Mätrigg

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Mätrigg

Inlägg av Philip Olsson »

Hej!

Jag håller på och kollar på en mätrigg för ljud, främst två syften, uppmätning av akustik i rum och ljudtryck ( dBa, dBc, dBleq osv ), kan jag mäta upp T/S-parametrar så är det ett plus.

Alternativ 1 är en PC-baserad rigg, med ljudkort ( 2 kanal och fantommatning ) och mätmikrofon typ Audix TR40 eller någon Earthworks-variant. Då får man en rätt flexibel rigg.
Speciellt eftersom jag då kan utvärdera olika programvaror såsom Wavecapture's varianter, SMAART, EASERA ( dyrt. )..

Alternativ 2 är hårdvara som NTI's ministruments. Fördelen med NTI är att man får en standardprodukt som man kan luta sig tillbaks mot. Man kan dock inte få till mätning av T/S.
Det jag oroar mig över är att det är just kompakta instrument. Jag har hållit på med mätinstrument ett tag och har lärt mig uppskatta bra UI och stor skärm när det är analysarbeten som ska göras.
Det verkar dessutom vara rätt grova displayer och PC-tillägget verkar inte ge ytterliggare funktion mer än att man kan spara mätningarna.
Fördelen är att riggen är betydligt mer portabel.
Jag har tänkt att försöka få tag på en NTI demorigg för utvärdering. Man verkar hamna på 20ksek enl prislistan för en relativt komplett uppsättning av instrument. Det är där någonstans mitt maxpris är.

En PC-anläggning kan man däremot kanske trimma ner en bit från det beroende på dator,ljudkort,mick och programvara.


Jag har dock några frågor:

1. Mätmick finns i alla prisklasser, från behringernivå upp till B&K. Jag är max villig till att gå upp till Earthworks billigare.
Frågan är vad en Earthworks ger jämfört med en Audix TR40? Earthworks kan leverera kaliberingsfiler till SMAART, jag tror inte Audix gör det.
Problemet med okänd frekvensgång i mikrofonen får man ju ändå efter ett tag och det krävs en ny uppmätning. Kan man räkna ett år?
Vem gör uppmätningar i Sverige, går det att få till för ett vettigt pris eller skjuter jag för högt?

2. Hur går kalibreringsrutinen till av ljudkortet, har programmen en viss rutin där man matar in en känd signalnivå?
Jag antar att man helst ska göra det med en akustisk källa såsom norsonic 1252( 500e tror jag den hamnar på.. )
Men har man en känd mikrofonprofil så bör man kunna kalibrera med ett fullgott resultat genom att loopbacka ljudkortet och därmed slippa det behovet, eller? Har någon ljudkort att rekommendera som ni har goda resultat av i mätapplikation, förrutom de som Wavecapture har på sin sida.

3. Vilket noggranhet kan man förvänta sig få ur ett pc-baserat mätsystem av typen jag beskriver? Vilken noggranhet är praktisk att satsa på?

Någon som har rekommendationer för/emot de olika tillvägagångssätten?

Det bör tilläggas att jag är intresserad av mätinstrument och är villig att lägga pengar på att få det rätt, jag ser det som arbetsverktyg och utbildningsmaterial som kommer gå i min firma.

// Philip

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

jag använder mätinstrument från NTI och e mycket nöjd med ded. fördelen e att man inte behöver dator med sig men det går att koppla in via USB och ha större möjlighet att logga mätnigar under en tids period.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Kan Smaartlive mäta LEQ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Marcus: Hur tycker du att den är för att mäta upp akustik i ett rum?

De bilderna jag har sett visar rätt grovt över rummet, vilket gör att rumsmoder kanske är lätta att missa?

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Smaartlive V.6 kan mäta LEQ.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Philip..

Jo där e bristen. Man tar hela rumet i en mätning i grova drag. Något man nästan behöver tänka på det e om man ska ha flera system. För att täcka upp på flera områden. Jag har NTIs MiniLyzer som är väldigt begränsad för att mäta akustik mätningar. Där ha det instrumentet Acoustilyzer. Det e iprinsip samma instrument med olika mjukvara. Man kan köpa till mjukvaran så man kan lätt byta mellan dem via USB (tillbehör)

Själv så gör jag inte så mycket mätningar av rum utan mer mätningar av teknik med även mätningar av ljudnivåer där klarar jag mej långt med Minilyzer. Skulle jag behöva AL instrumentet så har jag möjlighet att låna in ett sådant.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Den största skillnaden mellan mätmicar i olika prisklasser är hur egenskaperna förändras vid olika temperatur och luftfuktighet.
Jocke Hammar

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 53 och 0 gäster