Sångeffekter från scen?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mitt enorma klavertramp beror på att när jag sist såg någon använda en pedalhistoria så fanns det inga sådana med micpreamp. Men det är inte micpreampen som är huvudproblemet, det är det faktum att du har en volymkontroll som finns på scenen.

Vad gäller Mackie-stegen gör jag som du borde göra. Lyssnar på de som kan mer. Det blir både dyrt och jobbigt annars, när jag började för en hög med år sedan fanns inte Internet och sådana här forum där man kunde få en hel massa tips från mentorer inom diverse områden.

Dessutom finns det förmodligen en rätt enkel anledning till att jag inte har sett ett enda Mackie-steg i någon rigg jag använt, och den är förmodligen att de inte är bra nog. Däremot har jag sett både billiga och dyra serier från LAB, QCS, Crown, Crest och en hel radda andra. Men inte Mackie.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

gzede: Om jag någon gång fick för mig att hoppa fallskärm (vilket isf skulle vara efter ohälsosamt mycket öl) så skulle jag pissa innan jag åkte upp i flyget. Förhoppningsvis skulle jag inte behöva det medan, och jag skulle antagligen inte pricka ledningen. Om jag råkade pissa över mer än en fas samtidigt skulle det nog blixtra till en del, men inget farligt skulle hända. Förutom att jag kanske koncentrerade mig för mycket på att pissa jämfört med att landa. Det är min analys av läget. Jag känner att jag inte behöver testa.

...och om bandet kommer fram till att den där multieffekten inte funkar alls fast du tipsat om den så lär du ju inte få hyra ut grejor till bandet framöver, eller hur? Om de släpper en skiva och slår igenom hade du kanske fått åka FoH på lång turné t.ex.

Om du nödvändigtvis ska rekommendera något så skulle jag, om jag vore du, vara noga med att poängtera att det finns många allvarliga nackdelar med den.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ingo skrev:det är inte micpreampen som är huvudproblemet, det är det faktum att du har en volymkontroll som finns på scenen.
Och vad tycker vi om gitarrister som, efter att ha haft gitarrstärken på två under soundcheck, vrider upp stärken på elva? Nej, de gillar vi inte. Fortfarande är det väldigt vanligt, fast man som ljudtekniker tycker att det är väldigt basic att inte ändra inställningar.

Skillnaden är att gitarr sällan ligger mycket i monitor. Leadsång ligger ofta rätt mycket dock, och är dessutom bra mycket viktigare än ena gitarren, tycker åtminstone jag.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Marshalls högtalarbroms kanske man skulle skaffa ett par av (i och med att ljudet oftast ändras när man vrider på volymratten på rörstärkare).
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är bara att se till att stativet med 57an på sitter hårt, och så ser man till att det sitter långt in. Så bygger man en egen broms *solglasögon*
KISS. Keep It Simple Stupid.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

dawen skrev:...och om bandet kommer fram till att den där multieffekten inte funkar alls fast du tipsat om den så lär du ju inte få hyra ut grejor till bandet framöver, eller hur? Om de släpper en skiva och slår igenom hade du kanske fått åka FoH på lång turné t.ex.

Om du nödvändigtvis ska rekommendera något så skulle jag, om jag vore du, vara noga med att poängtera att det finns många allvarliga nackdelar med den.
jag har aldrig sagt att jag tipsat/tänkt tipsa någon om den :lol:

en sångare i ett band kom fram till mig; frågade "vad ger du för pris på den och den?" "jag ska kolla, men behöver ni verkligen en sån" var mitt svar.

Sen blev jag nyfiken på hur man kopplar in en sån smidigast, varför jag ställde frågan här. Men eftersom alla svar löd "Så gör man inte" och bla bla bla blabalbal, så fick jag söka svar på annat håll där man svarar på den ställda frågan. Som det då verkar är det som jag trodde att man kopplar miken in i effekten och sen ut från effekten via balancerat uttag / alt via DI beroende på vad det finns för möjligheter.

Konsigt att jag inte kunde få det svaret här också..

Gäst

Inlägg av Gäst »

Du ber verkligen om det...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ingo har du vaknat på fel sida idag?

Han frågade ju faktiskt bara.

Hmm nu får man väl skit för det här antar jag:P Menjag tycker lite synd om gzede:P

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

gzede skrev:Sen blev jag nyfiken på hur man kopplar in en sån smidigast, varför jag ställde frågan här. Men eftersom alla svar löd "Så gör man inte" och bla bla bla blabalbal, så fick jag söka svar på annat håll där man svarar på den ställda frågan. Som det då verkar är det som jag trodde att man kopplar miken in i effekten och sen ut från effekten via balancerat uttag / alt via DI beroende på vad det finns för möjligheter.

Konsigt att jag inte kunde få det svaret här också..
Alltså... ursäkta om jag faller in i gnällskaran, men uttrycket RTFM visar sig åter vara aktuellt. Att lista ut att man stoppar in en mik i ena änden (om den har en mikpreamp inbyggd) och tar ut signalen ur andra änden kan man göra genom att läsa någon av de första 3 sidorna i manualen.

Ställer du frågan bland folk som arbetar med liknande saker i princip dagligen så lär du även få åsikter om hur det funkar i praktiken. Ställer jag frågor så brukar jag uppskatta människors praktiska erfarenheter av liknande situationer, inte hugga dem med fotknölarna för att de ger dig annan information än den du trodde/hoppades på att du skulle få.

Vill du inte ha de ärliga svaren så ställ inte frågan.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nä, jag är lika vresig som vanligt. :wink:

Ja han frågade bara och jag svarade bara. Men istället för att ta till sig rådet han fick av flera andra förutom mig, så fick vi reda på att vi inte är kompetenta utan svarar på andra saker än den ställda frågan. Frågan gällde som jag uppfattade det hur man ska använda den på enklaste sätt. Min inställning är och kommer alltid att vara att det inte finns något enkelt sätt och att det är en kass lösning.

Att folk frågar saker som framgår om man bemödar sig med att skriva in modell beteckningen på Google, dvs att det finns både obalanserad tele och balanserad XLR ut från burken och både tele och Xlr in tycker jag är konstigt och ett rätt kasst sätt att använda forumet. Om han däremot hade frågat hur man tycker att den fungerar i verkligheten och om mickmodelleringsalgoritmerna är något bra så är det en fråga för forumet enligt mitt synsätt.

Ställer du frågor som man om man driver en ljudfirma (som han gör) borde kunna luska ut på mindre än 10 sekunder så får man räkna med att få folks praktiska erfarenheter på köpet. Och det är kunskap som jag skulle uppskatta om jag vore gzede.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jajo jag håller med dig som vanligt jag tyckte bara att tonläget började bli väldigt tråkigt, och det tycker inte jag hör hemma här på forumet och framförallt inte hos en moderator, be a bigger man! skratta åt det istället så blir allt så mycket trevligare.

Min åsikt!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Om man tycker att tonen är för hård här så är det bara att hoppa tillbaka till Lunarstorms forum.

/ian, som uppskattar moderering, riktigt snygga sågningar av åsikter och korrekt svenska
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gustaf(KMD) skrev:Jajo jag håller med dig som vanligt jag tyckte bara att tonläget började bli väldigt tråkigt, och det tycker inte jag hör hemma här på forumet och framförallt inte hos en moderator, be a bigger man! skratta åt det istället så blir allt så mycket trevligare.

Min åsikt!
Det är trots allt måndag.... *blåtira*
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

jag orkar inte förklara mig nått mer nu, det gör nog inte saken bättre. självklart viste jag från början att mik in och line ut var en metod, men om man inte frågar får man inte veta om det finns bättre metoder. (typ som att lägga den mellan en tappning och en extra kanal).
Gustav (och lite cyber) kom ju med en idéer (tackar).

men nu har jag lärt mig det att det här forumet är det sista stället man ska fråga på, för här blir man idiotförklarad direkt.. :lol:

får se om det där, för att citera ingo "pissbandet från yttre helvetet som gör det för att man inte har råd att anlita 1 st professionell personal" köper nån sån där effekt.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Du behöver inte förklara dig mer tycker jag. Alla har väl egentligen sagt vad de tycker (och kanske lite därtill).

Jag fick bara uppfattningen att du ville ha en viss typ av svar, men blev frustrerad när de inte stämde med vad du ville höra. På ett forum får man räkna med att få alla sorters svar, sedan väljer man att ta till sig det man vill.

Jag tycker absolut inte du ska sluta posta, men du får inte ta svar som inte passar dig som personliga påhopp, för det är de inte.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack cyber, nu lägger vi ner det här tjatet och begraver stridsyxan tycker jag! Vänner?

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

jepp nu är det nog färdigdiskuterat om detta..

och jag hoppas att ingen tog det här på för stort allvar / tog något personligt för det är ju bara en diskussion.

:roll: :P

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

En länk som kanske är av intresse:
http://www.prosoundweb.com/live/labbest/dist.php
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster