alltid finns någon som "alla" (eller dom som bestämmer i all fall) har en tendens att lyssna på.

Om det låter väldigt annorlunda på läktaren har dom väl för övrigt misslyckats rätt ordentligt med sin prediktion/installation? Det är väl för det mesta meningen att det ska låta likadant i hela lokalen. Det brukar vara mitt mål i alla fall. Har ni betalt för att det ska bete sig på ett visst sätt och du inte tycker att det gör det så tycker jag att du i första hand ska be dom komma och mäta och bekräfta att dom nått dit som dom lovade med prediktionen. Om inte, reklamera!

Det är iofs inte första gången en kyrkoinstallation låter herrejösses. Det finns flera exempel där kostnaden för prediktionen (som dom brukar vara extremt duktiga på att ta betalt för) vida överstiger den dyraste komponenten i ljudanläggningen. Konstig prioritering i min värld. Har också sett dom där lättskötta=totalt oflexibla mixrarna som brukar användas... Bra val? För trötta kyrkvaktmästare som tycker att fjärren till tv:n är på gränsen, kanske. Men för att få till ett bra sound som en modern kyrkobesökare kräver så behövs det bättre saker. Det finns gott om vanliga mixers som förmodligen skulle låta flera gånger bättre och är mycket flexiblare för en betydligt modestare prislapp. Och som ni duktiga volontärer runt om i kyrkorna klarar av att hantera i sömnen.

Installationer i kyrkor handlar väldigt mycket om samma fenomen som JBL och BOSE har lyckats så fantastiskt bra med. Brand recognition, dvs hur väl beslutsfattarna känner igen märket och hur villiga dom är att betala för att få det. I ena fallet finns det kvalitet som motsvarar priset och i det andra är i alla fall jag mer tveksam. I kyrkofallet är jag extremt tveksam.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Man valde att lägga mest krut (pengar) på ljudet nere i den stora lokalen eftersom 99% av besökarna sitter där och följaktligen är det ett något sämre ljud på läktaren. Nackdelen när du sitter på läktaren är att du inte får med resten av lokalens akustik, utan du hör bara ljudet ifrån en liten "monitor" kan man säga.

Ganska nyss hade vi en gospelkör på ca 30 personer som gästade kyrkan, själva kören körde jag utan mickar eftersom det knappast behövdes, men ett antal solister fick vi micka upp för att få dem att höras tillräckligt. Sitter jag på läktaren hör jag inte hur starkt kören låter nere på golvet, jag hör mest solisterna ifrån min lilla monitor. Jag höftade till det och hade tur, det lät kanon nere på golvet, men JAG hade också velat sitta där nere och uppleva det.

Jag vet inte om mitt problem kanske är ganska löjligt, visst det går ju att lära sig att mixa ifrån någon annan placering, men jag tycker inte jag gör ett bra jobb när jag själv inte hör slutresultatet av mixen. Detta handlar inte om några jätteavancerade ljudmixar, men jag tycker ändå det är synd på ett förhållandevis dyrt system.

Jag tror på att försöka få ned prylarna, mer eller mindre tillfälligt, för att påvisa att det faktiskt underlättar för oss som ska jobba med systemet, och förhoppningsvis slipper folk klaga så ****** på att ljudet är för högt/lågt/för lite/mycket bas/diskant etc. Då är igentligen min fråga, smidigaste lösning på problemet? Vanlig multi?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Är det en fast multi nu som inte är flyttbar så låter det som att en multi från mixplats på läktaren är det enklaste. Fast, finns det någon budget kvar för det?

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

gör såhär
ha kontakt med styrelsen. berätta att du har en idé på hur man ska lösa problemet med alla klagomål.

säg att ni under en 1 månad kan flytta ner mixerplatsen, för att se om det blir någon skillnad. Detta kostar då antingen xxxx.- att hyra, eller xxxxx.- att köpa. Det ska dom själva få välja. Lägg fram två offerter på bägge alternativen. En multi men kanske även en annan mixer för att slippa flytta den befintliga i testskedet.

Dock är det viktigt att du skaffar dig någon som tycker som du, antingen i ljudgruppen eller i styrelsen. Nån som du kan bolla dina idéer mot. Här har vi en som är gammal kommunordförande, som har vart VD och grejer. Mao en som vet hur en styrelse tänker och fungerar. En sådan är GULD att ha när man vill genomföra förändringar.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster