Hur mkt mellanrum i rack?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Hur mkt mellanrum i rack?

Inlägg av Patrik Albin »

Hej!

Jag undrar hur mycket luftutrymme som behövs mellan grejer av typ finelektronik (micpreamps, delningsfilter, kompressorer etc) i ett rack?

En del tillverkare anger minst 1 HE luft på varje sida om en grej - men det verkar väl vara att ta i?

Se bifogad bild - där har jag typ 0.75 cm mellan varje grej - är det för lite?

Mvh P Albin
Bilagor
DSC00021.JPG
DSC00021.JPG (1.81 MiB) Visad 5682 gånger

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Ludvig Uppman »

Så länge som utrustningen är jordad så kan det väl knappast göra någon nytta att separera chassin (som förhoppningsvis är anslutna till jord) från varandra? Det torde skärma av tillräckligt.

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

Hallo!

Ljudkortet är faktiskt inte jordat - förstår ej varför - men jag driver det via firewire så det gör nog inget! Allt annat är jordat!

MEN det är säkerrt värmeutvecklingen och kylning som tex DBX tänker på då de säger 1 HE (4.5 cm) luft mellan grejer! En del av dessa finelektronikapparater blir faktiskt ganska varma (från min rookie synpunkt åtminstone)! Problemet med 1 HE luft mellan grejerna är dock förstås att det kommer ta vansinning mkt mera plats!

Mvh P Albin

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Ludvig Uppman »

Jaså jag trodde att du tänkte på EMC! Men vad gäller värme och du vill spara utrymme så kan du väl prova under normala omständigheter med en ugnstermometer mellan enheterna. Är det mer än 50grader så kan du flytta isär, mindre så kan du korta distansen. Eller, om du kan, montera ett utblås på baksidan så slipper du distanserna än mer.

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

EMC? Världen är jobbig!

I en DBX 1074 Quad Gate manual, liksom i en DBX 1046 Quad Compressor/Limiter manual, står det så här:

"When installed in a rack, the unit should be positioned with enough room (at least one 1U above the unit and one 1U below the unit) to allow proper ventilation"

Men detta verkar inte stämma med hur folk i praktiken installerar grejerna då ofta betydligt mindre utrymme emellan förkommer - och en pa-uthyrare jag känner lite personligen föreslog 0 utrymme emellan - så jag undrar lite om det finns några allmänna förhållningregler härvid?

Om man skall mäta med termometer så är det kanske någon annan som redan gjort det och kommit fram till något?

Mvh P Albin

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har använt några saker som du har i di9n rack på festival under sommaren där solen har lyst på och där har det inte varit några problem med värmen trots att de sitter ikloss på varandra. Bara det e öppet baktill så det får kylluft där ifrån.

Måna enheter som e värmekänsliga brukar ha kylfläkt och då sitter den på baksidan eller kantsida. Väldigt sällan på ovansidan eller undersidan bara för att man kan ha de ihopa utan värmeproblem.

De enda gångerna jag har lämnat mellanrum har varit på några hörslinge förstärkare eller 100v förstärkare där det e galler för luftning på ovan och undersidan.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Rackburkar som ine kan staplas dikt an i vertikalled ska man inte använda sig av.

Detta då alldeles oberoende av om avståndet vore påkallat av termiska, jordningsmässiga, eller EMI-mässiga skäl.

Värme tar man bort med fläkt, horisontellt ur varje enhet, sen eventuellt vertikalt, men kalluft in fram och ut uppvärmd bak, så evakuera ur baksidan. (burkar som korkat nog insisterar på att blåsa ut varmluft framåt är felkonstruerade och ska omgående säljas till dansband eller diskjockeys.)

Jordning gör man mer av så blir det tystare. Lyftning är smärta och ska undvikas.

EMI är besläktat -- om man fixar det där med jordning så brukar det funka för att lösa EMI-problemen.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

Ja - jag tackar - så skall ett forumsvar låta!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

på tal om riktning på lutf

hur löser man ventilationen på ett Lab SS 1400 som ha fläktarna på sidan?

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

bygger en ventilationslucka på racket?

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Niklas Elste skrev:på tal om riktning på lutf

hur löser man ventilationen på ett Lab SS 1400 som ha fläktarna på sidan?
Se ovan om försäljning till vissa kategorier av användare.

Om du insisterar på att använda den gamle järnspisen så får du ju bygga stativet så att 1400'ans luftflöde inte saboterar din kylflödesplan i övrigt. I standard rackburk, om du blandar olika modeller av kylning, kan det vara klokt att sätta galler på sidan av burken där 1400'an suger in, och sen låta den regelmässiga evakueringen uppåt-bakåt. (uppåt pga att det är smart att inte motarbeta konvektion.. )

Typ.

/Måns, klurar på varma och kalla zoner i datahallar och har kommit att tycka mycket illa om burk som inte Gör Som Man Ska.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Om man kan montera slutsteg direkt ovanpå varann så kan man ju även montera små rackburkar direkt på varann.
Om det däremot är hål för ventilation i plåten på över- eller undersidan av rackburken så kan man lämna lite space. Annars är det bara att montera dikt på varann.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Robert Hillbom skrev:Om man kan montera slutsteg direkt ovanpå varann så kan man ju även montera små rackburkar direkt på varann.
Om det däremot är hål för ventilation i plåten på över- eller undersidan av rackburken så kan man lämna lite space. Annars är det bara att montera dikt på varann.
...fast det där kräver kanske en kommentar ändå. :) Jämförelsen med slutsteg är inte helt rättvis eftersom de ofta kyls med ett forcerat (fläkt) luftflöde genom chassit, och chassit som sådant inte är avsett att avleda särskilt mycket värme. Många prylar, som till exempel litet äldre analoga dynamikburkar av olika slag, har mycket enklare kylkonstruktion, som bygger på att värmen avleds till den omgivande luften från framför allt över- och undersida. Teknik och metoder för värmeavledning har ju, precis som signalbehandlingen, kommit en bit på till exempel 20-30 år. Så absolut - fläktkylda moderna slutsteg eller andra typer av burkar som inte blir särskilt varma utvärtes monterar jag ofta och gärna utan mellanrum. Men burkar med mindre effektiv kylning, som blir varma, och som kanske dessutom skall stå påslagna många år i sträck, vill jag gärna öka livslängden på genom att se till att de får rimlig kylning. Då blir det allt mellan 1/3 och en hel HE mellanrum. Kan grejorna då dessutom sitta i ett rack/skåp med gemensam frånluft bakåt/uppåt så är jag helt tillfreds. :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster