Signalförstärkare till mp3 spelare

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Jonas Larsson »

Problemet: I-pod (motsv) ska kopplas direkt in i stegrack alt aktiva lådor, men på vissa mp3 spelare är nivån väldigt låg vilket gör det svårt att få någon vettig signal att jobba med.

Finns det några smidiga preamps/booster/signalförstärkare etc som kan vara lämpliga? Idealet vore 2 st rca/teleplugg in, 1 st volympot, 2 st XLR ut, dvs "idiotsäker". Några tips?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Re: Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Mikael Hedman »

Finns "DJ-bänkar" för 2st Ipods.

Typ dessa!
Bild

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Jakob Carlsson »

Såg att Riksteatern hade lineboxar för mp3-spelare och liknande med 3,5mm teleplugg ut till två XLR, dom kanske finns med batteridrift också, kan ju se om någon av dom från Riks som hänger här kan svara. Det var en svart låda med en fast kabel med 3,5mm teleplugg på och sen 2 st XLR ut, dock ingen volymkontroll men det kanske man kan hitta om man kan hitta tillverkaren, har tyvärr glömt tillverkare men är intresserad av dom själv.

Edit: Gjorde en snabbkoll på nätet, hittade den här hos Samson: http://www.samsontech.com/products/prod ... &brandID=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Jakob Nilsson »

Dom senare generationerna av Ipod har låst volym via hörlursutgången (pga. de har blivit stämda för hörselskador i USA). Om du dockar ipoden och sen kör signalen från dockningsstationen har du betydligt högre utnivå. Har för mig att jag även sett någon specialkabel, med en "ipodkontakt" i ena änden och rca-honor i den andra.

Finns ju även några andra smidiga produkter (hittade dessa hos thomann):
http://www.thomann.de/se/rolls_db_14b.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/rolls_mb_15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/art_cleanbox.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Jonas Larsson »

Mikael> Tack för tipset, men "idotsäkert" faller där ;)

Jakob Carlsson> Okej, låter som en intressant lösning! Ang samsonboxen så står det –10dBV till +4dBU, hur stor skillnad gör det? Eller hur ska man uttrycka sig, om man jämför med en vanlig minitele -> 2 x XLR adapter.

Jakob Nilsson> Okej, bra att veta. Dock kan även andra märken av mp3 spelare förekomma. Kanske dags att ta fram en mobil mp3 PRO spelare med balanserade utgångar direkt!

Har också kikat lite på Rolls boxarna, den första är ju inte i Stereo men den andra och tredje verkar vara likvärdiga Samsonboxen och skulle nog göra jobbet!

När jag kollade på Rolls så letade jag under "småmixers", så det var nog därför jag inte hittade de du länkade till! Tackar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hallå!

Boxarna vi använde på Riksteatern heter "PC Bal-Box" och tillverkas av Interspace Industries, http://www.interspaceind.com/products/product.php?id=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Den har omkopplare för ste/mono, pad samt jordlyft.

Vi använder den mellan datorer och mixerbord, funkar mycket bra.
Finns dock ingen inbyggd volymkontroll eller förstärkare.

Glad påsk!
Daniel

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Martin Turesson »

Tror vi använder dessa för det ändamålet:

http://cms.omnitronic.de/index.php?opti ... e=A7013000" onclick="window.open(this.href);return false;

Kostar typ 500 kr.
Martin / Optisound

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack för tipsen!

Är det någon som har erfarenheter av boxarna i fråga? Eller vilket märke man bör satsa på?

Rolls MB 15
Art Cleanbox
Samson S-convert

Prismässigt är det ungefär samma på de två sistnamnda, Rollsen är ett par hundra dyrare, men i princip så har alla boxar samma speccar och gör samma grejj.

Blir nog till att beställa en box på prov innan man beställer fullt antal.

Det är ingen som kan förklara hur stor skillnad det är mellan –10dBV till +4dBU på ett enkelt sätt?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Per Johanson »

Utan att snurra in sig i den något förvirrade förklaringen bakom så är -10 dBV det som en konsumt-CD skickar ut via sina RCA kontakter och +4 dB dBu det som en proffsapparat skickar ut via sina balanserade kontakter av valfritt slag. Balanseringen har inget i sig med signalnivån att göra och det kan säkert finnas undantag...

0 dBu = 0,775 V
0 dBV = 1 V

Och följdaktligen så blir det som följer

0 dBu = 0,775 Volt
+4 dBu = 1,23 Volt
+6 dBu = 1,55 Volt

och

0 dBV = 1 Volt
-10 dBV = 0,316 Volt

Var det någon hjälp eller förvirrar det bara mer?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, jag är med på de olika standarderna, men kan man åskådliggöra det på något enkelt sätt? Tex om ett system spelar 100 dB anslutet till en mp3 spelare med -10 dBV standard, hur högt skulle det spela med någon av ovanstående boxar inkopplad, dvs att systemet i stället får +4dBU?

Hm, jag kanske är helt ute och snurrar... Det jag vill veta igentligen är om det räcker att konvertera mellan de båda standarderna mha någon av ovanstående boxar eller om det krävs ytterligare förstärkning av signalen.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Jonathan Olsson »

Jonas Larsson skrev: Det är ingen som kan förklara hur stor skillnad det är mellan –10dBV till +4dBU på ett enkelt sätt?
-10dBV = 0,316 Vrms
+4dBu = 1,228 Vrms
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jonas: Vad vart det för nått?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Signalförstärkare till mp3 spelare

Inlägg av Jonas Larsson »

6 st Samson S-convert, gör det jag var ute efter!

Tack för alla tips, och ja, det blev ganska stor skillnad i volym.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster