Proppar?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

(sen kommentar) Kan man koppla in hörlurar i bellmans som man verkar kunna med Etymotics?
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Fick hem mina bellman förra veckan och dom funkade kanon tycker jag, dom sitter ju myckat tätare än vanliga och känns hårdare men det är en ren vanesak ju. Jag som klåfingrig discjockey hörde ingen skillnad alls i ljudet när jag satte i propparna gämfört med när jag inte hade dom, det enda var att ljudet blev svagare. Helt ynderbart tycker jag! Skitt gött när man humpar och är frame på scenen och fipplar när det soundceckas eller liknande. Fungerar oxå bra när man vänder skivor, man får ner allt ljud 15dB vilket är riktigt skönt när man står och spelar på en rödblinkande mixer:P (eller vad säger du hasse hihi)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Sen kan man ju fråga sig om det inte skulle vara bättre att man drog ner 10 dB på utljudet direkt...

(och om mixern blinkar rött spelar det ingen roll, limitern tar ju det ändå. Måste, MÅSTE bygga den där 31-bandslimitern)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ian skrev:(sen kommentar) Kan man koppla in hörlurar i bellmans som man verkar kunna med Etymotics?
Nej. Inte i dagsläget åtminstone.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Äsch. Jag som fått för mig att de var OEM:ade Etymotics...
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

ian skrev:Sen kan man ju fråga sig om det inte skulle vara bättre att man drog ner 10 dB på utljudet direkt...

(och om mixern blinkar rött spelar det ingen roll, limitern tar ju det ändå. Måste, MÅSTE bygga den där 31-bandslimitern)
Jag skämtade givetvis med att mixern blinkar rött, vet att hasse hatar dj''s som peakar mixers:P

Men står man i ett dj bås med hög volym (som oftast inte bestäms av dj:n) och sen ska det överröstas med ljudet i lurarna så blir det jävligt jobbigt efter ett tag. och då kan det vara skönt att skruva ner 15dB utan att chefen eller bartendern blir sur, och det ska vara tryck på dansgolvet det tycker iaf jag.

Edit: Du vet att det sitter inte limiter på alla natclubbar! Den jag spelar på lite så går det två sladdar från mixern direkt till 2st aktiva jbl toppar och sedan vidare till 2st värdelösa baslådor. (obs detta är ett 2:a dansgolv och det är tillfälligt tills supersonic får tummen ur och bygger om det.) Men det blir redigt högt där iaf.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

BTW.

Jag frågade i min beställning om jag kunde få ett blått och ett rött filter så att man enklare ska se vilken som är höger/vänster i mörka rökiga miljöer (vanlig märkning är en liten jävla prick som är svår att se när det är mörkt) Och det var inga problem alls jag fick dom exakt som jag ville! Jäkligt bra service tycker jag.

Rekomenderas varmt till folk som inte vill ha pipande öron resten av livet (ni som inte redan har det givetvis)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Min erfarenhet är mest från det som ordnas häromkring, där det är DJs som bestämmer volymen...

Tryck på dansgolvet går väl att få på en A-viktad skala? Det verkar vara mycket diskant "ute på stan" tyvärr, jag vill hellre ha en ordentlig midbas.
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jo det är discjockeyn indirekt men oftast har han fått riktlinjer från bossen eller nån bartender hur ljudnivån ska ligga...

Jag gillar oxå en kraftig snärtig midbas och en mullrande lågbas känns skönt i bröstet.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Fast de DJ-mixrar jag sett har en fin ratt där man kan ställa volymen på. Men ute i verkligheten säger du att man har kapat bort den här knappen?
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ian skrev:Äsch. Jag som fått för mig att de var OEM:ade Etymotics...
Må så vara, men isf säljer de inte hörlursdelen.
Gustaf(KMD) skrev:Jag frågade i min beställning om jag kunde få ett blått och ett rött filter så att man enklare ska se vilken som är höger/vänster i mörka rökiga miljöer (vanlig märkning är en liten jävla prick som är svår att se när det är mörkt) Och det var inga problem alls jag fick dom exakt som jag ville! Jäkligt bra service tycker jag.
Jäkligt illa att du inte kan se skillnad på vilken som är vilken iofs :wink: Sedan lägger jag alltid de i asken så att höger är höger, och tvärtom.
Gustaf(KMD) skrev:Rekomenderas varmt till folk som inte vill ha pipande öron resten av livet (ni som inte redan har det givetvis)
Rekommenderas även till er som redan har det, för att ni inte ska förvärra det.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

ian skrev:Fast de DJ-mixrar jag sett har en fin ratt där man kan ställa volymen på. Men ute i verkligheten säger du att man har kapat bort den här knappen?
Mm nu fick du till det hoho. Dom dj mixers jag jobbar på har faktiskt ingen ratt som man ställer volymen på utan en REGEL så det måste vara därför det blir så svårt.

Det jag säger är att om Bartendern eller chefen för natcluben säger att så här högt ska du spela eller så här högt vill vi ha det, ja då spelar iaf jag så högt. Inte fan tänker jag börja bråka med arbetsgivaren om en sån sak.. ne då använder jag heldre mina proppar och håller käften och behåller mitt jobb. Men du kan ju tjafsa om du vill :?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag slarvade och menade volymen för DJ-båset
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jo men har du djbåset precis bredvid dansgolvet så hjälper det tyvärr inte att man sänker volymen i monitorerna det är sant!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf(KMD) skrev:Det jag säger är att om Bartendern eller chefen för natcluben säger att så här högt ska du spela eller så här högt vill vi ha det, ja då spelar iaf jag så högt. Inte fan tänker jag börja bråka med arbetsgivaren om en sån sak.. ne då använder jag heldre mina proppar och håller käften och behåller mitt jobb. Men du kan ju tjafsa om du vill :?
Och de på dansgolvet får skylla sig själva? :?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jo men dom på dansgolvet står för det första inte där i 4timmar i streck utan paus och fortfarande så är det inte jag som bestämmer volymen på dansgolvet. Eller hur.. visst har jag nämnt det innan eller drömde jag bara att jag skrivit det 10gånger?

90% av alla livekonserer jag har vart på så har det vart för högt ljud för att stå och lyssna utan proppar så kom inte och säg att du alldrig spelar högt. 100dB tycker jag är lagom men jag vill iaf ha proppar för det är en väldig skillnad att gå på en konsert eller disco lite då och då gämfört med att ha det som jobb.

Vad är det du försöker komma fram till egentligen? Att det är fel att använda proppar när man jobbar med ljud? Tycker du det så tycker jag seriöst att du är blåst, eller är det något annat du vill få fram? Förklara för mig! Jag förstår faktiskt inte.

Hmm jag tänker iaf fortsätta använda mina proppar, vad du än tycker.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

dawen skrev:
Gustaf(KMD) skrev:Det jag säger är att om Bartendern eller chefen för natcluben säger att så här högt ska du spela eller så här högt vill vi ha det, ja då spelar iaf jag så högt. Inte fan tänker jag börja bråka med arbetsgivaren om en sån sak.. ne då använder jag heldre mina proppar och håller käften och behåller mitt jobb. Men du kan ju tjafsa om du vill :?
Och de på dansgolvet får skylla sig själva? :?
Ingen har klagat på volymen hitils, förutom en vakt som hade glömt propparna, men han var mest sur på sig själv. Men han bytte post och fick stå vid insläppet så det löste sig iaf. Hög volym betyder mer öl försäljning och det betyder deg åt chefen och dricks åt bartendern. Jag sätter in mina proppar och alla är nöjda. Vad är problemet? Dom som vet med sig att dom är känsliga när dom går ut tar med sig proppar som kostar 5:- eller köper det där.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det var verkligen inte så jag menade Gustaf!

Det jag menade är att krogar+klubbar alldeles för ofta har så jävla starkt. Som du själv säger så är det väldigt ofta för starkt för att man inte ska vilja ha proppar. Vore det inte skönare om vi kunde få krögare och bartenders att ändra attityd runt volymfrågan? Starkast är inte bäst, och framför allt inte på en risig rigg.

Klart du ska använda proppar! Det gör jag alltid när jag jobbar. Inte då jag mixar, men det är ju sällan mer än en timme i sträck. Dessutom försöker jag hålla nivån runt 100dB(A), även om det ibland är svårt då backlinen ligger runt 103dB(A) efter att man bett alla att sänka...och då är fortfarande trummorna ännu starkare... :?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ok ber om ursäkt att jag sparkar bakut men var uppe i varv efter ians inlägg osv.

Det handlar om pengar. Ljudet ska vara såpass högt att folk inte kan prata för vad gör folk när dom inte kan prata, jo dom dricker öl, och då blir det stålars. Jag själv tycker faktiskt att det ska vara högt på ett dansgolv. Känns jävligt dumt att dansa när musiken är låg varför vet jag inte men jag gillar när man känner basen i bröstet.

men visst att sänka till 95dB skulle ju inte skada, det är en jävligt svår balansgång det där, framförallt när du har en cashkåt krögare!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Själv tror jag att folk kan tänka sig att betala mer för ölen om musik är bra men inte såpass stark att man inte kan prata. Jag vet iaf att jag skulle kunna tänka mig att göra det.

Jag tycker att det känns jävligt dumt att dansa oavsett ljudnivå, fast om alkoholnivån är hög så finns risken :wink:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster