Tillåtna dB nivån i olika events

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
robkar928
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 03 mar 2005, 01:00
Ort: Linköping
Kontakt:

Tillåtna dB nivån i olika events

Inlägg av robkar928 »

Hallå
började tänka lite på det är med tillåtna dB nivån på olika konserter, events o.s.v. Har kollat runt lite, men bara tänkte höra lite här, vet ni något om föreskrifterna, och en väldigt bra sida som berättar om tillåtna dB nivån. Har kört ljud på ett grej i kyrkan, de tyckte jag gjorde bra, men lite lågt än vänligt tyckte det med, själv tyckte jag att jag hade lite för högt. Eller har man bara så "bra" hörsel nu när man lyssnar mera på ljudet?

/Robban

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Tror under 100db är rätt lämpligt.
Beror såklart helt på vart det är.

Användarvisningsbild
Johan Treptow
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 10:34
Ort: Göteborg

Inlägg av Johan Treptow »

Fel svar.
Senast redigerad av 1 Johan Treptow, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Socialstyrelsen (SOSFS 1996:7)rekommenderar att den ekvivalenta ljudnivån, d v s medelvärdet under en viss period, ej ska överskrida 100 dB(A) och max-nivån ej ska överskrida 115 dB(A). För knattedisko anges 90 dB(A) som högsta medelvärde.

Saxat ifrån en PDF manual till ett sk "ljudöra" som man monterar i skolor och på andra ställen där man vill visa ljudnivån på ett enkelt sätt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Johan Treptow
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 10:34
Ort: Göteborg

Inlägg av Johan Treptow »

Socialstyrelsen har även kompletterat lite mer.
http://www.sos.se/sosfs/2005_7/2005_7.pdf

Som Jonas sa så är det 100/115 som gäller, men endast på ställen där barn under 13 år ej har tillträde. På övriga ställen gäller 97/110.

robkar928
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 03 mar 2005, 01:00
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av robkar928 »

Så ska man säga så här.

Där barn under 13 år förekommer: 90dB
Och där 13 år inte har tillträdde: 100dB

Man måste ju också små tänka på de "smarta" personerna som ställer sig vid högtalarna.

robkar928
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 03 mar 2005, 01:00
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av robkar928 »

En annan sak jag kom på, var ska man stå och mäta dB, är det på FOH eller någon annanstans?

Användarvisningsbild
Johan Treptow
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 10:34
Ort: Göteborg

Inlägg av Johan Treptow »

Varsomhelst där publiken kan befinna sig.

I stora lokaler kommer ju skillnaden mellan ljudnivåerna vara ganska stora på det ställe som har högst nivå och det ställe som har lägst nivå.

Jag skulle tippa man mäter på det stället med högst nivå i det fallet.

robkar928
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 03 mar 2005, 01:00
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av robkar928 »

Närmast högtalaren???;P
Men bäst är ju ändå vid FOH, för om det är stor lokal och mycket folk, så man inte kan gå runt med dB-mätaren. Men annars är ju högsta nivån mellan FOH och högtalarna. eller??

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Man ska mäta på alla ställen där publiken befinner sig, om du satsar på 100db så kan man ju tycka att 115 gäller vid högtalaren.

Användarvisningsbild
Johan Treptow
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 10:34
Ort: Göteborg

Inlägg av Johan Treptow »

Varför är FOH bäst ställe att mäta på? Majoriteten av publiken befinner sig ju nästan alltid framför FOH.
Högsta nivån är ju (nästan) alltid närmast högtalarna. Om högsta nivån är för hög 1 meter från högtalaren så får du flyga högtalaren eller spärra av så publiken inte kan stå där. Eller oxå kör du med mindre effekt per högtalare och sätter upp satellithögtalare längre bak.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

robkar928 skrev:Så ska man säga så här.

Där barn under 13 år förekommer: 90dB
Och där 13 år inte har tillträdde: 100dB

Man måste ju också små tänka på de "smarta" personerna som ställer sig vid högtalarna.
Hmm, barn under 13 genererar ju 120dB själva... :)
Jan P.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

När publiken själv gör runt 100 dBA är det lite jobbigt. Quarnevalens slutfest är ett utmärkt exempel på detta...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

TommyToad skrev:Man ska mäta på alla ställen där publiken befinner sig, om du satsar på 100db så kan man ju tycka att 115 gäller vid högtalaren.
När det pratas om 100dB så är det a-vägd ekvivalensnivå som menas. Det kan förenklat beskrivas som ett medelvärde över en längre tid. Det peakvärde som anges till 115 dB säger att vid toppvärdet aldrig får vara högre än just 115 dB. Båda dessa värden gäller för HELA det utrymme där publik kan tänkas befinna sig. Således också precis intill högtalargallret om det inte är avspärrat där.

Jag är inte helt säker, men rimligen gäller dessa värden även där personal kan tänkas befinna sig, det är ju trots allt deras arbetsplats och för sådana finns det massor av regler.

Mer info om hur mätvärden ska tas fram fås i denna rapport: http://www.sp.se/databas/rapportpubl/Vi ... ortId=5630 (PDF). Jag är rätt säker på att rapporten har länkats från detta forum tidigare.

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

TommyToad skrev:
Jag är inte helt säker, men rimligen gäller dessa värden även där personal kan tänkas befinna sig, det är ju trots allt deras arbetsplats och för sådana finns det massor av regler.
Ja det finns det ju, fasst dom är betydligt värre.
För buller på arbetsplats (musik räknas som buller i detta fallet) gäller f n två värden.
Lägre insatsvärde 80 dB(A)
Högre insatsvärde 85 dB(A)

jag skall försöka lägga upp länkar till de gällande föreskrifterna när jag hittar mina papper.

Användarvisningsbild
Johan Treptow
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 10:34
Ort: Göteborg

Inlägg av Johan Treptow »

daniel skrev: Ja det finns det ju, fasst dom är betydligt värre.
För buller på arbetsplats (musik räknas som buller i detta fallet) gäller f n två värden.
Lägre insatsvärde 80 dB(A)
Högre insatsvärde 85 dB(A)
Men det är väl genomsnitt över 8 timmar? Dessutom är det väl så att när medelljudstyrkan är över detta över 8 timmar så är arbetsgivaren skyldig att förse personalen med hörselskydd? Med andra ord är detta inget problem på konserter eftersom personalen då bär öronproppar som dom får av arbetsgivaren.
Annars hade det varit svårt att överhuvudtaget anställa någon personal alls till tex en stenkrossanläggning.

Jag skulle inte bli förvånad om reglerna i framtiden ändras så konsertarrangörer är skyldiga att förse publiken med öronproppar.

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

japp när ljudtrycket är högre än 85dB(A) är arbetsgivaren skyldig att förse de anställda med hörselskydd

robkar928
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 03 mar 2005, 01:00
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av robkar928 »

daniel skrev:japp när ljudtrycket är högre än 85dB(A) är arbetsgivaren skyldig att förse de anställda med hörselskydd
Men hur blir det för de som är tekniker på konserter osv. (oki, ta detta inte jätte allvarligt)

Användarvisningsbild
Johan Treptow
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 10:34
Ort: Göteborg

Inlägg av Johan Treptow »

Tekniker står väl ändå inte 8 timmar med 115 dB... eller?
Men hörselskyddskravet gäller givetvis där oxå. Det finns dock ingen lag som säger att man måste använda hörselskydd så teknikern gör ju som han/hon vill.

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

hehe, känns juh ändå som teknikern är på plats just för att nivån ska vara godtagbar eller? ;)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster