Sångeffekter från scen?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

detta är alltså en band som spelar på hobbynivå men som endå har en hel del spelningar och repar minst 2-3 gånger i veckan. För solisten att lära sig använda en FX med pedal tror jag inte skulle vara något större problem. Inte för att lägga intappat delay eller så, men som han själv sa telefonröst på vissa stick osv.

Självklart måste solisten ställa in den så att den inte slår i bott. Antagligen krävs det en maskin med bra bitdjup och möjlighet att då köra miken ganska lågt in i effekten och sedan att man kan gaina upp lite vid mixplats utan att det brusar.

Han brukar nästan alltid sjunga i en beta 58, att då ställa in den efter en sån (eller om han köper en egen) är ju inte omöjligt.

Om man kikar på t ex Digitech Vx400 så har den inbyggt mikpreamp med fantommatning.

Såklart man måste testa alla ljud som ska användas. Vad handlar det om, två eller högst tre? Och verkar inte det lättare än att ljudteknikern dit man kommer ska behöva gå igenom alla låtar för att veta vart dom ska lägga på en viss effekt?

Detta handlar alltså inte om att JAG vill att bandet ska ha en sån, jag själv vill ju naturligtvis sköta det själv som jag vill nerifrån mixplats dom gånger jag har möjlighet att vara med. Men alla dom gånger som den möjligheten inte finns.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Du kommer antingen få för lite nivå eller för mycket. Och vad händer sen om effekten dör när han sparkar ut väggvårtan ur uttaget?

Som sagt, om de nu MÅSTE sköta den från scen, y:a den till en annan regel loopa den ett varv genom insert eller aux send efter kompressor. Men det är fult det med.
Senast redigerad av 1 Ian Delahorne, redigerad totalt 0 gånger.
"This is the updated input list"

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

ian skrev:Du kommer antingen få för lite nivå eller för mycket.

Som sagt, om de nu MÅSTE sköta den från scen, loopa den ett varv genom insert eller aux send efter kompressor.
jag förstår ärligt talat inte vad som blir bättre av att man sätter den i insertkedjan..?

ni kanske har jobbat med digitala multisystem? där får man ställa en gain på scenen. eller det kanske också är skit ur ert perspektiv.

Gäst

Inlägg av Gäst »

gzede skrev: ni kanske har jobbat med digitala multisystem? där får man ställa en gain på scenen. eller det kanske också är skit ur ert perspektiv.


Digitala multisystem där sångaren är ansvarig för gainen har jag aldrig jobbat med, så det har jag tyvärr ingen aning om hur det fungerar. Men rent allmänt så det väl det sämsta med den typen av multis. Som tur är så finns det ju lösningar på det med.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Sätta i insertkedjan efter kompressor om man har ont om auxar
"This is the updated input list"

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Ingo skrev:
gzede skrev: ni kanske har jobbat med digitala multisystem? där får man ställa en gain på scenen. eller det kanske också är skit ur ert perspektiv.


Digitala multisystem där sångaren är ansvarig för gainen har jag aldrig jobbat med, så det har jag tyvärr ingen aning om hur det fungerar. Men rent allmänt så det väl det sämsta med den typen av multis. Som tur är så finns det ju lösningar på det med.
Men vad menar du ska hända, att sångaren plötsligt får kramp och lägger sig på scengolvet och höjer gainen till max och så blir det rundgång? eller vad menar du?

detta är alltså EN person som använder SIN effekt och han sjunger ju endast marginellt svagare/starkare på olika spelningar?
dvs en inställning borde kunna räcka ganska långt och om det blir en ändring kan man ju märka det rätt fort på soundcheck?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

gzede, har du inte hört talas om en kille som heter Murphy och har en alldeles egen lag? :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag orkar inte tjata mer med dig om det här. Lycka till med köpet, jag tror att dom kommer använda burken max 5 gig.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

dawen skrev:gzede, har du inte hört talas om en kille som heter Murphy och har en alldeles egen lag? :roll:
jo jag vet.. men det handlar ju inte om den allra bästa lösningen här utan en som är en bra kompromiss!

och om dom i bandet kan hantera flera poddar med olika effekter på olika låtar, fattar jag inte varför det skulle kapitalskita sig om man hade det även på sång.

jaja.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Bara en sista fråga. Hur ska du koppla har du tänkt?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det handlar om en kompromiss, som du tycker verkar bra och flera avråder dig från att testa. Varför skulle vi avråda dig från att göra det om det funkar bra? Är vi dåliga och klarar inte att få till det själva?

Jag håller med Ingo: Man gör det inte.

Speciellt eftersom ganska många sångare inte ens klarar av att hålla koll på sången...

Såg Emmerhoff and the melancholy babies i helgen dock, via jobbet. Sångaren hade då riggat en "elvismik" och en b58 på samma stativ, och växlade mellan mikarna. Lät riktigt snygg och inge bök alls i soundcheck, som för övrigt var klar på mindre än 10 minuter (när ska band fatta att sound check inte är tid för rep?). Bra band dessutom, kan rekommenderas.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Analog lösning.... Smart!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Plus att bandet sa precis hur de ville ha ljudet. Telefonsound, peak runt 1kHz. Rätt mycket reverb. En halvminut, sen var det klart. Några minuter senare var hela checken klar, inklusive monitorer och en halv spelad låt.

Det är så man vill ha det jämt på lite mindre ställen ju...
KISS. Keep It Simple Stupid.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Varför ni skulle avråda mig om det funkar bra?
Det är en väldigt bra fråga! Jag fattar det itne heller!
Ingen har ju testat men alla vet precis hur dåligt det är.. som vanligt.

Självklart klarar många sångare inte av jobbet men det har väl inget med maskinen, inkopplingen eller funktionen att göra egentligen?!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Man kanske skulle starta en tråd om att pissa på högspänningsledningar gzede :roll: :wink:

Jag skulle undvika det här tillvägagångssätt eftersom det är struligt helt enkelt. Man har mycket saker att tänka på, och lead är ju ganska så viktigt. Jag skulle inte vilja stå bakom bordet då han (/hon) som sjunger sparkar ut telen till miken och sen tittar förvånat bort mot mixplats...
KISS. Keep It Simple Stupid.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

dawen skrev:Man kanske skulle starta en tråd om att pissa på högspänningsledningar gzede :roll: :wink:

Jag skulle undvika det här tillvägagångssätt eftersom det är struligt helt enkelt. Man har mycket saker att tänka på, och lead är ju ganska så viktigt. Jag skulle inte vilja stå bakom bordet då han (/hon) som sjunger sparkar ut telen till miken och sen tittar förvånat bort mot mixplats...
Nä jag skulle inte gilla ifall han drog ur kontakten ur miken heller ;)

Om man ser det så så finns det ju både gitarrer och bas att dra ur sladden ur för att paja, likaså kan trummisen slå sönder trummikarna. Och så vidare. Dessutom så har effekten jag refererat till tidigare, dvs Digitech, XLR in och UT :)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nä, nu blir jag snart förbannad. Du är ute på djupt vatten när du säger att vi på forumet inte har testat något men ändå vet hur dåligt det funkar. Jag höll på med ljudteknik när du käkade välling så jag har nog provat fler saker än du ens kan komma på. Hade du varit lite mer rutinerad så hade du nog också insett problemen som kommer att uppstå utan att ens prova. Dawens liknelse med högspänningsledningar är bra.

Vad är det som är så svårt att fatta i det vi skriver? Vi har flera gånger explicit skrivit riktiga problem som uppstår när man använder en sådan lösning men du fortsätter bara att klaga på vår argumentation.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Ingo skrev:Nä, nu blir jag snart förbannad. Du är ute på djupt vatten när du säger att vi på forumet inte har testat något men ändå vet hur dåligt det funkar. Jag höll på med ljudteknik när du var du käkade välling så jag har nog provat fler saker än du ens kan komma på. Hade du varit lite mer rutinerad så hade du nog också insett problemen som kommer att uppstå utan att ens prova. Dawens liknelse med högspänningsledningar är bra.

Vad är det som är så svårt att fatta i det vi skriver? Vi har flera gånger explicit skrivit riktiga problem som uppstår när man använder en sådan lösning men du fortsätter bara att klaga på vår argumentation.
För det första så fattar jag vad ni skriver.
För det andra så sa jag aldrig att ni inte testat något. Just i detta fallet utgick jag ifrån att ingen testat eftersom du t ex sa att de troligen inte hade mikpreampar "dom där".. vilket alla jag tittat på har.
Att jag sa att det var som vanligt var för att jag för ett tag sen hade en slutstegstråd där det kom flera negativa inlägg om mackiestegen, men ingen hade testat dem.


Har du testat att pinka på högspänningsledningar från en fallskärm? :roll:

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Jag säger bara såhär: Testa och funkar det så funkar det. Fungerar det inte har du lärt dig en läxa. Antingen lyssnar du på "gamla rävar" eller så lär du dig själv den långa vägen. All heder åt dig oavsett vilken väg du tar.

/H

ps. lyssna inte på mig. jag är ljustekniker. ; )
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

HenrikH skrev:Jag säger bara såhär: Testa och funkar det så funkar det. Fungerar det inte har du lärt dig en läxa. Antingen lyssnar du på "gamla rävar" eller så lär du dig själv den långa vägen. All heder åt dig oavsett vilken väg du tar.

/H

ps. lyssna inte på mig. jag är ljustekniker. ; )
hehe :D

Det är inte jag som lär mig en läxa utan bandet som köper den, isåfall.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster