Ljud till idrottshall

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Ljud till idrottshall

Inlägg av Björn Lundin »

Halloj!

Jag har fått en fråga angående projektering av en ny idrottshall. Beställaren vill ha hjälp att sätta upp riktlinjer för en rambeskrivning gällande ljudanläggningen.

En av de båda hallarna som ska byggas kommer innehålla läktare, och därmed användas som matchhall vid exempelvis innebandy- och handbollsmatcher. (På låg nivå) Ljudanläggningen kommer användas för musik och speaker på träningar och matcher.

Finns det några riktlinjer/rekommendationer ni känner till som man bör rätta sig efter vid en sådan här installation?

Det jag främst tänker på är vilken frekvensåtergivning samt ljudtryck man bör sträva efter?

Möjligtvis är jag ute och cyklar, men förhoppningsvis är det någon som förstår min fråga och har lust att komma med lite input. :)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ljud till idrottshall

Inlägg av Niklas Elste »

ja du lite svårt att säga en db nivå så där då publiken kan låta olika mycket

men jag skulle nog hävda att systemet bör byggas i delar plan ljud och publik ljud med möjlighet till separerade källor

lite ritning skulle hjälpa

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Ljud till idrottshall

Inlägg av Johannes Nordgren »

Om du vill kan du komma ner till Växjö och kolla på Teleborgshallen, tre gymnastiksalar varav en med dubbla publikläktare som vi ritat upp och installerat.