Spela skiten av ljudanläggningen!!!

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Anders Öholm
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 16:47
Presentation: Jobbar på Ljudfixarna i Stockhlm AB
Service,uthyrning,försäljning av ljud/ljus
Ort: Stockholm Sollentuna

Spela skiten av ljudanläggningen!!!

Inlägg av Anders Öholm »

Har den stora äran att ha hand om 2 av stockolms största sommarklubbar
Inte så kul kan jag erkänna, klubbarna är inte ensamma i stan.......finns grannar...
Ge mig nya ideer´...
Mitt bästa hittills är att bygga en flerbands limiter i en soundwebb....men vid A B test så låter det lite mysko, men ändå bra koll på volymen oavsett tung bas eller partier med långa break.
Nu vet vi ju alla att en lycklig DJ alltid använder sig av max gain ,max master, max patte på ingångsregel och i nödfall även full EQ dvs max på alla frekvenser, att det låter skit,det är självklart!
Problemet är att många av mina kunder har problem med miljö och hälsa som kommer på besök då och då.
Nästa problem som uppstår är att gästerna tycker att det är dåligt ljud, vem får då skit? Jo jag!
Mottager gärna tips på kreativa lösningar.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Spela skiten av ljudanläggningen!!!

Inlägg av Niklas Elste »

aktiv ljudtekniker som tar hand om ljudet :roll:

nä jag har kört med kompressor med långa tider och hårt ratio

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Spela skiten av ljudanläggningen!!!

Inlägg av Johan Fälth »

Det finns ju limiters som börjar att sänka signalen till att tillslut tysta helt om du matar på över threshold.
Kan dock inte komma på några namn just nu, har stött på dessa på flertalet nattklubbar.

Dom låter dock inget roligt när dom väl jobbar, men dom är grymt effektiva.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Spela skiten av ljudanläggningen!!!

Inlägg av Kristian Nilsson »

Det låter som att problemet egentligen är att de DJ´s som spelar saknar rätt kompetens. En seriös DJ bryr sig om hur det låter ut till gästerna, och följer också de krav som uppdragsgivaren ställer, t.ex. att kontrollera ljudnivån med hjälp av dB-mätare (som bör finnas på plats).
Att ställa en maxnivå med en limiter bör inte vara något större problem, det är när DJ´n börjar ratta på eq´n som det blir svårt att kontrollera. Det går ju klart att sätta dit en mixer utan eq, men om då DJ´n kommer med egen bänk så hjälper det ju inte.
Egentligen så används eq´n i DJ-mixern till att skära bort frekvenser, det är väldigt sällan man ökar något frekvensområde, det skulle ju vara om materialet man spelar upp är av dålig kvalité och man behöver försöka kompensera för det (vilket är en nödlösning).

Sen finns det ju många faktorer som kan spela in, t.ex:
Är det inomhus/utomhus - lokalen?
Har DJ´n svårt att höra hur det låter ut?
Finns rätt monitorer (av samma kvalité som utljudet)?

Och om det är på den nivån att DJ´s kommer i privat helikopter 5 min innan gig, så bör det finnas budget för en tekniker som finns på plats hela kvällen, och har ansvar för utljudet :D

/Kristian

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spela skiten av ljudanläggningen!!!

Inlägg av Hasse Queisser »

Rikta något som spelar starkt så in i h-vete (gärna med 4KHz på +12dB) rätt i ansiktet på DJ:n och se till att det ligger parallellt med mastern och är omöjligt att koppla förbi.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Spela skiten av ljudanläggningen!!!

Inlägg av Niklas Elste »

lämpligt horn kanske

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Spela skiten av ljudanläggningen!!!

Inlägg av Jonas Areskough »

Fixa ett bra monitor system till dj'n så han tror att han spelar högt, fast kanske inte finns möjlighet till det

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spela skiten av ljudanläggningen!!!

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Problemet med limiters osv är att det inte riktigt löser problemet.

Låt oss anta att du sätter tröskeln på limitern så att den börjar limitera när mastern på mixern är på en lagom nivå, t ex en bit in i orange.

Vad händer då om man höjer ytterligare ? När limitern börjar arbeta så höjs visserligen inte peak-nivån just, men energinivån i signalen ökar likafullt, och om man höjer tillräckligt så kommer man närmare och närmare en fyrkantsvåg. Ljudet upplevs ändå som starkare och kan skada högtalarna, dessutom låter det dåligt.

Limiters fungerar alltså bäst till att öka användbart headroom genom att dämpa tillfälliga peak:ar i ett relativt dynamiskt program-material.

Då det kommer till dansmusik gör man bäst i att undvika att ens komma nära tröskelnivån, man bör ha ytterligare några dB över om "power compression " tas med i beräkningen. Dvs, då högtalaren blir varm (vilket den blir då musik med hög energinivå spelas oavbrutet i flera timmar) minskar högtalarens känslighet.



Alternativt kan man ställa in systemet så att det är "lagom" volym när mixern lyser rött, men då låter det ju fortfarande dåligt, samt att det blir alldeles för låg volym om någon kör med vettiga nivåer.

Den här metoden påminner mig om ett band jag spelade i som tonåring, där trummisen på fullt allvar alltid spelade så fort som var möjligt, för då kunde han ju inte "öka" :)

Men vad tror du om följande ?

Installera ett "ljud-öra" med logg-funktion.
Informera disc-jockeys och skriv in i kontraktet att om loggen visar att gränsnivån överskrids längre än en viss (kort) tid, så uteblir ersättning, det blir inga fler gig samt att denne blir personligen betalningsansvarig för eventuellt vite.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Spela skiten av ljudanläggningen!!!

Inlägg av Niklas Elste »

den där sista gillar jag

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster