PA till teaterföreställning med metal-trio

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Anders Peev
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 04 apr 2019, 16:29
Presentation: Kompositör, ljudtekniker och konstnärlig ledare för en liten teater.
Kontakt:

PA till teaterföreställning med metal-trio

Inlägg av Anders Peev »

Hej ljudvänner!

Jag är musiker och kompositör i en liten teater. I sommar har vi premiär med en ny musik- och berättarteaterföreställning. Vi kommer att spela utomhus i ett gammalt stenbrott.
Jag försöker förstå vilken ljudutrustning vi kan tänkas behöva.

I föreställningen kommer en en scenberättare och trio som spela progressiv metal ingå. Ofta kommer trion att spela samtidigt som scenberättaren berättar.

Ensemblen:
Elgitarr med Helix till FOH
Bas, med förstärkare
Trumset med dubbla baskaggar
Berättaren och en i trion till har varsit DPA-headset.

Publik:
50-200

Det är alltså ingen rockkonsert. Utan mer en berättarföreställning där musiken råkar vara proggresiv instrumental metal. Det är det konstnärliga utrycket i genren metal vi är ute efter och inte ljudtrycket.
Vad tror ni att jag behöver?

Hoppas på svar!
/ Anders

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: PA till teaterföreställning med metal-trio

Inlägg av Niklas Elste »

oj det beror ju på massa saker akustik, utformning, och hur starkt musikerna stör

allt från 2 toppar och ett par subbar
till
LA mm

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: PA till teaterföreställning med metal-trio

Inlägg av Michael Christiansen »

Hej Anders

Det blir tricky, pga reflektioner, mest från trummor från bergväggar och säkert mystiska ekon överallt.
Lägger du då till headsets för skådisarna samtidigt med dunka dunka, då får du definitivt problem.

Om du vill, har jag en lösning, men jag tänker inte skriva den här, för det är en liten firma hemlis, som har kostat blod svett och tårar.

För dom som blir sura, för att jag inte delar med mig här, kan jag som ett alternativ, försäkra dig/Er om att, bygg in både trummset och stärkare in i Clearsonics burar och ge musikerna in ear monitors, då får du bättre styrning på headsets och kan mixa en "lugnare" ljudbild.
PM:a mig om du vill höra en lösning.

Lycka till från Micke på Teater & Lysteknik
maximum bass - on all frequencies

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: PA till teaterföreställning med metal-trio

Inlägg av Mikael Thieme »

Anders Peev skrev:I föreställningen kommer en en scenberättare och trio som spela progressiv metal ingå. Ofta kommer trion att spela samtidigt som scenberättaren berättar.

Ensemblen:
Elgitarr med Helix till FOH
Bas, med förstärkare
Trumset med dubbla baskaggar
Berättaren och en i trion till har varsit DPA-headset.
Utifrån det du beskriver tror jag att frågan om PA kommer att vara rätt okritisk, 50-200 personer är ju en rätt liten sittning och det finns ett väldigt brett spann av grejor som kommer att göra jobbet. Den biten blir lättlöst; tre bra fullrange toppar i L-C-R och någon variant av riktade basar/basarray.

Nej, svårigheterna kommer att vara på ett annat plan - att öht spela metal med akustiskt trumset och basförstärkare samtidigt som någon skall tala i headmike i närheten. Mina erfarenheter säger att den ekvationen är en rejäl utmaning om man vill ha ett bra resultat. Jag skulle inte vara så rädd för reflektioner och liknande utomhus i ett stenbrott, men för det rena läcket.

Som Michael C säger skulle jag på alla sätt försöka hålla nere scenljudet från bandet - med digitala eller ambitiöst avskärmade trummor och någon line-lösning även för bas, och in-ear monitor. I andra änden skulle jag ta höjd för att använda handhållna mikrofoner (exempelvis vanliga Beta58) för berättarna.

Anders Peev
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 04 apr 2019, 16:29
Presentation: Kompositör, ljudtekniker och konstnärlig ledare för en liten teater.
Kontakt:

Re: PA till teaterföreställning med metal-trio

Inlägg av Anders Peev »

Tack Mikael Thieme! Du gav mig nu ett väldigt bra spår! Det kommer alltså med stor sannolikhet att runda mellan DPA-headsetet och slagverks-uppmickningen? Att berättaren håller i en SM58 går tyvärr bort. Jag vet att han kommer att vägra detta. :-)

Tänk om jag skulle göra såhär:

• Hyra in en bättre sorts digitalt trumset
• Köra basen genom en pod med förstärkaremulator, typ Helix eller POD HD 500

Musikerna kommer att bli kränkta och det kommer inte att låta som att Evanecence har intagit scenen. Men kanske vinner vi på detta ekonomiskt. Min Helix kommer att låta superbra i alla fall.

Jag fick in en offert från en lokal firma. De vill ha 85.000 ink moms och tekniker för 6 dagar med denna rigg:

Passiv Högtalare Passiv Högtalare Passiv Högtalare Slutsteg
Slutsteg Högtalarstativ Digital Mixerbord Stagebox/Multi Stagebox/Multi Passiv Högtalare Slutsteg
Kabel Kit Packcase PDU/Elcentral 3-Fas
D&B Q7
D&B Q-SUB
D&B B2-SUB
D&B D20
D&B D12
Manfrotto 387 Svart
Midas Pro1
Midas Stagebox 251, 16/8
Multi Vinda Cat5 100m (Midas)
D&B MAX15
D&B P1200 MAXAMP (Vagn)
NL4 Kabel-Pack (Gul/Orange)
Packcase 16 pack, mikar, lineboxar, kablar, stativ 16-Central Röd
16Amp Kabel 25m

Det låter spontant som overkill. Men samtidigt måste jag medge att jag har för liten erfarenhet för att göra en rättvis bedöming. Behöver vi verkligen ett Midasbord som kostar 1/2 mille i inköp?
Jag äger själv ett mindre PA med detta:

Soundcraft mixer, 12 kanaler med lexicon-reverb
2 x DB Tehnologies Opera 512 DX (toppar)

Kanske kan vi köpa ytterligare en topp och 2 subbar? + en multikabel så är vi hemma? Med alla instrument lajnade?
Eller är det fåfängt att mitt PA går att använda alls här?

Vad säger ni som vet?

/ Anders

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: PA till teaterföreställning med metal-trio

Inlägg av Marcus Sandberg »

En fråga vad har ni för budget?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: PA till teaterföreställning med metal-trio

Inlägg av Michael Christiansen »

Perfekt att du lägger ut en "lokal firmas" offert med pris och allt.

Mn nu när jag ändå tänker efter...

Nä nej, så får man inte göra!

Trevlig helg

Micke på Teaterlys
maximum bass - on all frequencies

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: PA till teaterföreställning med metal-trio

Inlägg av Mikael Thieme »

Anders Peev skrev:Det kommer alltså med stor sannolikhet att runda mellan DPA-headsetet och slagverks-uppmickningen?
Nej. Det kommer sannolikt att låta väldigt mycket trummor och bas, rent akustiskt direktljud, i berättarens headmike.
Anders Peev skrev:Tänk om jag skulle göra såhär:

• Hyra in en bättre sorts digitalt trumset
• Köra basen genom en pod med förstärkaremulator, typ Helix eller POD HD 500

Musikerna kommer att bli kränkta och det kommer inte att låta som att Evanecence har intagit scenen. Men kanske vinner vi på detta ekonomiskt. Min Helix kommer att låta superbra i alla fall.
Det skulle förbättra förutsättningarna rejält.
Såvida musikerna, eller berättaren, inte besitter något slags Harry Potter-förmågor i att domptera naturlagar så har de nog tyvärr att välja mellan två saker. Att behålla sin konstnärliga integritet och uttrycksform orörd, eller att föreställningen låter bra. Så enkelt är det, imho.

(Jag vet förstås inte hur stor scenen är, och hur långt från musikerna som berättaren är tänkt att vara, men utifrån den lilla publiken låter det som en ganska liten scenlösning.)
Anders Peev skrev:Jag fick in en offert från en lokal firma.
<…>
Eller är det fåfängt att mitt PA går att använda alls här?
Som sagt är det inte alldeles lyckat att outa offerter i detalj här.
Frågeställningen är väldigt vanlig, och helt kort - jo, det kommer helt säkert att bli gig även med dina enklare grejor. Priset du fått är rimligt, det går att göra ljudproduktionen betydligt dyrare än så och det går att göra den betydligt billigare. Som så ofta är det svårt att i förväg förmedla skillnaden i intryck mellan en dyrare och en billigare lösning, och på samma sätt svårt att värdera den i pengar. Ni får titta på era konstnärliga ambitioner och ekonomiska förutsättningar och lägga ribban utifrån dem.

Arild Rønes
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:08
Presentation: Rønes Musikk - www.ronesmusikk.no - Rønes Musikk

Re: PA till teaterföreställning med metal-trio

Inlägg av Arild Rønes »

Midas Pro1 koster ikke en halv million i innkjøp. I Norge ligger den på ca 70 000. Prisen i Sverige er sikkert omtrent den samme.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: PA till teaterföreställning med metal-trio

Inlägg av Johannes Nordgren »

Michael Christiansen skrev:Perfekt att du lägger ut en "lokal firmas" offert med pris och allt.

Mn nu när jag ändå tänker efter...

Nä nej, så får man inte göra!

Trevlig helg

Micke på Teaterlys
Jag håller med Micke! Att lägga ut en firmas specade offert inkl pris är högst olämpligt!

För att hålla en proffesionell forumnivå, kan inte admin redigera det inlägget??
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: PA till teaterföreställning med metal-trio

Inlägg av Fredrik Thörn »

Håller med Johannes och Micke, trådskaparen eller admin bör redigera.

Priset ihop med en lite otydlig offert tagen ur kontext gör inte gott för någon.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster