Installationstips sökes.

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Installationstips sökes.

Inlägg av Johan Fälth »

Har kört fast på en installation.

Har fått i uppdrag att montera högtalare längs en fasad. Problemet ligger att fasaden är lång och delvis delad. Fastigheterna sitter ihop lite om en 8, men smal midja så att säga.

Vi installerar ett 100v system, så kabellängder är inga problem.
Fågelvägen mellan fasaderna är det runt 7-8m.
Det går att dra kabel på insidan, men den vägen är långt ifrån enkel. Skulle tippa på ca 300m kabel för att lösa dessa 7-8m. En annan lösning är att spänna en wire mellan fastigheter, men återigen. Väldigt mycket jobb.

Finns det nån annan lösning som är förhållande kostnadseffektiv. Jag är inte emot att köpa mig fri från arbetstiden så att säga.

Har funderat på om det ev. skulle kunna gå att skicka signal trådlöst alt. utnyttja befintlig nätverksstruktur i fastigheten. Dvs en extra förstärkare i fastighet nr 2.

Hjälp mig
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Installationstips sökes.

Inlägg av Jonas Larsson »

Hur är nätverket uppbyggt? Kan du få en rak kabelväg utan switchar (genom att patcha förbi ev switchar) på vägen så går det ju skicka en balanserad signal den vägen. Sedan vet jag inte hur poppis det är hos IT avdelningen.

Annars om du kan stoppa en XLR/Dante burk i ena änden, köra över befintligt nätverk/switchar och sedan en Dante/XLR burk i andra änden. Har inte jobbat med Dante själv men det verkar gå att skicka över befintligt nätverk med minimalt delay så borde fungera för din applikation.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Installationstips sökes.

Inlägg av Niklas Elste »

monacor har diverse dante burkar för endamålet

är det tillfälligt så finns det programvaror till datorn
https://www.vb-audio.com/Voicemeeter/vban.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
obs har ej provat själv

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Installationstips sökes.

Inlägg av Niklas Elste »

annars gräva??

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Installationstips sökes.

Inlägg av Johan Fälth »

Dante har slagit mig, får kolla vidare på det. Jag är dock väldigt dålig på just dante, så om någon vill visa vad jag behöver så är jag lycklig.
Kommer signalen passera genom diverse switchar osv?

Gräva är inget alternativ då det är stensatt runt fastigheterna
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Installationstips sökes.

Inlägg av Jonas Larsson »

Någon här borde ha lite mer kunskap, men kolla på dessa burkar: https://www.audinate.com/products/devices/dante-avio" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns med 1 eller 2 xlr -> dante och tvärt om. Säljs av standard Audio, de kanske kan hjälpa dig med frågor? USD $129 x 2 är ju överkomligt. POE matas, så switchen behöver ha stöd för POE.

Helst gigabit nätverk, men ska man inte köra så många kanaler fungerar även 100 Mbps om man kan prioritera dante trafiken med QoS i switchen.

https://www.audinate.com/resources/networks-switches" onclick="window.open(this.href);return false;

Du behöver någon som har lite koll på nätverk, och så beror det som sagt lite på hur befintligt nätverk är draget.

Kan du få en helt egen kabel så är ju det enklast.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster