Tokiga klubbmänniskor!

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tokiga klubbmänniskor!

Inlägg av Hasse Queisser »

Är det någon mer än jag som undrar hur paj klubbarrangörernas öron är?

Har precis varit och ytterligare utrustat en av nattklubbarna vi sköter.
De är ju i mina ögon helt galna när det gäller ljudnivåer och vad riggen ska klara av.

I en lokal för c:a 300 personer sitter det nu:

10 st. 1"-diskanter.
10 st. 12"-midar.
8 st. 15"-basar.
4 st. 18"-basar.
C:a 12-15000 W slutstegseffekt.

Herrejösses, vart är (klubb)världen på väg? :roll:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

PeCol
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 23 feb 2004, 01:00
Ort: The deep south

Inlägg av PeCol »

Hade det inte varit för att de betalade ens lön borde man bussa någn lämplig myndighet på de

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Såfort de byter ut en mot någon billigare så ringer man Miljöförvaltningen... :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

Ju starkare desto bättre, eller?.. :wink:

Gillar dock lösningen på för hög ljudvolym man tog till på en större klubb nere i Malmö..
Eftersom discjockeyn spelade så fruktansvärt starkt så byggde man helt enkelt båset mitt på dansgolvet.. Det löste en del problem med ljudnivån.. :D

Användarvisningsbild
Daniel S
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Presentation: Systemutvecklare till vardags men DJ och lite ljudfixare på valda helger.
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Daniel S »

Jag skulle nog vilja säga att det är bättre med för mycket än för lite. Bara för att man har en massa att spela med behöver man ju inte köra på för fullt. De flesta krögare brukar ju vara så snåla så att det oftast sitter typ 4*10" + 4 diskanter och 2 * 15". Dessutom brukar många dj''s inte fatta att en sån anläggning inte klarar av att spela så högt, så stegen går konstant i klipp. Sånt vill man inte se och höra. Själv tycker jag att det är ruggigt skönt när det finns lite headroom :)

Många gånger tror också liveljudsmänniskor att det inte behövs någon större anläggning för inspelat ljud. De har ofta inga problem att komma dragandes med 5-siffriga kW-riggar för ett live-gig, men så fort någon vill ha mer än 2kW för ett dansgolv så går de i taket. Ljud är ljud och vare sig det är inspelat eller live så krävs det samma anläggning för samma ljudtryck.

För ett dansgolv vill man oftast ha en jämn spridning över hela dansgolvet. Det vanligaste då är att sätta upp högtalare runt hela golvet, vilket resulterar i fler lådor även om det kan tyckas räcka med hälften så många.


/Daniel

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Daniel S skrev:Jag skulle nog vilja säga att det är bättre med för mycket än för lite. Bara för att man har en massa att spela med behöver man ju inte köra på för fullt. De flesta krögare brukar ju vara så snåla så att det oftast sitter typ 4*10" + 4 diskanter och 2 * 15". Dessutom brukar många dj''s inte fatta att en sån anläggning inte klarar av att spela så högt, så stegen går konstant i klipp. Sånt vill man inte se och höra. Själv tycker jag att det är ruggigt skönt när det finns lite headroom :)

Många gånger tror också liveljudsmänniskor att det inte behövs någon större anläggning för inspelat ljud. De har ofta inga problem att komma dragandes med 5-siffriga kW-riggar för ett live-gig, men så fort någon vill ha mer än 2kW för ett dansgolv så går de i taket. Ljud är ljud och vare sig det är inspelat eller live så krävs det samma anläggning för samma ljudtryck.

För ett dansgolv vill man oftast ha en jämn spridning över hela dansgolvet. Det vanligaste då är att sätta upp högtalare runt hela golvet, vilket resulterar i fler lådor även om det kan tyckas räcka med hälften så många.


/Daniel
Daniel,

Det är klart att det är bättre med för mycket än för lite.... OM DJ''n i fråga har vett att hålla igen på nivåerna. Tyvärr är min erfarenhet att 95% av alla DJ''s inte tror att riggen är på förrän det lyser rött om mixern, och då är det totalt olidligt med så här mycket effekt. Det är trots allt bara c:a 300 pers vi talar om!

Att ett dansgolv inte nödvändigtvis klarar sig på mindre effekt än ett livegig för lika många människor har jag full koll på. Jag har jobbat med en hel del stora klubbar och DJ''s (varav en del har grym koll). Men jag skulle inte ta med i närheten av så här mycket ljud för 300 pers live heller, oavsett band.

Vad gäller att få full spridning över dansgolvet så har det ju rätt lite med antalet toppar att göra om man som installatör har lite koll på vilka högtalare (dvs. vilken spridning de har) man sätter upp relaterat till hur dansgolvet är utformat. Ibland blir det dock lite nödlösningar p.g.a att dansgolvet flyttas runt i lokalen och liknande.

Tack och lov så verkade den senaste DJ''n på detta golv faktiskt ha lite koll, så denna gång lär det förhoppningsvis låta bra. Dock är det med så här mycket prylar en överhängande risk att många DJ''s river huvudet av publiken bara för att möjligheten finns.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »


Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag vet hur man använder en limiter *solglasögon*

Problemet är att klubbarrangörer och DJ''s inte vill ha nivån begränsad, så limiters (för att kontrollera nivån) sätter man ju bara in på order av krögaren. Limiters för att skydda riggen är en annan sak.

Dessutom hjälper ingen limiter eller nivåvakt i världen mot DJ''s som klipper mixern.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Man kanske skulle bygga en inbyggd limiter i ett DJ-bord...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:Man kanske skulle bygga en inbyggd limiter i ett DJ-bord...
Numark har faktiskt en mixer med inbyggd limiter. Likadant så har A&H en mixer som i praktiken är nästan omöjlig att klippa.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Daniel S
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Presentation: Systemutvecklare till vardags men DJ och lite ljudfixare på valda helger.
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Daniel S »

Tyvärr är min erfarenhet att 95% av alla DJ''s inte tror att riggen är på förrän det lyser rött om mixern, och då är det totalt olidligt med så här mycket effekt.
Tyvärr har jag inte mycket bättre erfarenheter än du, men jag vill inte svartmåla mina kollegor alltför mycket ;)
Att ett dansgolv inte nödvändigtvis klarar sig på mindre effekt än ett livegig för lika många människor har jag full koll på. Jag har jobbat med en hel del stora klubbar och DJ''s (varav en del har grym koll). Men jag skulle inte ta med i närheten av så här mycket ljud för 300 pers live heller, oavsett band.
Jag vet att du är en av de mest kunniga på det här forumet och ifrågasätter definitivt inte din kompetens.
Vad gäller att få full spridning över dansgolvet så har det ju rätt lite med antalet toppar att göra om man som installatör har lite koll på vilka högtalare (dvs. vilken spridning de har) man sätter upp relaterat till hur dansgolvet är utformat.
Spridning var fel av mig, vad jag menade var ljudtryck. Hjärnan har inte riktigt hoppat ingång ännu ;)
Tack och lov så verkade den senaste DJ''n på detta golv faktiskt ha lite koll, så denna gång lär det förhoppningsvis låta bra. Dock är det med så här mycket prylar en överhängande risk att många DJ''s river huvudet av publiken bara för att möjligheten finns.
Det är därför alla bra klubbar borde ha en inhouse-tekniker som talar om för DJ''n hur systemet fungerar. Idealet vore ju om alla dj''s själva hade koll på det, men fred på jorden vore inte heller så dumt.

Hare bra

/D

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

cyberpunk skrev:
ian skrev:Man kanske skulle bygga en inbyggd limiter i ett DJ-bord...
Numark har faktiskt en mixer med inbyggd limiter. Likadant så har A&H en mixer som i praktiken är nästan omöjlig att klippa.
Fast man får väldigt lite voltsingar ut från den. I kombination med en DSC (som inte går att gain:a ingångskanalerna) blir det ett jefla rattande om man byter mixer mellan A&H och Vestax under kvällen.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Daniel S skrev: Det är därför alla bra klubbar borde ha en inhouse-tekniker som talar om för DJ''n hur systemet fungerar. Idealet vore ju om alla dj''s själva hade koll på det, men fred på jorden vore inte heller så dumt.

/D
Jag har försökt med alla DJ:s jag stött på som spelar i huset. De fattar inte i alla fall, måste vara nåt medfött. Enda sättet att hålla koll på deras volym är att köra de genom mixern som man rattar (som sedan går genom Symetrixlimitern)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Daniel,

På just detta ställe så fungerar jag som en in-housetekniker, men jag är ju inte där på kvällarna när de kör (tack o lov... min "dåligmusiklimiter" skulle brinna upp :lol: ).

Jag har alltid en genomgång med nya DJ''s som kommer in på klubbarna, men det betyder tyvärr inte att alla förstår vad man säger eller för den delen rättar sig efter det.

Sedan finns det såklart DJ''s som har stenkoll på prylarna. En av dem fanns på just detta ställe i flera år, men tyvärr inte längre. Man börjar bli rätt bra på att läsa av vilka som kommer klara sig utmärkt utan övervakning och vilka som betyder trubbel.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Daniel S
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Presentation: Systemutvecklare till vardags men DJ och lite ljudfixare på valda helger.
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Daniel S »

cyberpunk skrev:
ian skrev:Man kanske skulle bygga en inbyggd limiter i ett DJ-bord...
Numark har faktiskt en mixer med inbyggd limiter. Likadant så har A&H en mixer som i praktiken är nästan omöjlig att klippa.
Ett stort problem vad gäller dj-mixers är att många har gått på Pioneers marknadsföring och tror att de gör bra DJ-mixers. Pioneers mixers har ganska dålig intern headroom och låter rent bedrövligt i största allmänhet. Om folk höll sig till A&H, Rane eller Formula Sound så skulle vi slippa klippande mixers.

/Daniel

DJ Hessler
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 28 apr 2004, 01:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Är detta klubben för hata DJ''s eller??

Inlägg av DJ Hessler »

Det var värst vad ni trackaserar oss DJ''s i denna tråden!!
Vaffödådå?

Undrar

Denonmannen

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Är detta klubben för hata DJ''s eller??

Inlägg av Hasse Queisser »

DJ Hessler skrev:Det var värst vad ni trackaserar oss DJ''s i denna tråden!!
Vaffödådå?

Undrar

Denonmannen
Tyvärr är det min och många andras erfarenhet att statistiskt så har DJ''s dålig koll. Det finns naturligtvis undantag som bekräftar regeln, dvs DJ''s som har stenkoll och vet vad som låter bra och inte.

Det är inte bara DJ''s som har en viss fömåga att ha dålig koll på nivåer. Hur många gånger har man inte försökt få gitarrister att förstå att de inte kan ha sin stärk riktad mot vaderna och spela 147 dB, vilket pga scenhöjden träffar publiken rätt i plytet.

Som sagt, det är inte alla, vare sig DJ''s eller gitarrister som har noll koll, men statistiskt så finns det en klar övervikt åt det hållet.
Man blir alltid lika glad när man träffar de som bevisar att motsatsen finns.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag har hittat en ödmjuk basist och en halvvettig gitarrist. DJ:s har jag nog ännu inte hittat en som varit vettig. Eller jo, DJ Salla från Latin Kings. Fast han räknas nog inte eftersom det egentligen var ett livegig.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag är så lyckligt lottad att jag faktiskt känner en vettig trummis, hur nu det är möjligt :roll: :wink:

Trevliga DJ:s verkar det finnas en hel del, men har nog bara jobbat med två som inte bara är trevliga utan duktiga också. Salla är en av dem, Gugge den andra (fast inte den gugge som finns på det här forumet, utan en Gugge som håller till i Gimo).

Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

Kan nog vara beredd att hålla med Cyber trots att jag själv är disc-jockey, har hänt flera gånger att jag kommit till "min" klubb och sett att alla volym reglage står nästan på max, och att tre-bands EQ''n är nerdragen istället!! :roll: Fråga mig inte varför...

Däremot tror jag mig själv vara en sån dj som har koll, spelar hellre för lågt än för högt med mera.. Men det kanske man ska låta en utomstående person avgöra...

PS. Jag skulle nog inte vilja vara på den där klubben när det står en "döv" dj bakom spelarna. :P DS.
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster