Takmontera multi

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Takmontera multi

Inlägg av Jakob Carlsson »

Är på jakt efter ett smidigt sätt att takmontera en multi (12 kanaler, 4 returer) som tar så liten plats som möjligt, innebär så litet ingrepp i tak som möjligt samt att det ska vara enkelt att ta ner och hänga upp multin i fästena eftersom den kommer flyttas, det ska också vara en relativt billig lösning.

Har tittat lite på krokar, men dom jag sett som har lagom stor öppning för att man ska kunna få i multin är så oerhört stora så dom är inte aktuella.

Det ska gå en rad med fästen vid sidan av ett ventilationsrör och en rad längs en vägg. Dom ska klara av att multin hänger uppe större delen av tiden och det får absolut inte vara någon risk att dom inte klarar av vikten men samtidigt ska det inte vara jättelånga skruvar eller så.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

på smedjan har nån satt upp hängränna!!! det funkar kanon

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Wibe/Defem har ju snygga trådstegar. Funkar kanon att lägga kabel i finns i flera dimensioner. http://www.wibe.se/doc.asp?M=100000329&D=600001693&L=SE
Måste man skriva nått här?

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Ort: östergötland

Inlägg av Mats Ottosson »

plundra några gamla par kannor på hakfästen och skruva upp dem med fransk skruv och plugg. Vi har kört det på skylten i linköping de sista 7-8 åren och det ar funkat kanon.
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Fina tips ni kommer med, men dom tar för mycket plats för stället. Det är k-märkta lokaler med låg takhöjd så hängrännor och liknande funkar tyvärr inte, även om det hade varit coolt.

Kom på en sak förut idag som jag inte vet om den fungerar eller inte, så tänkte höra med er andra. Det krävs ju ganska stora krokar om man ska dra upp "vanliga" krokar i taket och lyckas få i multin utan risk att den skadas när man hänger upp/tar ner den, så då kom jag bara på att man kanske skulle "flytta den stora kroken till kabeln", man tar helt enkelt och monterar ett tiotal metallringar runt multin och kör med en diameter som är lite större än multins, löder ihop ändarna och sen drar man upp små krokar i taket med lång gänga så dom går upp en bit i taket och greppar bra, sen är det bara att kroka upp multin med ringarna. Tanken är väl att ringarna ska vara lösa så man kan dra multin fram och tillbaka om man måste justera i ena änden. Vad tror ni, skulle det fungera?

Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Inlägg av Filip Boström »

Ett alternativ kan vara klämmor som man har till båtar för att sätta fast hydralslangarna till styrningen. De brukar vara ganska rejäla med en diameter upp till 2,5 cm. Lycka till

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Vanliga rämmar??? och uglor i taket uterst flexsibelt och inte krångligt (inge lödning involverad) :D

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Räm, ugla och uter? Är det ett zoo du beskriver?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

Grabbar! Det är kört för honom i huvudtaget. han skrev ju i sitt andra inlägg att lokalerna är k-märkta. Då blir det ett herr ans liv om man så sätter en skruv i väggen.

varför vill du inte ha multin löst på golvet? finns det nån speciell anledning eller?
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Per Johanson skrev:Räm, ugla och uter? Är det ett zoo du beskriver?
Vart fick du "uter" ifrån??? :lol:

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jonas Lundin skrev:Grabbar! Det är kört för honom i huvudtaget. han skrev ju i sitt andra inlägg att lokalerna är k-märkta. Då blir det ett herr ans liv om man så sätter en skruv i väggen.

varför vill du inte ha multin löst på golvet? finns det nån speciell anledning eller?
Inte kört, huset har brunnit och delar av det är renoverat på ett sätt så det är ok att dra skruv i taket i just den delen. Vill ha den i taket eftersom jag inte har någon förvaring för den i förråd eller så och den kan inte ligga på golvet för då ligger den helt öppet mitt på golvet så folk kommer hoppa på den och den kommer ligga i vägen för vagnar och annat som kan behöva rullas runt.

Scenen kan vara på två olika ställen och den flyttas ibland, ena stället leder till att multin kan ligga längs en vägg men det andra stället ger ingen möjlig dragning mer än rakt över golvet, sitter ett ventilationsrör lägs med hela taket ganska så mitt i rummet och tanken är att sätta någon form av fästen bredvid det för multin.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Var jag fick det ifrån? Frågan är väl varifrån du fått det? Du har skrivit "uterst flexsibelt".
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Per Johanson skrev:Var jag fick det ifrån? Frågan är väl varifrån du fått det? Du har skrivit "uterst flexsibelt".
Ok jag skriver lite illa

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

Niklas: Du kan ju kolla inlägget innan du postar det. det verkar som det finns nån stavningskontroll i forumets gränssnitt när du skriver ett inlägg. Använd den.
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Någon stavningskontroll finns nog inte vad jag vet, men visst hade det varit smidigt med en kryssruta där det stod "Jag är för lat för att läsa igenom mina egna inlägg och rätta till alla stavfel som gör det mycket svårare för mina kollegor att läsa och förstå mina inlägg"

Då skulle Mattias också kunna ha nytta en sådan funktion ;)

Nej, men seriöst, ta er tid att läsa igenom era egna inlägg med "förhansgranska" innan ni trycker på "skicka". Ni upplevs som mycket seriösare då och även forumet ser seriösare ut, och förhoppningsvis leder det även till seriösare svar.

*Moralpredikan slut*
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Sorry jag satt på en jobb dator och där finns det inte så fina grejer som rättstavning

personligen så stavar jag så illa att jag oftast inte ser felen trots att folk pekar ut dom.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, det är fullt förståeligt att man kan ha svårigheter med stavning och liknande, de vi vill åt de som av egen lathet inte orkar läsa igenom sina inlägg, det är ganska nonchalant faktiskt!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Jag brukar förhandsgranska allt det ger faktiskt ett nytt perspektiv så att det blir lättare att se.

Det kan jag råda alla att göra.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Ok åter till ämnet varför inte spänna wire
det är ett vanligt sätt att få upp kabel och
armaturer i tak på längre sträckor det ger
mindre åverkan i lokalen och syns nästan inte.

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Löstagbara beslag liknande dessa?
http://www.jupro.se/katalog/sid8.pdf
Se sidan 8 och art.40000-11/40340-20
Bönder gör på Bönders vis!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster