dV DOSC Transporter

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

dV DOSC Transporter

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Ett av sommarens projekt blir att svetsa ihop nån sorts vagn för färdighängda dV-DOSC.

Nåt i stil med den här, fast kanske lite enklare
http://www.alcbelgium.eu/afbeeldingen/F ... ieflet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån som gjort något liknande och har några tips att dela med sig av ?

Bild
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Magnus Lindskog »

Det ser ut som en riktigt listig konstruktion!
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Jag skulle göra en lista över vilka situationer som jag vill kunna hantera högtalarna och vagnen i. Därefter skissa lite på olika lösningar.

T ex om den ska kunna lyftas med truck, ska i- och urlastning ska kunna ske på olika sätt, att kunna dela arrayen på plats i vagnen (dvs att enkelt lyfta ur 3-4 av 6 lådor) teleskopsidor så kan du anpassa höjden efter antal lådor o s v...

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Eric Hising »

Snacka med Starlight om hur de transporterar sina. De har dolly-lösningar och har prövat både bra och mindre bra lösningar kan jag tänka mig.

/E

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Eric, tack för tipset ! Har du nån aning om vem där man kan höra med ?

Magnus, jag tänkte göra vagnarna för 6 st lådor och behålla 2 st case:ar med 3 st i varje för maximal flexibilitet. Det vore ju rätt tufft om man kunde få båda vagnarna att rymmas på en pallplats, men det är nog önsketänkande. De blir nog lite väl höga för det också. Jag tänkte göra vagnen öppningsbar på en sida så att jag kan lyfta arrayen även om vagnen inte skulle gå att ställa direkt under lyftblocket (om t ex scenkant, stödben eller annat är i vägen).

Det jag klurar på mest för tillfället är hur ramen skall hängas i vagnen.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Niklas Elste »

kan du inte lyfta med hela vagnen upp?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Niklas, what ?

Menar du att låta vagnen sitta kvar under giget ? :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Niklas Elste »

ja du bygger en vagn som är hyfsat tajt utmed sidorna så att den inte sticker ut och stör så borde du kunna flyga hela vagnen

tänk dig ett uppochner vänt u och om du vill kroka på fler lådor under så är det fritt och du borde dessutom kunna ha vinklarna färdiga i transport

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Christopher Berg »

Tror jag har sett någon köra med någon liknande setup, kommer dock inte ihåg var eller när.
Eller om jag helt enkelt har drömt det!? :roll: haha
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Niklas,

Tyvärr skulle det nog inte fungera så bra, eftersom vagnen skulle flytta tyngdpunkten på arrayen och därmed ändra vinkeln, så det skulle bli svårt att hänga enligt prediktionen.

Sen är det frågan hur säkert det skulle vara att hänga över 200kg högtalare i vagnen. Jag tänkte nämligen svetsa den själv :)

Men det skulle utan tvekan se kul ut och definitivt platsa i "Dodgy Technicians"-gruppen på Facebook :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Niklas Elste »

säkerheten beror ju på svetsaren *full*
första vinkeln får du sätta mellan vagnen och första högtalaren

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Att bygga egna flyg-prylar går väl att göra rent praktiskt. MEN, vad krävs för dokumentation etc...?

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Niklas Elste »

ett sätt är att bygga ramen skällv och sätta godtjända lyftgrejer i riggpunkterna
alltså ramen håller vinklarna och lyftgrejerna finns där för att säkra och hålla vikten frammför allt vid fel

ungefär som en lyftram till båtar

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: dV DOSC Transporter

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Niklas Elste skrev:första vinkeln får du sätta mellan vagnen och första högtalaren
Vid hängning från en punkt förändras vinkeln varje gång man ändrar någon av de övriga vinklarna.
Programmet Soundvision simulerar detta så att kombinationen av önskade vinklar och val av lyftpunkt ger den vinkel man önskar. Det skulle bli missvisande om man tillför något som förändrar tyngdpunkten.

Nä, det blir ingen fast monterad vagn. Mest för att det skulle se för knasigt ut :)

Nu måste jag bara lösa hur jag skall fästa ramen i vagnen ...
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster