Vad köpte ni ljudtekniker först?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Vad köpte ni ljudtekniker först?

Inlägg av Jonas Lundin »

Hej!

Tänkte börja att köpa in utrustning till en ljudfirma jag registrerade för ett tag sen.

Men jag vet inte i vad jag skall börja med att köpa in.

Jag tänkte köpa allt. Jag skall inte behöva hyra nåt.

i vilken ordning skall jag köpa allt som behövs? Och vad skall jag köpa för fabrikat? modell? Vart skall jag köpa det?

I det här fallet handlar det inte om pengar. Då jag har tänkt att jag tar och köper prylarna när jag får råd med dom.

Men det vore ju bra om jag fick tips på lite billigare saker att börja med.

Jag vill inte köpa av privatpersoner då jag behöver ett organisations nr i bokföringen.

Jag behöver inget ljus då det kan ordnas på annat sätt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Svår fråga. Min första tanke är att det låter litegrann som en dum idé.

Du är ändå tvungen att hyra massa prylar i början. Varför inte vänta till du har råd att köpa åtminstone en egen mixplats eller så?

Vad som är bäst modell o.s.v. beror helt och hållet på vad du ska använda grejorna till. Svårt att svara således, för ingen här har nog en aning om vad du ska göra.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det svaret som Dawen eftersöker finns förmodligen i din affärsplan. Inte gjort någon sådan? Börja med det så kanske firman förblir verklighet i längre än 6 månader.

Och så en gammal sanning:

What is the easiest way to make 1 million bucks in the SR industry? Start with 2.

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

Jag tänkte väl jobba med rockkonserter, Teater och opera?

Men en utav frågorna var vad andra ljudtekniker köpte först.

Dawen? Har du egen utrustning?

Köpte du mixern först isåfall?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Problemet när du säger sådär RMT är att vi vet inte om du ska mixa på fritidsgården eller på Roskilde. Hur pass stort ska det bli? Hur pass lång tid får det ta att komma dit? Vad har du för pengar i dagsläget att köpa utrustning för, eller vad är tanken?

Jag har lite egen utrustning. Det jag köpte först var en Leatherman och en Maglite. Det är det jag har använt mest också.

Vill du investera i något så är mitt tips att du inte investerar i utrustning, utan att du sätter dig på nätet och läser igenom all teori om ljudteknik du hittar, och verkligen försöker förstå det. Humpa massvis, och det överallt där du kan få jobb, och när du börjar förstå vad det handlar om, då sätter du dig och börjar spåna på firma.

Inte innan.
KISS. Keep It Simple Stupid.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Ja, i vilken skala är dessa rockkonserter osv.? Har du kontakter så du kommer få jobb direkt den dag du köper grejer? Om du känner på dig att alla kommer kasta sig över dig för att du ska jobba för dem kanske du kan köpa prylar, men i den överväldigande majoriteten av fall då folk köpt egna prylar har det bara slutat med att det mer eller mindre aldrig används.

Chefen för en firma jag jobbar lite på köpte en rigg en dag, satsade på kvalitet. Det som har gjort att han har råd att ha kvar den är att han satsat seriöst på ett dansband och därav använder riggen (och drar in pengar) ofta.

Personligen hade jag och två polare ett DJ-äventyr i yngre dagar, typ högstadiet -gymnasiet. Vi köpte ett par 12" toppar och 15" basar. Dålig kvalitet, funkar till fest, men om man ska göra rockkonsert får det vara bättre grejer. Du får fundera på budget, 10 000 eller 40 000?
Hade jag haft 30 000 att investera på sånt här hade jag nog köpt typ Wharfedale eller nåt. Inte överdrivet bra, men ok pris. 18" bas 15" topp kanske. Och sedan letat upp kanske nåt småbegagnat mixerbord för att slippa Behringer...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Om du inte vill hyra in saker så spelar det ju ingen roll vilken ordning du köper in sakerna i eftersom alla komponenter från micar till högtalare måste finnas innan du kan göra ett gigg. Och en budget som degen säger på 10-40 000 räcker inte långt. Bara en full uppsättning micar får du väl ge 20 000:- för. Så om du ska köpa in och inte vill hyra så föreslår jag att du kikar runt om det finns något färdigt PA som någon säljer som lagt ner eller ska uppgradera. Sen får du väl låna en tvåhundring på banken och sen hoppas på att jobben finns där. Inget jag själv skulle gjort men känner du att du har jobb så det räcker så kan det ju funka!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

En budget på 200 tkr räcker inte heller så långt, tyvärr. Bara någonting att köra runt grejorna med kostar ju halva budgeten!

På det hela stora känns det här ogenomtänkt. Lyd Ingos råd och skriv en plan på vad du ämnar göra. Då är du en god bit på väg.

Förhoppningsvis förstår du någonstans där att den här marknaden är fel grej att satsa på också :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Dawen jobbar visst på att skrämma bort folk? Eller? Kanske är konkurens skäl vad vet jag.... Jag får väl hänga på då. Man kan köpa in utrustningen begagnad och sedan göra några få små jobb/år eller kanske om man är bra på att marknadsföra sej göra några fler. Dock är det ju sällan vinst första andra tredje fjärde eller kanske ens nått år. Men det beror ju som sagt på vilken nivå man lägger sej på och hur duktig man är. Har man inkomst så man klarar sej från nått håll. Så är det ju fullt möjligt att ha det som hobby och kanske få det att bära sina egna kostnader iaf i någon utsträckning.

Men det jag vet är att marknadsföringen är grymt viktig. Och att slänga ut en annons på nått annonsplank som enbart riktar sej till sådana som redan är i branschen tycker jag verkar meningslöst men det ser man ju titt som tätt.

Gör som ovan sagts ta en seriös funderare på vad du vill göra, skaffa lite kontakter med förslagsvis byns/närområdets firma inom just den biten. Gör ""lite" "praktik"" och se om det verkligen är nått för dej! För prylarna kostar en slant även begagnat och kan vara svårt att få sålt för lika mycket när du ledsnat.
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

MrT: Konkurrens? Jag arbetar bara väldigt sällan med ljud och ljus. Skrämma bort folk? Ja faktiskt, jag tycker inte att personer som frågar här om vad de ska köpa för grejor till sin firma ska skaffa en firma.

Anledningen till att skrämma bort personen är dock mest för hans eget bästa.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Kan ju bara hålla med dej om att vet man inte vad man ska köpa så ska man nog inte ha nått..
Måste man skriva nått här?

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Om man inte har åt h.....e för mycket pengar då.
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nu ska vi inte skrämma bort den här människan från branschen helt och hållet. Han vet nog att ljudbranschen inte är någon guldgruva, men vill som de flesta av oss arbeta med det för att han tycker det är kul. Det går ju att överleva på det, även om man inte blir miljonär direkt.

Men det vore, som flera andra redan sagt, väldigt intressant att veta lite mer på vilken nivå det är tänkt att grejerna ska användas. Är det en mindre klubbrigg som efterfrågas eller en festivalrigg? Det senare är en väldigt tuff marknad att slå sig in på.

Vad man köper först är ju svårt att svara på utan att veta mer, men skulle jag börja på noll i dagsläget, med de erfarenheter jag skaffat mig de senaste 10 åren, så skulle jag definitivt börja med att köpa en bra mixplats (eller två om man behöver en separat monitorplats) och ett multisystem.
Detta av flera anledningar. Ska man hyra delar av riggen i början så är det billigare att hyra steg och högtalare än ett bra mixerbord och allt som behövs till en mixplats. Dessutom är det fasen så mycket krångligare när man har en del prylar till mixplatsen själv och ska hyra en del. Det blir en herrans massa löst kablage och nödlösningar.

Har man en färdig mixplats, rackat och klart, med multikablage och allt så är det enkelt att hyra "racks & stacks". Näst efter mixplats så skulle jag köpa mikar och allt sånt smått, och efter det monitorriggen. Själva PA't skulle komma sist av allt. Icke att förglömma är att fordonet för transport förr eller senare ska införskaffas också. I början, när man ännu inte gör så många gig, kan man ju fortfarande hyra transportmedel.

Men som sagt, lite mer info vore bra.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Allt beror ju på vilken skala fortfarande. Om han ska göra gig på fritidsgårdar och kyrkor (eller nåt) så klarar han sig med en relativt liten rigg och inte så jättemånga mickar. Däremot håller jag med föregående talare att om man vill satsa lite seriöst är det bättre att sikta in sig på en sak, t.ex. mixplats. En annan sak är möjligheten att starta tillsammans med någon. Men det kan ju inte bli vem som helst...

Vadå fordon? Om man inte har gigantisk rigg kan man faktist hyra släp när det är dags och använda sin egen bil, alternativt farsans.
När jag, väldigt sällan visserligen, giggar blir det med bil och släp för företagets orkesterbuss är helt enkelt onödigt stor att köra runt med, oftast.

Är man intresserad av branchen så tycker jag gott man kan börja med en lagom rigg och köra sitt race. Folk kommer säkert klaga på att billigare småfirmor sänker större företag genom att "sno" alla jobb som diskuterat i annan tråd, men kör på!

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Varför behöver du ett orgnummer i din redovisning? Det finns inget som säger att en firma inte kan handla begagnade saker av privatpersoner. Du har samma avdragsrätt, dock finns det ju ingen moms att dra av vilket man får ta med i beräkningen.

/H

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Hampus skrev:Varför behöver du ett orgnummer i din redovisning? Det finns inget som säger att en firma inte kan handla begagnade saker av privatpersoner. Du har samma avdragsrätt, dock finns det ju ingen moms att dra av vilket man får ta med i beräkningen.

/H

Helt sant. Däremot ska man få så mycket uppgifter man kan från säljaren. Handskrivna kvitton med bara ett namn på kan skattemyndigheten opponera sig mot (påstå att det är fakekvitton). Dessutom får man ju ingen garanti, vilket man såklart får räkna in i prisskillnaden för att se om det är värt att handla begat från privatperson.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag skulle köpa i den här ordningen: (strikt subjektivt!)

-1. Kunskap. Om man nu kan köpa det.

0. Verktyg. Kan du laga skiten du ställs inför är du kung.

1. Mikrofoner. Det är bra att ha en liten stash med grejor som man vet funkar och som håller hög kvalitet. Jag skulle mer specifikt satsa på några bra sångmikrofoner (nej, SM58 är inte bra, inte i det här sammanhanget; typ Audix är IMNSHO bättre, mest för att den ska vara ett alternativ, inte samma som alla andras.) och en flock medelklasskondingar, såna där kinakondingar är helt ok som PA-grejs. Själv har jag Neumann, men det var en bra affär.. Ett par DI-boxar och några linjetrafar skadar inte heller.

2. FX/Inserts. Skaffa dig en digitalmultieffekt och lär dig den utantill. Sitt ett par timmar med mik och lurar och lek med alla effekter, gör egna osv.
Skaffa dig en kompressor eller två, samma sak här; lär dig den ordentligt.

3. Inspelningsgrejor. Ljudkort/laptop eller DAT. Nåt som gör att du kan spela in det du gör, för att höra vad du gjorde fel, sälja boolegs snordyrt, eller vad som...

4. Kabel. Ingen egen multi, men ett par kvalitetsmikkablar, patchsnören, polvändor, Pin1-fixare, (inte jordlyftar!) pålitliga gitarrkablar osv. Märk allt.

5. Nu kan du börja fundera på resten. [/u]
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

mansaxel skrev:4. Kabel. Ingen egen multi, men ett par kvalitetsmikkablar, patchsnören, polvändor, Pin1-fixare, (inte jordlyftar!)
...
Vad är en pin1-fixare?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det här kommer jag få äta upp, men: Det är i teorin svaret på alla världens problem...

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Ingo skrev:Det här kommer jag få äta upp, men: Det är i teorin svaret på alla världens problem...
Det gör mig inte direkt så mycket klokare. Utveckla ditt svar lite!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster