Hur får man en trummis att inte ta i för gud, fosterland och Morgan när han är på en jätteliten pubscen?
Hur övertalar man amatörgitarrister att de inte behöver en 4x12-kabinett på jättehög volym för att höras (fast det gjorde han, se ovannämda trummis)?
Hur får man folk att inse att de inte är i replokalen längre? (Fast de har fattat att man ska skylla allt på monitorljudet)
Fast basisten förstod direkt när jag föreslog att det nog räckte att bara ta linjeutgången från basförstärkaren, och inte 4x10+1x15-kabinetter. Rundgångskontroll är ibland bra att ha.
(Sen när började backline-saker använda speakon förresten?)
Psykologi på mindre scener
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
Psykologi på mindre scener
"This is the updated input list"
för mig brukar det räcka att säga till trummisen så funkar det fram tills giget sätter igång.. en minut in på spelningen glöms det bort, inspirationen tar över och "dönet" börjar.
antagligen är enda sättet att lägga över massa tyg/spruta t ex dämpmedel (som aldrig går bort) på trummorna..
spruta in antingen vatten eller sånt även i gitaristens stack..
done!
antagligen är enda sättet att lägga över massa tyg/spruta t ex dämpmedel (som aldrig går bort) på trummorna..
spruta in antingen vatten eller sånt även i gitaristens stack..
done!
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Att döda trummisens trumhinnor med InEar är ju bra för utljudet, men det är ju lite synd om trummisen. Samtidigt - det är bara en trummis! *solglasögon*
ian: Det är rätt viktigt att poängtera för bandet att de inte är där för att ha kul. Det viktiga för dem är ju faktiskt hur det låter ut, och man kan inte få till ett bra resultat om man har 110dB från scen...
Sedan är det förstås bra med plexiglas framför trummorna, dämpning bakom trummor och i taket och liknande.
ian: Det är rätt viktigt att poängtera för bandet att de inte är där för att ha kul. Det viktiga för dem är ju faktiskt hur det låter ut, och man kan inte få till ett bra resultat om man har 110dB från scen...
Sedan är det förstås bra med plexiglas framför trummorna, dämpning bakom trummor och i taket och liknande.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Psykologi på mindre scener
Det får man inte Så är det bara. Jag har träffat på EN enda trummis som klarat av det på över 15 år. Trumgobo är enda lösningen.ian skrev:Hur får man en trummis att inte ta i för gud, fosterland och Morgan när han är på en jätteliten pubscen?
Det är bara vara backline-nazi. Förklara för dem innan giget varför och sedan ge dem lite i monitorn och vara stenhård på stärkarvolymen.ian skrev:Hur övertalar man amatörgitarrister att de inte behöver en 4x12-kabinett på jättehög volym för att höras (fast det gjorde han, se ovannämda trummis)?
Kan ju vara svårt utan publik förstås, men den är ju deras problem att fixa, inte dittian skrev:Hur får man folk att inse att de inte är i replokalen längre? (Fast de har fattat att man ska skylla allt på monitorljudet)
Är du säker på att han var amatör? Det låter ju nästan som om han spelat inför publik åtmistone någon gång förutian skrev:Fast basisten förstod direkt när jag föreslog att det nog räckte att bara ta linjeutgången från basförstärkaren, och inte 4x10+1x15-kabinetter. Rundgångskontroll är ibland bra att ha.
Wow! En tillverkare som lärt sig att musiker aldrig någonsin kommer lära sig se skillnad mellan en telekabel för linjenivå och en för högtalarnivåian skrev:(Sen när började backline-saker använda speakon förresten?)
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
Re: Psykologi på mindre scener
*lägger beställning på plexiglas*cyberpunk skrev: Det får man inte :? Så är det bara. Jag har träffat på EN enda trummis som klarat av det på över 15 år. Trumgobo är enda lösningen.
Mer monitor... mer monitor... fan, där gick den enda monitorkanalen i protect... mindre monitor...cyberpunk skrev:Det är bara vara backline-nazi. Förklara för dem innan giget varför och sedan ge dem lite i monitorn och vara stenhård på stärkarvolymen.
Glömde jag tillägga att inget band var fulltaligt vid "soundcheck"?
Publiken var ju inte där för att det var för högt...cyberpunk skrev:Kan ju vara svårt utan publik förstås, men den är ju deras problem att fixa, inte ditt :oops:
när jag tänker efter hade de stått på scen ett par-tre gånger innan. iaf påstod de så i mellansnacket. å andra sidan hade deras sångare cowboyhatt, så...cyberpunk skrev:Är du säker på att han var amatör? Det låter ju nästan som om han spelat inför publik åtmistone någon gång förut
"This is the updated input list"
man kan även ge trummisen ett par "rock sticks" som jag kallar dem, som består av tytp 20 sammanbundna smala pinnar, de är mjukare och låter mycket mindre. Används ofta av band som vet att det inte går på annat sätt i mindre lokaler. Dock inte samma studs o känsla såklart..
det är ungefär dessa här jag menar...
http://www.musik-service.de/ProduX/Drum ... t_Rods.htm
funkar uberbra även om man ska spela i replokal med klena stärkare. (jag lirar lite trums också )
det är ungefär dessa här jag menar...
http://www.musik-service.de/ProduX/Drum ... t_Rods.htm
funkar uberbra även om man ska spela i replokal med klena stärkare. (jag lirar lite trums också )
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster