Varför speca Behringer på riders?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Varför speca Behringer på riders?

Inlägg av Henrik Hansson »

På fler och fler riders specas Behringer-produkter till mixplats. Är det någon som har nån aning om varför det är så? Jag är av uppfattningen att det mesta Behringer gjort i produktväg är under all kritik. Någon kanske är klokare än mig dock.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Gissar att man tröttnat på att aldrig få Avalon compressorn man specar.

Vilket inte är så konstigt om bandet får en back öl och en pizza att dela på.

Annars ingen aning, Behringer bygger bättre saker eller folk har ingen koll?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vad är det för typer av band du sett såna här riders från? Jag har aldrig sett något liknande. Saker i stil med NO PEAVEY har jag sett en hel del av dock, och har förståelse för att vissa skriver så.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Senast jag såg det var det på en av sveriges mer framstående hip-hop-artists rider. Det är dock inte första gången jag ser det när det gäller artister av den kalibern.

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vad menar du med artister av den kalibern? Såvitt jag vet åker framstående hiphopartister i Svedala sällan egen tekniker, och i väldigt många fall så är det någon som kan lite för lite om proljud som sitter på något produktionsbolag någonstans och skriver riders. Riders som inte har ett dugg med vad som krävs att göra...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

dawen skrev:... och i väldigt många fall så är det någon som kan lite för lite om proljud som sitter på något produktionsbolag någonstans och skriver riders. Riders som inte har ett dugg med vad som krävs att göra...
Där slår du nog huvudet på spiken. Ska det vara så svårt för produktiosnbolagen att anlita någon kompetent människa till att skriva riders?

Ibland (som i fallet Behringer) vill de ha grejer som inte alls håller klassen, men långt mer vanligt är att de tar i så de sprickar när de skriver ridern. Det känns som de helt enkelt sorterat hyrprislistan efter pris och taget det dyraste i varje kategor, dyraste bordet, dyraste PAt, dyraste compressorer osv. Ljudet blir säkert inte sämre av att göras med dessa grejer, men jag har en känsla av att det blir lika bra med de näst dyraste grejerna.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det blir ju helt klart mindre pengar till gage om så mycket pengar ska gå till att hyra prylar.

Som det är nu så specar väl produktionsbolagen så rejält för att veta att artisten ska slippa komma till ett ställe där grejorna inte är justa. Kan arrangörerna inte kontakta någon ljudendrejare som fixar vad ridern säger, eller vad ljudkillen säger är acceptabelt, så hör de av sig. Den som får ansvaret att ordna in teknik brukar väl se till att ljudteknikern är med på vilka grejor som kommer, så att de duger? Gästande tekniker brukar ha lägre krav än riderskrivare, åtminstone enligt min erfarenhet.

En sak tycker jag är värre än överspecar när det gäller riders faktiskt. Varför skickar aldrig folk den senaste ridern? Den som är aktuell?

En bra rider ska ha bandets namn på varje sida, sidnumrering, datum ridern gjordes på och, viktigast, ett bäst före-datum!

Så svårt borde det inte vara, faktiskt. Vet inte produktionsbolagen om att det här med riders fungerar sisådär, eller är det helt enkelt så att riders inte har någon större funktion att fylla i de flesta fallen?

Jag vet inte iaf :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

dawen skrev:Den som får ansvaret att ordna in teknik brukar väl se till att ljudteknikern är med på vilka grejor som kommer, så att de duger? Gästande tekniker brukar ha lägre krav än riderskrivare, åtminstone enligt min erfarenhet.
Jag är ganska ofta den som har anvar för just detta, att se till att grejerna på plats stämmer med vad tekniker/band förväntar sig. Precis som du säger så har gästande tekniker oftast mycker mer realistiska krav än ridern.
"Vad jag ska med de grejerna till vet jag inte" har jag hört mer än en gång.
dawen skrev: En sak tycker jag är värre än överspecar när det gäller riders faktiskt. Varför skickar aldrig folk den senaste ridern? Den som är aktuell?
Där har jag varit nära att göra bort mig, då jag en gång fick en rider där det stod att bandet skulle ha med sig allt utom multikabel och PA vad gäller ljud. Då jag först inte fick tag i ljudteknikern pratade jag med någon annan som menade att ridern stämmer, gör som det står där. När jag senare fick kontakt med teknikern behövde de allt från mickar till komplett FoH-mixplats...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

mange skrev:Där har jag varit nära att göra bort mig, då jag en gång fick en rider där det stod att bandet skulle ha med sig allt utom multikabel och PA vad gäller ljud. Då jag först inte fick tag i ljudteknikern pratade jag med någon annan som menade att ridern stämmer, gör som det står där. När jag senare fick kontakt med teknikern behövde de allt från mickar till komplett FoH-mixplats...
Jag håller inte med sig. Där har produktionsbolaget som skickade dig ridern varit nära att göra bort sig! You saved their ass...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jan-Olof Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 jul 2003, 01:00
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olof Carlsson »

såg faktisk att de specat behringer på en rider vi fick i går. De skulle både ha monitor mix och egen ljudtekniker med sig.

kan dock inte svara på varför de vill ha behringer.
Finns kanske någon som tycker om behringer?.
// Jan-Olof @ JKC Ljud & Ljus Teknik "Det enda vi ser är ljus!"

Användarvisningsbild
Outofphase
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 26 apr 2004, 01:00

Inlägg av Outofphase »

Själv specar (svengelska) jag NO BEHRINGER på de riders jag skickar :D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Janne: Man gillar säkert Behringer om man heter Uli 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

dawen skrev:Janne: Man gillar säkert Behringer om man heter Uli 8)
Deras stereobreddare är ok.
Tillräckligt gamla instanser av Composer likaså.
Det sägs att digital-eq'n mest lider av dåliga omvandlare, om man kör digitalt i/o på den så är det ok. Resten är ointressant.

Och, man skriver riders för att sätta sig i respekt och få apisen att shejpa upp sig. Det rör både hur mycket man ber om och vilka märken man specar. Formuleringar som NO PEAVEY är till för att sålla bort Nisses spånskivedisco, inte för att Peavey är dåligt. Typ.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster