Körslaget

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Körslaget

Inlägg av Jakob Nilsson »

Har suttit och slökollat på körslag på TV4 ett par gånger. Och blir förvånnad över att tv kan sända program med så kass ljudkvalité, körerna låter skit. Solisterna låter inte heller bra. Visst kan det vara svårt att få till ett bra sound på en kör, men så här dåligt gör det hela pinsamt!

Någon som håller med.

Kenneth Back
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:40
Ort: Åkersberga
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Back »

NEJ Jakob. Jag håller inte med dig.
Precicera dig mer så skall jag försöka bemöta ditt inlägg.
Är rätt insyltad i produktionen.

Hälsn // Backen

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Känns inte denna tråd som "melodifestivalen", "Idol", och "Allsång på Skansen"-trådarna.....

Skippa 9 sidor med tyckande och kom till slutsatsen redan nu.....

Alla tycker olika...

EDIT: ..... och NEJ jag håller inte med....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Tobbe Friberg skrev:Känns inte denna tråd som "melodifestivalen", "Idol", och "Allsång på Skansen"-trådarna.....

Skippa 9 sidor med tyckande och kom till slutsatsen redan nu.....

Alla tycker olika...

EDIT: ..... och NEJ jag håller inte med....
Skillnaden är att dom tre nämnda trådarna börjar med snack om tekniken för att sen bli skitsnack om deltagare och liknande, här hoppades tekniken över :)

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 19:58
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus
Gröna Lund
Konsert Teknik
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Det är vi på DM-Audio som levererar körslaget.
Det är exakt samma utrustning som vi använder på Allsång på skansen och Sommar Krysset.
Dock inte samma tekniker.
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby
Stockholm Sweden
Org: 556999-2489

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

DM-Audio & Backen. Det kan inte bli bättre. Jag dyrkar dig fortfarande mannen.

Peace!
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 19:58
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus
Gröna Lund
Konsert Teknik
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Jonas Lundin skrev:DM-Audio & Backen. Det kan inte bli bättre. Jag dyrkar dig fortfarande mannen.

Peace!
Haha tack :D Men vad menar du med Backen????
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby
Stockholm Sweden
Org: 556999-2489

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Jonas: Vad har Backen gjort för ont för att bli dyrkad.....??
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Tobbe Friberg skrev:Känns inte denna tråd som "melodifestivalen", "Idol", och "Allsång på Skansen"-trådarna.....

Skippa 9 sidor med tyckande och kom till slutsatsen redan nu.....

Alla tycker olika...

EDIT: ..... och NEJ jag håller inte med....


Skillnaden är att dom tre nämnda trådarna börjar med snack om tekniken för att sen bli skitsnack om deltagare och liknande, här hoppades tekniken över
Vad kör ni på för grejjer? :lol:

Så, nu är det precis som Melodifestivals- och Idoltrådarna.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Är det verkligen DM som levererar musikmixen till TV4, som var det Jakob kommenterade?

För övrigt tycker jag det är fullkomligt självklart att vi skall kunna diskutera det viktigaste av allt i det här forumet - hur det låter och ser ut. Ris och ros är precis lika intressant, så länge som diskussionen hålls saklig.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det intressanta måste väl ändå vara vem som gör "playback" mixen i studion dagarna innan! Eller?
Att sedan spela upp den och lätta upp en smula "livemicar" som jag antar att man iaf gör är väl kanske inget att dyrka.

Jag tycker iaf att det låter jävligt bra för att vara ett gäng amatörer på scen. Och allt utom kanske körernas koreografier tycker jag är kanonsnyggt.

Så hatten av till alla inblandade!

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Själva program-idén tycker jag är rätt kass, men resten (utom då koreografin) tycker jag är mycket bra! Ljudkvalité kan väl bero på signalen/störning/taskiga högtalare (mindre troligt på detta forum)?
Man lär sig så länge man lever...

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Jag har hört att ljudkillarna missar en del på soloinsatserna, märktes väldigt väl på senaste programmet. De drar inte upp micen i tid vid insatserna etc. Behöver ju inte betyda att han är dålig på att ratta ljud men jag tycker de borde ha lärt sig låtarna iaf...
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Mikael Jansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 14:25
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Mikael Jansson »

Vi kanske borde lägga in den faktorn att de som sjunger är nervösa och sjunger något svagare än på repen. Det påverkar såväl körsången som lead. Dessutom har nog inte alla kunskap om mikrofonteknik att de vet hur de ska använda mikrofonen, både när de sjunger och inte sjunger.

Med tanke på live-sändning, lite tid för rep och att de som agerar inte arbetar professionellt med sång, så tycker jag att programmet och ljudet är helt i klass vad man kan begära.. Sedan tycker inte jag man kan jämföra med melodifestivalen eller liknande program...
Med fenomenala hälsningar
MIKAEL JANSSON

http://www.mikael-jansson.seinfo@mikael-jansson.se

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Med tanke på live-sändning, lite tid för rep och att de som agerar inte arbetar professionellt med sång, så tycker jag att programmet och ljudet är helt i klass vad man kan begära.. Sedan tycker inte jag man kan jämföra med melodifestivalen eller liknande program...
Detta tycker jag känns som en bunt bortförklaringar. Programmet går ändå på bästa sändningstid. Hela programmet känns som "i väntan på"....
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Kenneth Back skrev:NEJ Jakob. Jag håller inte med dig.
Precicera dig mer så skall jag försöka bemöta ditt inlägg.
Är rätt insyltad i produktionen.

Hälsn // Backen
Tycker det saknas tryck och närhet i körljudet, det i kombination med bakgrundsmusiken ger enligt mig en taskig helhetsbild.

När det gäller soloinsatserna är det väl främst (som någon redan nämt i tråden) lite tabbar med att mickarna inte kommit på i tid. Visst är de som sjunger inte proffs (och förmodligen är det väldigt nervösa), men jag har fått uppfattningen av att ljudnivåerna kan vara lite ojämna.

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 19:14

Inlägg av Johan Karlström »

Mikael Jansson skrev: Med tanke på live-sändning, lite tid för rep och att de som agerar inte arbetar professionellt med sång, så tycker jag att programmet och ljudet är helt i klass vad man kan begära..
Det var la inte live?
Var det inte de som var studioinspelat innan för att få just bättre ljud på allt.
Mickarna där framme har jag svårt att tro att dom kunde täcka upp hela kören så bra som dom ändå gjorde. eller?

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Inlägg av Kjell Andersson »

Körerna spelades in dagen före och mickarna var på lite och lättade upp det hela. All solosång var live. Första programmet var ljudet skit i tv-studion, dålig monitor osv, men sen blev det bättre, dock fortsatt ganska dålig monitor.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 36 och 0 gäster