Spela in trummor?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
rob.axe[mmf]
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 11 feb 2004, 01:00
Ort: stockholm
Kontakt:

Re: Spela in trummor?

Inlägg av rob.axe[mmf] »

ZeCute skrev:Om 2 veckor så ska jag spela in trummor åt ett band.
Trummorna ska spelas in på ett anant ställe än resten.
Där trummorna ska spelas in används ProTools på en Mac G5a, och jag använder Logic på en P4a. Vad har ni för tips att föra över det på bästa sätt?

Hur mycket tycker ni man ska Eqa å gatea vid själva inspelningen? Menar att man ställer ljudet först och sedan spelar in? Eller är det bättre att fixa till det så lite som möjligt och göra det senare när man mixar allt?

exportera inspelningen som ett "OMF" i protools och bränn den tillsammans med ljud filerna på en cd.

eq:a inte alls placera mikarna så att det låter bra från början!
i brist gate:ar och kompressorer skulle jag gatea pukor och komprimera bas kagge och virvel.
joho da`det låter visst som en virvel!

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Spela in trummor?

Inlägg av ZeCute »

rob.axe[mmf] skrev: exportera inspelningen som ett "OMF" i protools och bränn den tillsammans med ljud filerna på en cd.

eq:a inte alls placera mikarna så att det låter bra från början!
i brist gate:ar och kompressorer skulle jag gatea pukor och komprimera bas kagge och virvel.
Tackar!
Ska prova det. Men vad tror du om att spara allt i protools format och sedan bränna ner det. Och sedan ladda hem gratis versionen av programet och exportera det därifrån.
Men iofs så spelar det ju inge roll om man gör det från början eller efter.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Hur noga är ni på att mika på speciella sätt? Försöker ni ofta få till rätt ljud genom att mika rätt, eller fixar ni det genom eq? Mikar ni ofta med kanalseparation i tanken.
Den eviga balansgången emellan att göra en bra micning eller att försöka skruva till det så gott det går i efterhand.. :twisted:
Just för trummor, och då speciellt kaggen, så finns det bara en sak som gäller och det är att sätta micarna rätt ifrån början.
sen kanalseparationen brukar inte jag bry mig om. :roll:

rob.axe[mmf]
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 11 feb 2004, 01:00
Ort: stockholm
Kontakt:

Re: Spela in trummor?

Inlägg av rob.axe[mmf] »

ZeCute skrev:
rob.axe[mmf] skrev: exportera inspelningen som ett "OMF" i protools och bränn den tillsammans med ljud filerna på en cd.

eq:a inte alls placera mikarna så att det låter bra från början!
i brist gate:ar och kompressorer skulle jag gatea pukor och komprimera bas kagge och virvel.
Tackar!
Ska prova det. Men vad tror du om att spara allt i protools format och sedan bränna ner det. Och sedan ladda hem gratis versionen av programet och exportera det därifrån.
Men iofs så spelar det ju inge roll om man gör det från början eller efter.

Ledsen att jag inte svarat tidigare. Jag har jobbat i studion sen i torsdags.
Nej jag tycker inte att det låter som en bra ide, för att "protools free" (freeWare) är ingen bra programvara den är inte ASIO kompatibel.
Jag vidhåller min åsikt om att exportera projektet som ett omf och importera detsamma i logic. Dessutom skulle jag nog även spelain ljud filerna på mac:en i "wave" format om det går, om inte så i "aiff" format. för "sd2"filer är inte alltid kompatibla med PC.
joho da`det låter visst som en virvel!

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Tack för tipsen!
Men nu har jag spelat in. Det vart så att jag exportera filerna från macen till AIFF och WAV och det funkade bra. Fick konvertera filerna till 44,1 khz från 48khz (vilket dom var inspelade i) för att först när jag skulle lyssna så vart det ett helt annat tempo än det vi spelade in i.

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

jag gör alltid så att jag har en kille som vrider och vänder och riktar om mickarna undertiden som trummisen spelar. sen när du lyckas krama ur det bästa ur både mik och trummor så då kan man eq:a lite så det blir fint och luftigt. jag försöker alltid att undvika gate och comp in i det längsta. trummor är ett levande väsen som min kompis säger. slå på virveln så rör sig resonansskinnen på pukorna. det ska höras... jag gör likadant med ambience mikkarna. dom flyttas runt och upp i taket och ner till golvet. bara för att hitta det ljud som låter bäst och passar bandets musikstil. mikka jazz trummor. stormembran på allt. låter stor och fint.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

*tårögd*

Inlägg av Tobias Walka »

fan coffe, jag är stolt över dig!!

har en sak att säga om mikplacering....

DET GÖR HUR MYCKET SOM HELST!!!!

ta en hel dag på er om det så behövs, det gäller på samtliga instrument. följ christoffers utmärkta exempel och sätt någon stackars sate med hörselskydd under sina hörlurar inne i studion och låt honom sitta och skruva och vinkla micken åt alla möjliga och omöjliga håll.
Vad gäller trummor skulle jag inte vilja säga att någon ljudkälla på kitet är mindre känslig för mikrofonplacering än någon annan. Har man dessutom många mickar så får man hela fas-problemet att fightas med.
Processering då?
Så lite eq som möjligt vid inspelning, så lite annan processering som möjligt oxå, jag gör det mesta av det vid mix då man har resten av instrumenten att väga det emot. Jag vill ha trummorna "rena" då jag spelar in dem.

nog tjatat...
Q.E.D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster