Tokiga klubbmänniskor!

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

Måste bara inflika till nåns inlägg om att Pioneers'' mixers är dåliga, visst i aspekten att dem klipper hålle rjag med dig. Dock anser jag att en pioneer mixer erbjuder extremt mycket för dem pengarna man ger för den.... Att den sen klipper lite är smällar man får ta :P

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nyss hemkommen från ett bröllop, så ursäkta eventuella stavfel och logikmissar... Men om en mixer inte lyckas blanda två eller fler signalkällor utan att klippa, vad spelar det då för roll att den har en massa finesser?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Du slipper köpa kaffebryggare Ingo *solglasögon*

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Just det, överlevnadstips: Sätt av 35% av total slutstegseffekt till DJ-monitor. Minst ett par flugna wedges (15" + 2") i öronhöjd, 50cm från dj-öronen. Works wonders.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Punkt två vet jag inte om jag riktigt håller med om, ju mer statisk en signal blir betyder vanligtvis att det går genomsnittseffekten blir högre enligt min erfarenhet. Det du säger i sista punkten följer ju det resonemanget.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Suck! Varför hacka på oss DJ nu och som vanligt dra alla över en kam.

Det finns duktiga DJ’s som förstår sig på vad bra ljud är och att inte spela för högt. Finns t om gott om dem, kanske inte som spelar på klubbar, men de killar som kör/har kört mycket mobilt vet oftast vad de håller på med.

Finns också klubbägare som vet vad de håller på med. Att t ex ha krav att DJ:en som spelar måste ha på dB mätaren hela kvällen och inte får spelar över 100dB. Gör han det och ägarna märker det så åker han ut därifrån och aldrig mer får spela där.

Sedan så finns det tyvärr en trend att spela extremt högt på klubbar. Jag var och besökte The Fabric i London för 3 veckor sedan. På ett golv (golv 2) spelade Shy FX så jädrans högt så det inte gick att vara där. Nu var 90% av de som var inne i det rummet höga som hus av droger, så de kanske inte märkte att det spelades alldeles för högt. De andra två golven spelade de lagom högt och ljudet lät betydligt bättre.

Jag tror det är en mognads fråga, har du spelat i 10 till 15 år så är du själv som DJ rädd om din hörsel. Men däremot en junior 18 åring som får sin första klubbspelning vrider nog på max för han inte vet bättre, tyvärr!

Ni som har hand om klubbarna se till att utbilda ägarna först, det finns ju regler och bestämmelser om hur högt man få spela. Lär upp dem om dessa först och låt dem sedan sätta krav på sina DJ’s, att även de ska följa reglera som gäller. Enkelt sätt är ju faktiskt att köpa in en dB mätare och montera så Dj:en vet hur högt det är nere på golvet.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag har hand om ett hus. Varje gång man säger åt DJ:n att skruva ner gör han det, sen går man därifrån och allt står på rött. Ungefär som gitarrister som alltid skruvar upp marshallstacken. Om man sänker han (via mixerbord) så att han ligger på 120 dB och det fladdrar om knäna vill de ändå ha mer för att det är jättelågt där de står (duh, jag ställde basarna så att det bildas en utsläckningspunkt vid 60 Hz vid dina svarvar efter ditt jävla gnäll om rundgång mot skivtallrik (egentligen en av husets moder), puckoskalle).

Det här är förstås bigname drumnbass/hiphop/techno-DJ:s. Mobila fjantarna som kommer in på fester för att de känner arrangören till sittningen är ännu värre (de har oftast hockeyfrilla och keps för den delen med). DJ-föreningen i huset har jag nästan fått koll på, men bara när jag är där med en dB-mätare i näven och huvudströmbrytaren i närheten.

Tills motsatsen är bevisad tänker iaf jag vara skeptisk mot DJ:s. Du får gärna försöka övertyga mig om det, maila prgo@ths.kth.se och säg att du vill spela på Nymble nån gång.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

ian skrev:Tills motsatsen är bevisad tänker iaf jag vara skeptisk mot DJ:s.
What he said. Jag har samma erfarenheter -- det var så för 14 år sen när jag började montera discotek, och det är så nu.

Det krävs mer än att var tjugonde dj är vettig för att övertyga mig.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Det finns faktisk ett tekniskt problem med många DJ mixer som gör att man måste ibland höja main out för att kunna jobba.

Jag tror de flesta DJ mixer fungerar så här men jag vet av egen erfarenhet att både Pioneer och Denon och även vissa Numark som jag jobbat på tar CUE signalen efter du ställt Master out volymen. Om ljudteknikerna ställt in så man inte kan ha 0db ut på mixern (utan att det blir för högt på golvet) så får man så lågt i hörlurarna så det inte går att jobba.

En perfekt DJ mixer är ställd så att när du har 0dB in på Gain på varje kanal och 0dB på Master Out så ska volymen vara lika högt i hörlurarna. Är den inte ställd så, så blir det skitjobbigt att jobba som DJ.

Nu vet jag att Denon skulle undersöka om det gick att via mjukvaru uppdateringen som snart kommer ställa om så du kan ta CUE på main innan Master Out volymen för att komma runt detta problem som vi DJ’s upplever när man inte kan ha 0dB på Master out för att det blir för högt på golvet då.

Ja visst jag har också sätt för många DJ’s i Keps som tror att de är skitcoola. Finns några skräckexempel här i Uppsala där Dj:en stog och dansade med en massa brudar i DJ båset. Men jag tror han inte var intresserad av att göra ett bra jobb utan mer ragga hem en brud för natten.

Klart att jag kan komma och jobba om du vill bli motbevisad. Bara betalningen är Ok så kan jag nog komma.
Obs! Jag har varken hockeyfrilla eller keps!! :-) Sedan var det ju 12 år sedan jag var 18 också! :wink:
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Omoget tycker jag att det här är!

Ian vad är det för jävla tjafs om att discjockleys ser ut på ett visst sätt eller att 18åringar skulle vara sämre eller att hockey frillor inte är bra!

Jävligt mycket skitsnack från din sida i just det här ämnet tycker jag.

Lyssna på det här så förstår du nog hur jävla dumt det du säger värkligen är:

Ljudtekniker fjantar som känner bandmedlemmar och får sina gig därigenom (dom är ofta jävla tjocka har alltid skit fula kläder och ser mest ut som luffare, matrester på tröjorna och inte nog med det så luktar dom alltid svett.

Det finns fan precis lika många skräck exempel på ljudtekniker som det finns discjockeys. Jag har för övrigt alldrig vart på en konsert där man inte har behövt använda proppar så nog fan spelar ni lika högt!

Nej jag tycker att det ni håller på med är lika jävla dumt som rasism eller vad som helst där man drar alla över en kant.

Sluta vara så extremt självupptagna och besservisers så ska ni se att många fler discjockeys kommer att vara trevligare. Jag menar med den inställningen du/ni värkar ha så skulle då inte jag vilja umgås med er.

Ja nu laddade jag ur lite granna och hoppas ni har överseende med det men det är inte så jävla kul när vuxna män som ni trackar ner på en bara för att man arbetar som discjockey.
Var skeptisk mot dom discjockeys du själv har arbetat med och som du kan peka ut har varit dåliga på ett eller annat vis men utala dig inte om resten för det har ingen här nån som helst aning om. "Alla sienare själ" same shitt different name. Det är bara en massa skitsnack.

Så bara för att 1 av 20 DJ''s du har träffat har vart bra så har du rätt att dissa alla? Du kanske skulle se över vad det är för discjockeys du arbetar med men dom som jag känner här uppe i dalarna tycker jag är jävligt vettiga och framförallt väldigt duktiga.

Jaja det här är ju som alltid vad jag tycker men nu tyckte jag att det blev lite väl mycket skitsnack om dj''s som om vi skulle vara sämre människor..

tjo

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

mansaxel skrev:Discjockeys är döva, eller nåt. De hör inte om det är nåt fel, ocjh är omöjliga att övertyga.
Måns, jag har fått för mig att du är en person som uppskattar korrekthet, gäller inte det när det kommer till DJ:s?

Och, moderatorer, är det inte er uppgift att tillrättavisa när det dyker upp såna här allvarliga generaliseringar?

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Så var det där med personliga angrepp, var försiktig med det!
Mycket har med erfarenhet och konsten att kunna lyssna på vad andra säger. Men som sagt dra aldrig alla över en kam och tyck inte illa om någon sort människor (intresse eller utseende).

Jag tycker andan på detta forum ska vara att hjälpa varandra, inte "dissa" varandra

Och var försiktig med svordomar i det ni skriver också!
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ber om ursäkt för dom evenuella svordomar jag använde mig av. Men dom hjälper på nått lustigt sätt till att lägga vikt bakom det man säger, så att folk förstår att man värkligen menar det man säger.

Person angreppen fanns det väl inga direkt det enda som fanns var ju svar på tal! Och det får man tåla om man kläcker ur sig så dumma saker.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Gustaf(KMD) skrev:Omoget tycker jag att det här är!

Ian vad är det för jävla tjafs om att discjockleys ser ut på ett visst sätt eller att 18åringar skulle vara sämre eller att hockey frillor inte är bra!
Var har jag sagt nåt om 18-åringar? *nyfiken*
Jaja det här är ju som alltid vad jag tycker men nu tyckte jag att det blev lite väl mycket skitsnack om dj''s som om vi skulle vara sämre människor..
Det är lätt att bli luttrad när man råkat ut för för många av samma yrke (säg DJ eller hiphop-MC eller oerfaren garagemusiker) och dra alla över en kant.
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

ian skrev:
Gustaf(KMD) skrev:Omoget tycker jag att det här är!

Ian vad är det för jävla tjafs om att discjockleys ser ut på ett visst sätt eller att 18åringar skulle vara sämre eller att hockey frillor inte är bra!
Var har jag sagt nåt om 18-åringar? *nyfiken*
Jaja det här är ju som alltid vad jag tycker men nu tyckte jag att det blev lite väl mycket skitsnack om dj''s som om vi skulle vara sämre människor..
Det är lätt att bli luttrad när man råkat ut för för många av samma yrke (säg DJ eller hiphop-MC eller oerfaren garagemusiker) och dra alla över en kant.
Jag lästa det snabt och det var du eller måns som sa det men det var väl iof sak samma om du sa hockeyfrilla och han sa 18år eller vem det nu var som sa det.

Kan du vara berädd att hålla med mig i det jag säger eller tycker du att jag har fel?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Nån tolkade säkert snett om DJ-förening och trodde att jag jobbade på en fritidsgård. jaja.

Jag kan ge vissa forummedlemmar som råkar vara personer som spelar andra personers musik på "benefit of the doubt", men får jag en stenhög DnB-DJ på halsen är min första reaktion att springa till masterlimitern.

(Ja du har fel, jag känner inga band och svarta kläder är definitivt inte fula :-)
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja men det var lustigt sagt hörru:P

Oj känner du inga bandmedlemmar och jobbar som ljudtekniker det var faktiskt lite ovanligt skulle jag säga.

Du kan inte erkänna att det du skrev inte var specielt genomtänkt eller? Men jaja mig kvittar det, jag vet nog vad du känner inerst inne även om du inte vill säga det här:P

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Gugge skrev:Det finns faktisk ett tekniskt problem med många DJ mixer som gör att man måste ibland höja main out för att kunna jobba.
Det har inget som helst med nivån på dansgolvet att göra. Om det inte är en klåpare som installerat. Det finns det iofs gott om.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

dawen skrev:
mansaxel skrev:Discjockeys är döva, eller nåt. De hör inte om det är nåt fel, ocjh är omöjliga att övertyga.
Måns, jag har fått för mig att du är en person som uppskattar korrekthet, gäller inte det när det kommer till DJ:s?

Och, moderatorer, är det inte er uppgift att tillrättavisa när det dyker upp såna här allvarliga generaliseringar?
Jag är rätt så noggrann med att få rätt på saker, ja. Det där är baserat på empiriska studier och har således en viss osäkerhetsfaktor inbyggt. Men i det generella fallet är det sant.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Och, moderatorer, är det inte er uppgift att tillrättavisa när det dyker upp såna här allvarliga generaliseringar?
Vissa av moderatorerna (förmodligen alla) har även ett jobb att sköta förutom att sitta vid detta forum och gaffla (tro det eller ej) :wink:

Visst har det blivit lite väl hårda generaliseringar i den här tråden, och man kanske bör tänka sig för hur hårt man dissar en yrkesgrupp.

Det sagt, så har jag nästan samma erfarenheter som Ian och Måns, åtminstone av DJ''s i just klubbsegmentet. De av klubbjockeyna som har koll är tyvärr väldigt underrepresenterade.

De DJ''s som verkligen HAR koll hittar man nog oftare i andra segment, som t.ex partyjockeyna som spelar på events och mer slutna tillställningar. De har ofta inte alls samma tekniska förmåga som klubbjockeyna, utan lever på musikval, korrekt uppträdande och att hålla igen på nivåerna. Dessutom har de ofta bra mycket bättre betalt (bortsett från de som i klubbsegmentet har artiststatus).

En annan anledning till att just DJ''s på detta forum reagerar starkt på de generaliseringar som förekommit i den här tråden är väl just att de har ett större ljudintresse än discjockeyn i allmänhet och därmed alldeles säkert bättre koll än de flesta. Så ni som tillhör den gruppen har ingen som helst anledning att ta åt er.

Hoppas alla kan lugna ner sig en aning.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster