Mysko problem

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Mysko problem

Inlägg av Hasse Queisser »

Var precis på en teater och felsökte ett problem med monitorriggen. Det är 2 separata system med 2 lådor (8 ohm) per system. En kanal på ett steg driver vardera systemet. Bägge kanalerna på steget lirar som de ska (och ingenting indikerar klipp eller protect), men när man kör alla lådorna samtidigt så börjar bägge systemen dista. Jag har isolerat det till en låda som får alltihop att dista. Frågan är bara varför bägge kanaler på steget börjar dista av den (förmodligen trasiga) monitorn?

Det enda jag kan komma på är att just den monitorn orsakar någon mysko back-EMF till steget som får det att låta illa. Men stegkanalerna bör ju ha individuella skyddskretsar för detta tycker man.

Någon som råkat ut för nåt liknande?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Dåliga skyddskretsar på steget? Vad är det för slutsteg?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jonas skrev:Dåliga skyddskretsar på steget? Vad är det för slutsteg?
C-audio ST400. Brukar inte vara några problem alls med dem.

Grejen är ju att kanalernas audiodelar bör vara helt skilda från varandra. Jag fattar faktiskt inte riktigt hur ett fel som detta kan uppstå.

Steget fungerar i övrigt helt felfritt. Bägge kanalerna lirar som de ska så länge just den skyldiga monitorlådan inte är med i leken.

Ska byta 2 av lådorna i morgon (2 så de har likadana par), och jag byter nog steg också så jag kan labba med alla inblandade delar på firman i godan ro.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

cyberpunk skrev:Grejen är ju att kanalernas audiodelar bör vara helt skilda från varandra. Jag fattar faktiskt inte riktigt hur ett fel som detta kan uppstå.
Jo, det borde ju vara så i normala fall, kanske har blivit något överslag innuti steget? Låter väl iof lite otroligt.
cyberpunk skrev: Ska byta 2 av lådorna i morgon (2 så de har likadana par), och jag byter nog steg också så jag kan labba med alla inblandade delar på firman i godan ro.
Låter vettigt, kan ju vara intressant och se om samma fenomen uppstår om du tar ett av dina egna steg till monitorerna och testar. Ta ett billigt till att börja med :wink:
//Jonas - ljudoljus.net crew

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Re: Mysko problem

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev:Det enda jag kan komma på är att just den monitorn orsakar någon mysko back-EMF till steget som får det att låta illa. Men stegkanalerna bör ju ha individuella skyddskretsar för detta tycker man.
Om det mot förmodan inte är steget det är fel på, så kan det inte vara något annat än kortslutning i monitorn tycker man.

Men ifall det skulle vara den elektromotoriska kraften som slår ut steget..
så skall du nog ta patent på monitorn, du har just uppfunnit en ny energikälla :shock:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Om det är en kortslutning i monitorn och en spole är lite bränd, borde inte monitorn låta konstigt innan dist isf?

Kan det vara en elektrolytkonding på ett delningsfilter? Elektrolytkondensatorer som håller på att torka har spelat mig några spratt... Eller, vad är det annars?
KISS. Keep It Simple Stupid.

PeCol
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 23 feb 2004, 01:00
Ort: The deep south

Inlägg av PeCol »

Det kan inte va så att den trasiga lådan gör att nätaggregatet belastas för hårt och inte orkar driva den andra kanalen ordentligt. För som du säger så bör ju audiokretsarna vara helt separerade, men jag antar att det bara finns ett nätaggregat så där har du en gemensam punkt mellan de.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fast, om nätdelen inte hänger med så borde väl steget klippa och även indikera detta? Och, Hasse borde ju höra att det är det som är fel :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Fast, om nätdelen inte hänger med så borde väl steget klippa och även indikera detta? Och, Hasse borde ju höra att det är det som är fel :wink:
Klippindikatorer mäter bara spänningen på signalen, dom gör ingen analys av slutstegets kondition.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Då blir det till att rackmontera oscilloskop när man blir stor då! *solglasögon* :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Då blir det till att rackmontera oscilloskop när man blir stor då! *solglasögon* :wink:
YESS!!
En rigg är aldrig komplett utan minst ett oscilloscop.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

OK folks. Var på teatern och bytte runt lite saker idag. Det är inget fel på någon av lådorna, utan det är slutsteget som spökar.

Det lustiga i kråksången är ju att en kanal spelar helt som den ska TILLS man lägger en last på den ANDRA kanalaen, vilket får som resultat att BÄGGE kanalerna distar, och det behövs inga extrema nivåer för att fenomenet skall uppstå.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Spelar det någon roll hur stor lasten är?

Låter som att nätdelen har fått flunsan :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Spelar det någon roll hur stor lasten är?

Låter som att nätdelen har fått flunsan :)
Spelar ingen roll om lasten är 8 eller 4 ohm, och disten är tydlig redan vid moderat nivå.

Börjar misstänka något sådant jag med. Steget har varit på skidsemester i Åre under ZTV-veckan däruppe, så flunsan kanske är precis vad det är :lol:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Om disten är tydlig redan vid moderat nivå, blir den mycket värre på hög nivå? Låter snarare som komponentfel isf, skulle jag vilja säga.

Du kan ju testa om det är nätdelen eller inte genom att köra bara ena kanalen och kräma på. Funkar det så får ju steget ström som det ska. Fast, det kanske du testat redan?

Sen är det bara att rycka av chassi, spruta kylspray och leta efter feberkomponenter! :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev:Det lustiga i kråksången är ju att en kanal spelar helt som den ska TILLS man lägger en last på den ANDRA kanalaen, vilket får som resultat att BÄGGE kanalerna distar, och det behövs inga extrema nivåer för att fenomenet skall uppstå.
Och det är ingen tomte som har varit framme och kopplat ihop monitorkablarna nånstans?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Och det är ingen cyberpunk som slarvat när han gjort monitorkablarna och slarvat med felsökningen av dessa heller? :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nejdå, alla kablar är OK och jag har själv kollat hur allt sitter ihop. Dessutom funkar allt med ett nytt steg.

Så nog är det fel på steget alltid. Lustigt är ju att ena kanalen funkar för sig själv, medans den andra kanalen automatiskt tar med sig den första så fort den används.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster