Lustig låsning

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
swek
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 06 apr 2004, 01:00
Ort: Portugal

Lustig låsning

Inlägg av swek »

Vi pratar inte om instrument och backline på detta forum.

Låst.
Tyckte det var lite roligt att se låsningen när det står "Forumet för dig som är intresserad av allt inom ljud, ljus, scen & musik" som header på hela forumet i sig.

Nåväl, tyckte det var lite motsägelsefullt bara. :roll:

Ta intet illa upp Ingo, detta är inte ett påhopp.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Hittar du instrument i headern? :roll: :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

swek
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 06 apr 2004, 01:00
Ort: Portugal

Inlägg av swek »

nej men däremot spelas musik på instrument, man får ljud ur en gitarrförstärkare och backline-grejjer står på scen :roll:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det enda jag vill veta om backline är var jag ska placera mic:en och hur jag skickar strömstötar till gitarristen när han vrider upp sin stack för 4711:e gången under giget.

(jag är även noga med att tvätta händerna före och efter jag rör vid backline samt använder handskar under tiden)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det handlar väl lite om en definitionsfråga.. I så fall skulle man ju ha särskilda kategorier för olika typer av instrument, och vi har diskuterat detta tidigare, och då var vi överrens om att detta forum inte ska rikta in sig på den typen av utrustning utan i stället fokusera på den övriga biten.

Visst, vi är öppna för förslag, men tror vi måste hålla oss inom vissa gränser, vi kan inte bli för "breda". Det som jag ev skulle kunna tänka mig är en ytterligare kategori för AV då detta diskuterats tidigare i en annan tråd, samt att AV kommer mer och mer och blir en allt större del i flera stora produktioner.

Det finns redan flera bra forum där musiker kan diskutera vems förstärkare som spelar högst och vem som har mest effekter inkopplade. I de sammanhang backline tas upp på detta forum innefattar det hurvida de ska mickas upp/linas upp etc.

Min åsikt, men jag bestämmer som sagt inte allt :wink:
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Låter som en bra inställning Jonas. Hur ser det ut med en AV-kategori, är det något på G?
KISS. Keep It Simple Stupid.

swek
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 06 apr 2004, 01:00
Ort: Portugal

Inlägg av swek »

okidoki

Frågan angick ju visserligen mer tekniska problem än direkt instrumentproblem. menmen, skit samma :)

AV? va e de, audiovisuals? :oops:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

För det första; Jag är på detta forum för att diskutera saker. Alltså kan man knappast ta illa upp för ens åsikter ifrågasätts. Det är ju därför forumet finns.

För mig är det så här enkelt. "Ljudteknik" innefattar inte saker som man spelar på (dvs instrument) eller förstärkare (dvs backline) då dessa saker behövs oavsett om man spelar för 5 eller 50 000 personer och sådana saker är normalt sett personliga och hör till artistens eget sound och stil.

Om vi ska ha en topic som heter "backline och instrument" så förloras en del av den eftersökta teknikorienteringen tycker jag personligen. Men är det konsensus att vi ska prata om snygga gitarrer, så visst, inte mig emot. Min favorit är en cremevit/gul -54 telecaster som en god vän äger.


För mig är uttrycket AV närmast ett skällord. AV-centralen, fanns det på er skola? Det var där man hämtade Pogo-pedagogs bilderband och lämnade in feltrimmade Tandbergbandare. Någon mossig farbror tog emot grejorna men min morsa har förmodligen mer koll än vad den stackarn hade. Firmor som har AV i namnet är lika luriga som de som heter PRO, Ultra eller Mega. Stor varning med andra ord, även om det givetvis finns undantag...

Som jag förstår det hela så ville forumet i den topicen diskutera video använt för scenisk framställning, ensamt eller i samband med ljus, ljud och andra tekniker, en klart intressant kategori tycker jag.

swek
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 06 apr 2004, 01:00
Ort: Portugal

Inlägg av swek »

Det ligger något i det du säger ingo :lol:

Om AV:

Jag antar att det är audiovisuals de snackar om då? Det är faktiskt jäkligt intressant. Har sett en väldigt fin produktion an bandet TOOL som använde AV rakt igenom, mycket effektivt även om det drar lite på ens uppmärksamhet som man egentligen kanske tycker borde vara på artisterna som man är där för att se/lyssna på.

Vet inte om ni klassar att slå upp morsans vaxduk och köra "livefeed" från kameror som AV? :roll: tihihihi

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Ingo.. Apropå AV.. Här i Sundsvall (jag vet inte om det finns över hela landet eller inte), finns det en firma som heter RENT AV. Jättekul tänker man varje gång man ser deras bilar.. En ny teknikfirma eller nåt. Men det är ju en städfirma. DVS Rent av som i rent av självklart.. Tji fick jag.. :)

Men för att gå tillbaka till topicen.

Videoteknik börjar bli en stor del av konsert och discoverksamhet och därför tycker då åtminstone jag att det bör disskuteras i forumet. Sen att jag tycker det är extremt roligt att hålla på med, hör inte till saken.. :)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ingo skrev:Som jag förstår det hela så ville forumet i den topicen diskutera video använt för scenisk framställning, ensamt eller i samband med ljus, ljud och andra tekniker, en klart intressant kategori tycker jag.
Samma uppfattning som jag har fått av att läsa förslagen i den aktuella tråden.

Som vi också skrev i samma tråd, vi öppnar en AV avdelning om tillräckligt intresse finns och om man tror att det kan tillföra forumet och dess användare något.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster