Ljud till idrottshall

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Ljud till idrottshall

Inlägg av Björn Lundin »

Halloj!

Jag har fått en fråga angående projektering av en ny idrottshall. Beställaren vill ha hjälp att sätta upp riktlinjer för en rambeskrivning gällande ljudanläggningen.

En av de båda hallarna som ska byggas kommer innehålla läktare, och därmed användas som matchhall vid exempelvis innebandy- och handbollsmatcher. (På låg nivå) Ljudanläggningen kommer användas för musik och speaker på träningar och matcher.

Finns det några riktlinjer/rekommendationer ni känner till som man bör rätta sig efter vid en sådan här installation?

Det jag främst tänker på är vilken frekvensåtergivning samt ljudtryck man bör sträva efter?

Möjligtvis är jag ute och cyklar, men förhoppningsvis är det någon som förstår min fråga och har lust att komma med lite input. :)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ljud till idrottshall

Inlägg av Niklas Elste »

ja du lite svårt att säga en db nivå så där då publiken kan låta olika mycket

men jag skulle nog hävda att systemet bör byggas i delar plan ljud och publik ljud med möjlighet till separerade källor

lite ritning skulle hjälpa

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Ljud till idrottshall

Inlägg av Johannes Nordgren »

Om du vill kan du komma ner till Växjö och kolla på Teleborgshallen, tre gymnastiksalar varav en med dubbla publikläktare som vi ritat upp och installerat.

Med tanke på att elektriker och elkonsulter ritar upp såna här anläggningar till höger och vänster och låter elektriker skruva upp sina älskade "Musikhorn" är det högst sällan krav på frekvensåtergivning i nån större utsträckning....däremot hörbarhet, spridning och volymkapacitet.
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ljud till idrottshall

Inlägg av Niklas Elste »

men både ev och comunity och säkert många fler har ju rättså kraftiga "arena" högtalare som spelar bra långt ner

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Re: Ljud till idrottshall

Inlägg av Björn Lundin »

Johannes: Just för att elentreprenörer ofta räknar på denna typ av anläggning ville beställaren ha en mer detaljerad rambeskrivning, för att slippa värsta junket.

Niklas: I detta skedet är det inte utrustningen i sig som är intressant, utan snarare tips på hur man specar upp en tillräckligt tydlig beskrivning av vad som önskas.

Förutom rätt spridning och god taltydlighet tänker jag att frekvensgång och kanske dBA vore intressant att få med.

Tack för era synpunkter!

Fredrik Setterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 03 dec 2008, 23:08
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Ljud till idrottshall

Inlägg av Fredrik Setterberg »

Hej.
Tänk också på att sätta krav på kompensation för bakgrundsnivå, annars klarar vilket system som helst av att leverera ok STI (taltydlighet). Exempelvis så är Svenska Fotbollsförbundets krav alldeles för lågt satta vilket gör att många anläggningar på fotbollsarenor inte funkar och de måste komplettera (Gamla Ullevi till exempel). Man bör ju ligga 15dB över bakgrundsnivån med ett STI på 0,55 om det skall vara ett talat utrymninglarm också, något som kan vara bra att kombinera ihop med arenaljudet så det inte hänger en massa trattar som förhoppningsvis aldrig behöver användas.
Hälsningar
Fredrik Setterberg
Soliflex Svenska AB
http://www.soliflex.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster