pink noice

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Christian Sandström
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 27 feb 2016, 12:14
Presentation: Ljustekniker på www.stagetec.se
Gillar strobe och rök och cigaretter som alla andra.

pink noice

Inlägg av Christian Sandström »

Använder ni pink noice? När var hur?
Mvh c

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: pink noice

Inlägg av Jacob Henriksen »

Använder det ibland tillsammans med spektrumanalysator på iPad för att få en grafisk bild av rummets akustik och problemfrekvenser.

Detta använder jag dock endast som ett komplement till det bästa verktyget, örat.
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Christian Sandström
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 27 feb 2016, 12:14
Presentation: Ljustekniker på www.stagetec.se
Gillar strobe och rök och cigaretter som alla andra.

Re: pink noice

Inlägg av Christian Sandström »

Okej använder du extern mic till ipaden eller använder du bara den interna? Vart tar du pink noice ifrån? Integrerat i mixer?

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: pink noice

Inlägg av Jacob Henriksen »

Interna micken i Ipaden. Därav inget jag törs lita speciellt mycket på. Men det kan ibland vara ett bra komplement till örat. Jag kör med mixerns integrerade pink noise. Efter det brukar jag lyssna på en eller flera låtar som jag kan bra. Går runt lite i lokalen och lyssnar av.

Kolla upp appen AudioTools om du har iPhone/iPad. Finns en del användbara grejer i den.
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Christian Sandström
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 27 feb 2016, 12:14
Presentation: Ljustekniker på www.stagetec.se
Gillar strobe och rök och cigaretter som alla andra.

Re: pink noice

Inlägg av Christian Sandström »

Allright! Tack för svar :-)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: pink noice

Inlägg av Mikael Thieme »

Det finns ett läge där jag oftast väljer att använda brus som källa, och det är när jag vill kolla spridningen (läs: täckningen på mark/golv) hos en eller flera högtalare. Har jag t ex en mängd högtalare i en mässmonter eller olika fills i en konsertrigg så kan jag enkelt promenera in och ut ur en zon eller enskild högtalares täckning och tydligt höra när diskant rullar av off-axis. Där är brus överlägset musik eller tal, imho.

(RTA med brus tycker jag ofta är av rätt begränsad nytta. Då är jag mer hjälpt av att lyssna på känt material, i praktiken musik som jag "vet hur den låter".)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster