Ljudtryck och hörsel.
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Ljudtryck och hörsel.
Var på Storan i Göteborg i lördags, klubbscenen. Där står det tre arc:ar och två basar som jag inte vet vad de heter. Musiken som spelades var både discjockeyspelad musik och ett band som heter Quant, som mixas av Daniel Veres.
Både när det var dj:s som spelade och då Quant spelade var det väldigt bra tryck i musiken, och ändå inte så att det kändes starkt. Man kunde kommunicera utan att behöva skrika bort trumhinnor, men det var inte så att det inte var tryck ändå.
Är det helt enkelt så att det är enklare att prata då man pratar till ett högtalarsystem som inte låter illa, eller är det så att det är lättare att få till ett bra tryck då man har ett bra högtalarsystem?
Har upplevt ljudtryck mycket att göra med hur snygg mixen är? Har det någonting alls att göra med hur mixen är?
Är det någon här som mixat mycket på bruna lådor? Ingo?
Såg José Gonzáles på teaterscenen någon dag tidigare också. De där doscarna låter inte så pjåkigt må jag säga, nästan vertecklass *solglasögon*
Både när det var dj:s som spelade och då Quant spelade var det väldigt bra tryck i musiken, och ändå inte så att det kändes starkt. Man kunde kommunicera utan att behöva skrika bort trumhinnor, men det var inte så att det inte var tryck ändå.
Är det helt enkelt så att det är enklare att prata då man pratar till ett högtalarsystem som inte låter illa, eller är det så att det är lättare att få till ett bra tryck då man har ett bra högtalarsystem?
Har upplevt ljudtryck mycket att göra med hur snygg mixen är? Har det någonting alls att göra med hur mixen är?
Är det någon här som mixat mycket på bruna lådor? Ingo?
Såg José Gonzáles på teaterscenen någon dag tidigare också. De där doscarna låter inte så pjåkigt må jag säga, nästan vertecklass *solglasögon*
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
- PAR-36
- Inlägg: 277
- Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
- Ort: Egenföretagare
Re: Ljudtryck och hörsel.
Yepp, det är en stor skillnad emellan ett system som ger en jämn bakgrundsmatta av dist och ett system som har den dynamik som behövs för att ge tryck när det är tryck och tystnad när det är tystnad.dawen skrev:Är det helt enkelt så att det är enklare att prata då man pratar till ett högtalarsystem som inte låter illa
-du borde höra mina gamla hembyggen nångång *solglasögon*
När vi byggde dom så hade Pink floyd kommit ut med en ny skiva vilken började med ljudet av en helikopter (Dvs, på 80 talet) vi testkörde systemet med den skivan och grannarna kom utrusande för att se varför det var en helikopter på gården
Två saker tror jag spelar in:
Jag var ju i bygget också så jag hörde lite, både Dj:en som vände plattor och Quant spelade en form av musik där 1-4kHz inte är den mest framträdande frekvensbandet.
Det faktum att riggen gick på tomgång gör att dist-siffrorna blir lägre. Dynamiken blir högre och man upplever lägre dist som lägre ljudtryck vilket i detta fall upplevdes som ett gott tryck utan att man måste skrika.
Så tror jag!
Jag var ju i bygget också så jag hörde lite, både Dj:en som vände plattor och Quant spelade en form av musik där 1-4kHz inte är den mest framträdande frekvensbandet.
Det faktum att riggen gick på tomgång gör att dist-siffrorna blir lägre. Dynamiken blir högre och man upplever lägre dist som lägre ljudtryck vilket i detta fall upplevdes som ett gott tryck utan att man måste skrika.
Så tror jag!
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Ja, jag tyckte nog faktiskt att Marit Bergman lät rätt illa. Om det var dist, kass mix eller kassa artister har jag dock sämre koll på.
Men, spelar dist in enbart i återgivningen eller spelar den i inspelningen också? Upplevs rockmusik som starkare bara för att den har mycket dist med i inspelningen?
Men, spelar dist in enbart i återgivningen eller spelar den i inspelningen också? Upplevs rockmusik som starkare bara för att den har mycket dist med i inspelningen?
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Först och främst ska vi nog skilja på artificiell dist som läggs på t.ex rockgitarrer och dist på hela programmaterialet för att PA''t av någon anledning distar.
Som andra ragt, en rigg som distar mer upplevs som starkare och tröttar öronen mer. Jämför med historien om Servodrive-basarna som hade så låg dist att folk spelade sönder dem, de fattade helt enkelt inte att det var starkt förrän de hörde disten de var vana vid från basreflexlådor.
Öronen är ju känsligast i mellanregistret, och om basar och lågmid distar, gissa var disten hamnar i frekvensspektrat, jo mitt i örats känsligaste område. Klart som korvspad att det blir jobbigt för trattarna.
Mixen har, precis som Ingo sade, minst lika stor betydelse. Ett band som har bra kontroll på frekvensseparation och dynamiken på scenen, tillsammans med en tekniker som är bra på att hitta varje instuments plats i frekvensspektrat utan att addera en massa energi i "fel" frekvensområde kommer att låta mycket mer behagligt.
Som andra ragt, en rigg som distar mer upplevs som starkare och tröttar öronen mer. Jämför med historien om Servodrive-basarna som hade så låg dist att folk spelade sönder dem, de fattade helt enkelt inte att det var starkt förrän de hörde disten de var vana vid från basreflexlådor.
Öronen är ju känsligast i mellanregistret, och om basar och lågmid distar, gissa var disten hamnar i frekvensspektrat, jo mitt i örats känsligaste område. Klart som korvspad att det blir jobbigt för trattarna.
Mixen har, precis som Ingo sade, minst lika stor betydelse. Ett band som har bra kontroll på frekvensseparation och dynamiken på scenen, tillsammans med en tekniker som är bra på att hitta varje instuments plats i frekvensspektrat utan att addera en massa energi i "fel" frekvensområde kommer att låta mycket mer behagligt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Varför då? Dist som dist? Eller har rockgitarrsdist ingen dist alls i lägre frekvenser medan ett klippande bassteg distar massvis där -> skadligt för öronen?cyberpunk skrev:Först och främst ska vi nog skilja på artificiell dist som läggs på t.ex rockgitarrer och dist på hela programmaterialet för att PA''t av någon anledning distar.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Riktigt så enkelt är det inte. Nu börjar jag ge mig ut på lite djupt vatten i teoretisk kunskap med här, men skillnader finns definitivt.dawen skrev:Varför då? Dist som dist? Eller har rockgitarrsdist ingen dist alls i lägre frekvenser medan ett klippande bassteg distar massvis där -> skadligt för öronen?cyberpunk skrev:Först och främst ska vi nog skilja på artificiell dist som läggs på t.ex rockgitarrer och dist på hela programmaterialet för att PA''t av någon anledning distar.
Dels är en distad gura bara en liten del av det totala programmaterialet, vilket gör att den disten varken blir lika farlig förhögtalarna som när t.ex ett steg klipper eller blir lika lika jobbig för örat eftersom mängden klippta vågformer i relation till mängden rena vågformer inte ökar lika mycket.
Dels klipper olika konstruktioner av elektronik på olika sätt. Ett transistorsteg klipper t.ex vågformen i princip rakt av, vilket i förlängningen är som att lyssna på DC (när det klipper fullt). Klippt signal på detta viset innehåller endast ojämna harmonier.
Ett rörsteg däremot (t.ex en gurastärk) klipper helt annorlunda. Vågformen ser mer ut som ett sågblad än en fyrkantsvåg. Den klipps alltså inte rakt av. En signal av denna typ innehåller både jämna och ojämna harmonier.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rookie
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons 11 feb 2004, 01:00
- Ort: stockholm
- Kontakt:
Det cyber säger är helt riktigt.cyberpunk skrev:Riktigt så enkelt är det inte. Nu börjar jag ge mig ut på lite djupt vatten i teoretisk kunskap med här, men skillnader finns definitivt.dawen skrev:Varför då? Dist som dist? Eller har rockgitarrsdist ingen dist alls i lägre frekvenser medan ett klippande bassteg distar massvis där -> skadligt för öronen?cyberpunk skrev:Först och främst ska vi nog skilja på artificiell dist som läggs på t.ex rockgitarrer och dist på hela programmaterialet för att PA''t av någon anledning distar.
Dels är en distad gura bara en liten del av det totala programmaterialet, vilket gör att den disten varken blir lika farlig förhögtalarna som när t.ex ett steg klipper eller blir lika lika jobbig för örat eftersom mängden klippta vågformer i relation till mängden rena vågformer inte ökar lika mycket.
Dels klipper olika konstruktioner av elektronik på olika sätt. Ett transistorsteg klipper t.ex vågformen i princip rakt av, vilket i förlängningen är som att lyssna på DC (när det klipper fullt). Klippt signal på detta viset innehåller endast ojämna harmonier.
Ett rörsteg däremot (t.ex en gurastärk) klipper helt annorlunda. Vågformen ser mer ut som ett sågblad än en fyrkantsvåg. Den klipps alltså inte rakt av. En signal av denna typ innehåller både jämna och ojämna harmonier.
En distpedal eller en överstyrd gitarr topp kan mycket väl vara väldigt ansträngande att lystna på:-)Men det är ändå den summerade distortionen i pa:t dvs THD (total harmonic distortion)+IM dist (intermodulations distortion) som är det riktigt krävande disten.
joho da`det låter visst som en virvel!
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
På sätt och vis är det ju som dawen sa, dist är dist. Sedan är det ju iofs skillnad på om en kanal (som är kanske 5% av det totala ljudet) distar, jämfört med om master-EQ''n (100% av ljudet) distar.swek skrev:Jag som bara amatörat i PA-ljud på skola och så undrar:
Vad klassas som dist i ett PA-system? När bordet/slutsteget/någon annan komponent får för mycket signal? Eller är det en bakgrundsliggande distorsion som ligger och distar hela tiden när volymen är uppdragen högt?
Dessutom är det som sagt skillnad på olika topologiers distortion. Rör som distar låter annorlunda jämfört med transistorer som distar.
Generellt är det alltså så att man definitift vill undvika att SYSTEMET distar, medans distortion på enskilda kanaler kan vara önskvärt som effekt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster