Spdif till AES3id

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Johan Lindkvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 08 mar 2007, 13:16
Presentation: Här skriver man något om sig själv, tex att man tycker att det är roligt att hålla på med ljud
Ort: Kramfors

Spdif till AES3id

Inlägg av Johan Lindkvist »

Hej som rubriken lyder så vill jag omvandla en spdif signal till AES3id har googlat men inte hittat något, har bara hittat tvärt om, någon som har koll på om det går? Kan det va så enkelt som att göra en kabel med RCA till en BNC kontakt?

När man har från AES3id till spdif så måste man ju ha lite motstånd om jag har förstått det rätt för att inte få för hög spänning in i spdif.

Tacksam för hjälp

MVH
Johan

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Spdif till AES3id

Inlägg av Niklas Elste »

jag läste i ämnet här om veckan och på wikipedia stod det att det var samma bitar men att den fysiska signalen skiljde
så det du behöver ta repa på är vilka spänningar som dom har och hitta lämpliga transivrar

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Spdif till AES3id

Inlägg av Niklas Elste »

http://www.rane.com/note149.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Spdif till AES3id

Inlägg av Niklas Elste »

om det dokumentet jag länkade till tidigare stämmer så kan det gå att koppla direkt med lite tur
då normal spänningen i spdif verkar vara över min spänningen i bnc

Johan Lindkvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 08 mar 2007, 13:16
Presentation: Här skriver man något om sig själv, tex att man tycker att det är roligt att hålla på med ljud
Ort: Kramfors

Re: Spdif till AES3id

Inlägg av Johan Lindkvist »

Hmm intressant, verkar ju gå att göra en kabel med RCA till BNC direkt, min spänning på ASE3id va ju 0,3v och ut spänningen på SPDIF ligger ju på 0,5 volt så borde ju fungera. Någon som har någon erfarenhet?

Tack för svaret Niklas :)

Johan Sjöberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 19:28
Presentation: RN |
Ort: Stockholm

Re: Spdif till AES3id

Inlägg av Johan Sjöberg »

I de flesta fall kommer det att fungera utan problem. Dock kan vissa apparater vara lite kinkiga och kräva att spänningsnivåerna ska vara korrekta. Med andra ord, testa och se om det fungerar till det du vill.
Behöver du en mer universell lösning är det värt med en mer avancerad lösning.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster