Spela skiten av gäster och ljudanläggning...

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Anders Öholm
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 16:47
Presentation: Jobbar på Ljudfixarna i Stockhlm AB
Service,uthyrning,försäljning av ljud/ljus
Ort: Stockholm Sollentuna

Spela skiten av gäster och ljudanläggning...

Inlägg av Anders Öholm »

Har den stora äran att ha hand om 2 av stockolms största sommarklubbar
Inte så kul kan jag erkänna, klubbarna är inte ensamma i stan.......finns grannar...
Ge mig nya ideer´...
Mitt bästa hittills är att bygga en flerbands limiter i en soundwebb....men vid A B test så låter det lite mysko, men ändå bra koll på volymen oavsett tung bas eller partier med långa break.
Nu vet vi ju alla att en lycklig DJ alltid använder sig av max gain ,max master, max patte på ingångsregel och i nödfall även full EQ dvs max på alla frekvenser, att det låter skit,det är självklart!
Problemet är att många av mina kunder har problem med miljö och hälsa som kommer på besök då och då.
Nästa problem som uppstår är att gästerna tycker att det är dåligt ljud, vem får då skit? Jo jag!
Mottager gärna tips på kreativa lösningar.

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Spela skiten av gäster och ljudanläggning...

Inlägg av Michael Christiansen »

Vi brukar göra så här:

Palla upp en dubbel 18 max 1,5m från och på varje sida av DJ nissen. Stacka upp med en topp låda typ Q7, max eller dylikt. Kör basen ut paralellt med main out, så subben alltid spelar, hicut runt 120-125hz. Sätt topplådan på both mon - så hon/han får transcienterna vid mixning.

Funkar alltid, och alla djs tycker att det är bra tryck i båset och har känslan, att det är extremt högt ute på golvet.

Med extra tröga dj's - dubbla upp på allt!

Monitor is everything - och en vaken och rapp ljudtekniker...

Mvh

Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;
maximum bass - on all frequencies

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster