Ordning på torpet... mätregler för dB poliser!

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Gäst

Ordning på torpet... mätregler för dB poliser!

Inlägg av Gäst »

Har ni läst hur man nuförtiden ska mäta ljudtryck på jobbet?

http://www.sp.se/energy/acoustics/files ... 004_45.pdf

Det verkar ju helt suveränt, det är inte många av de som jag sprungit på som ens reder ut den där matten... Man kommer kunna hävda mätfel hela tiden! Men allvarligt talat så tycker jag att det är bra att man äntligen har en gemensam standard, och att man ska mäta över en hel timma tror jag i de flesta fall är av godo. Vad tror ni andra?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Läste precis den där rapporten förra veckan och tänkte kommentera på den, men du hann före.

Jag förstår inte varför det så fort någonting ska kontrolleras av svenska myndigheter måste bli så förbannat krångligt. Det finns ju inte en sportsmössa att en lekman kan förstå och använda detta när jag som varit i branschen i över 15 år med nöd och näppe kan det.

Jag ser krögaren/arrangören framför mig när de får det här papperet. De kliar sig i huvudet, slänger det i papperskorgen och återgår till det de är där för att göra, nämligen sälja bira/biljetter.

Det är klart att det måste hållas koll på ljudnivåerna så folk inte skadas, men det här är lika löjligt som att det under flera år inte ens funnits någon mätstandard.

Människorna som sätter upp dessa riktlinjer verkar aldrig arbetat med musikevenemang överhuvudtaget.

Kolla bara på nedanstående:

B.2.1.3 Avståndskorrektion för övervakning av ljudtrycksnivå från mixerplats, K5
Korrektionen skall mätas upp med publik närvarande men innan konserten börjar.
Spela upp ett urval representativa musikstycken och mät A-vägd ekvivalentnivå (LAeq1)
under 5 minuter (eller, om 5 minuter inte är tillräckligt, tills ett stabilt värde erhålls) på
platsen med den högsta ljudtrycksnivån enligt avsnitt 5.1.1. Spela upp samma
musikstycken igen och mät denna gång vid mixerplats (LAeq2).
Beräkna avståndskorrektionen
K5 = LAeq1 - LAeq2
och använd sedan denna för att övervaka på platsen med den högsta ljudtrycksnivån
genom att mäta från mixerplats och korrigera mätt värde enligt
LAeq1 = LAeq2 + K5.

När senast var det någon som hade ett gig där han/hon upprepade gånger kunde spela samma musikstycke efter att publiken släppts in i lokalen?

För i helsike människor, kryp ut ur era igendammade kontor och ta en titt på verkligheten innan ni uttalar er!

Schematisk beskrivning av mätplatsen, exempelvis rumsform, inredning,
högtalarplaceringar m m. Redovisa på vilken plats i lokalen/på området
mätningen gjordes.


Ska jag begära ut arkitektritningen på en lokal jag befinner mig i under 6-8 timmar eller?

Temperatur vid mättillfället.


När hade ni senast koll på exakt hur varmt eller kallt det var på giget, och framför allt så ändras det hela tiden i en lokal med folk. Jag är ljudtekniker, inte meteorolog!

Hela mätkedjan (den utrustning som används för mätning, lagring och analys av
mätsignalen) skall kalibreras vid minst en frekvens i området 200 Hz - 1 kHz före och
efter mätningarna.


Kom igen. Hur många har utrustning och kunskap att kalibrera utrustning av det här slaget?


Nu har jag bara gjort en snabb genomläsning av dokumentet och plockat ut några av de mest befängda delarna. Jag (och de flesta andra som arbetar med detta dagligen) skulle förmodligen kunna skriva en kritik lika lång som själva dokumentet om tid gavs.

De som suttit och tagit fram dessa föreskrifter kan på inget sätt vara medvetna om förhållandena för oss som jobbar i branschen. Det finns inte tid för en bråkdel av detta på de flesta gig. Det är kanske get-in 2-3 timmar innan gig. Man får under den tiden inte låta på 90% av tiden för att folk sitter och äter i rummet brevid, och under soundcheck har man klart mer relevanta saker att syssla med om man önskar bli anlitad fler gånger av samma arrangör/band.

På lite större gig finns mer utrymme för mätningar och dylikt, men oftast inte vad de beskriver ens då. De har helt enkelt inte en susning om existerande förhållanden.

På nattklubbar, där samma scenario utspelas kväll efter kväll, och det finns möjlighet att fritt röra sig med mätutrustning ser jag iofs inga stora hinder till mycket av den föreslagna praxisen, undantaget att självkontrollen är alldeles för komplicerad för en lekman, men på livekonserter/events... inte en chans. Gjorde jag hälften av vad de föreslår skulle jag fått sparken av arrangören innan de hinnit säga "fikapaus"

Vad som egentligen behövs är något mycket enklare och väldigt mycket mindre tidskrävande. Kan ingen plocka ut de här stofilerna i verkligheten en stund?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Du har inte träffat höga vederbörande vid miljö och hälsa i Göteborg förstår jag. Under City Sound förra året hölls ett av de mest löjeväckande seminarier jag någonsin varit på. Jag orkar inte gå in på detaljer men i korta drag gick det ut på att vi skulle se till att spela svagare. Gick inte det så var det bara att sänka i alla fall. Dom vägrade helt enkelt förstå att det är fysikaliskt omöjligt att spela Leq 100dBA i väldigt många lokaler. Men det skulle visst gå, dom har avsatt medel för att ta fram hjälpmedel. Så är det...

Jag blev utvald till att vara den från musikersidan som fick bära hundhuvudet, ansvarslös och oaktsam tror jag att han kallade mig.

Det roliga var att farbrorn som bestämmer droppar referenser till Beatles och klappade mig på huvudet på ett sätt så att jag helt bestämde mig för att motarbeta allt han står för. Givetvis ska man inte spela så starkt att man skadar folk men att sitta på ett kontor och i praktiken förbjuda ungdomskultur i form av musik för att det är farligt för ungdomen tycker jag verkar vara en anings katolskt eller nåt sådant?

Jag försökte få översteprästen att svara på om inte samtycket hade någon betydelse men trots upprepade försök så lyckades inte detta. Det är nästan som att det blivit något slag gift som dom blivit beroende av. Dom kanske hatar musik, eller att människor har trevligt, vad vet jag.

Och ja, det finns referenser till höga vederbörande i länken...

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Förlåt en lekman, men...

De här öronsymbolerna som finns uppsatta lite här och var, som blinkar i olika färger beroende på ljudvolymen. Är inte det ganska smart? Jag skulle då vilja se det på fler ställen, så att man själv som DJ/Band kan ha lite mer koll..

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja visst är det bra med "öron", problemet uppstår när det finns vitesförelägganden, dvs du har spelat för starkt (enligt sekten som jag kallar dB polisen) en gång och någon instans har sagt att spelar du för starkt igen så kostar det 50 000.

Då måste mätningen ske på ett sätt som är rätt eller i varje fall lika. Fram till idag har det som Walka/Guran brukar säga varit olika i olika kommuner, vilket gör det hela en anings svårbedömt och orättvist.

De där öronen är säkert bra men det går ju efter vad jag förstår att kallibrera dem lite hur som helst. Varje krog skulle istället äga en egen dB-mätare som räcker om den är typ II klassad. Helst skulle varje ljudtekniker/DJ ha en egen också. Inte en helt otrolig utveckling om sekten får som den vill.

Personligen är jag lite konfunderad över hur det verkar prioriteras. Hörselskador är ett resultat av exponeringstid multiplicerat med ljudtryck.

Dom jagar oss på festivalerna med blåslampa hela tiden, medans spinningpassen och pubarna/diskoteken verkar få fortsätta utan större inverkan. Om du som genomsnittslig stadsfestbesökare lyssnar på 3 band på stora scenen under en genomsnittslig stadsfest så kan jag nästan sätta en peng på att du blir utsatt för ohälsosammare saker (för hörseln) i öltälten resten av tiden.

Jag tycker personligen att det allra intressantaste ska bli att se hur dom löser det faktum att ett rockband i en liten klubb som tar 300-400 pers utan PA låter mer än de tillåtna 100dBA.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Det är ju helt klart som ni säger.

Man ska ju klart värna om besökarnas hörsel, men det hela verka väldigt krångligt att göra, det blir nog tyvärr inget man prioriterar på festivaler mm. då det finns så mycket annat som måste göras samtidigt.

Det är väl ganska svårt att kunna hålla sig under de givna 100DB också på vissa ställen.

Och som Cyberpunk skriver så åker nog lappen i papperskorgen när krögaren tittat på den.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vissa lokaler tillsammans med vissa band brukar få den roliga egenskapen att vi ibland har 100dB vid mixplats men då är det endast scenljudet. (utan publik då givetvis) men vem är det egentligen som är skyldig då?? ska man sen försöka lägga PA:t uppe på det ja det vet ni ju själva vart det slutar! Hårdrockare tycker om mycket monitor vissa kräver det, vad gör man då? Man strävar ju oftast efter att bandet ska vara så nöjda som möjligt! Nån mer som har haft såna band/lokaler?

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Har själv gjort monitor på en festival där det var ett band som verkligen älskade hög volym. Dom spelade 112db vid mixplats, FOH. Och detta var utomhus.
Dom som mätte var väldigt nitiska och sångaren i bandet hade ingen förståelse för argumenten.
Eftersom dom som mätte också var arrangörer hamnade jag i den smått otrevliga situationen att få ta diskussionen med bandet.
Dom vägrade att spela lägre för deras musik skulle inte funka då och dom spelade alltid så högt(lysande argument).
Det slutade med att jag fick säga till sångaren att sänker dom inte på sina stärkare så sänker jag volymen i hans monitor, varpå han blev skitförbannad och inte ville spela.
Efter många om och men sänkte dom och spelade och i just det fallet tror jag att deras musik lät lika bra för det. Finns alltid två sidor på myntet.

Jag tycker det är bra att det kommer ett gemensamt tillvägagångssätt för mätning. Hoppas bara att det går att komma med lite påverkan så det blir mer förståeligt och mer praktiskt användbart.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gustaf(KMD) skrev:Vissa lokaler tillsammans med vissa band brukar få den roliga egenskapen att vi ibland har 100dB vid mixplats men då är det endast scenljudet. (utan publik då givetvis) men vem är det egentligen som är skyldig då?? ska man sen försöka lägga PA:t uppe på det ja det vet ni ju själva vart det slutar! Hårdrockare tycker om mycket monitor vissa kräver det, vad gör man då? Man strävar ju oftast efter att bandet ska vara så nöjda som möjligt! Nån mer som har haft såna band/lokaler?
Särskilt i små lokaler så är det ju precis så. Ett akustiskt trumset låter ju rätt duktigt redan utan förstärkning. I vissa lokaler har man ju en bra bit över 100dB virvel som det är, och på det ska man få lite balans i mixen.

Visst, dessa lokaler är ju inte särskilt lämpade för livemusik, men det är ju ofta till just sådana lokaler rockmusik blir förpassad, då det (iaf i Stockholm) är jäkligt ont om lokaler för rockscenen om man bortser från de större arenorna.

Frågan är ju om myndigheterna helt ska förbjuda livemusik i den sortens lokaler?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Eller ha en lag om att man måste ha hörselskydd på sig.

Jag är över trettio och har insett att vara rädd om hörseln är livsviktigt, men vid tonår och liknande kanske inte man har fått den insikten ännu.
Så jag tycker absolut att det måste regleras på något vis.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Jag är själv inte ljudtekniker, men är emellanåt teknikansvarig på plats och den som ser till att de saker som specats i olika riders vad gäller ljud och ljus finns på plats och fungerar.

Då jag ibland upplevt att "det här är för högt, det gör ont i öronen" när gästande band med egen tekniker spelat har jag oftast dragit mig för att be teknikern att sänka ljudet. Anledningen till detta är att jag inte vill stöta mig med gästande tekniker och att han (förhoppningsvis) har mer erfarenhet inom området än jag och därmed själv borde veta vad som är lagom starkt. Samtidigt så brukar ett säkert tecken på för hög ljudstyrka vara att gästerna trots berusning frågar efter öronproppar.

Vad säger ni som är ljudtekniker? Vill ni sköta detta själva eller vill ni ha respons från oss andra på platsen när det är för starkt ljud?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

mange skrev:Vad säger ni som är ljudtekniker? Vill ni sköta detta själva eller vill ni ha respons från oss andra på platsen när det är för starkt ljud?
Det där är skitsvårt att säga. Det finns två typer av "volymönskemål" tycker jag.

Den ena sorten är de som (oftast åldersberoende) gnäller på att det är för starkt för att de inte gillar musiken (men sitt inte precis framför scenen då din blåhåriga kärring :roll: ). Den sorten kan man inte göra nåt åt, det är bara att hänvisa till chefen... arrangören alltså... (och om ansvarig inte syns till, diffust peka på någon längre bort i vimlet :P ).

Sedan finns det de som är där för musikens skull, eller i alla fall tycker om den. Kommer det mer än en av den typen så brukar jag ta mig en allvarlig funderare på om det faktiskt inte är lite för starkt (gå ifrån mixplatsen och ta ett varv i lokalen om möjligt). Jag har sett folk stå med fingrarna i öronen, men fortfarande intresserat titta mot scenen utan att teknikern ens noterat detta, vilket gör mig lite rädd.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Newbee skrev:Eller ha en lag om att man måste ha hörselskydd på sig.

Jag är över trettio och har insett att vara rädd om hörseln är livsviktigt, men vid tonår och liknande kanske inte man har fått den insikten ännu.
Så jag tycker absolut att det måste regleras på något vis.
Ska det införas nån sådan lag så tycker jag den ska ligga på arangörer. Ex att arrangörer måste ha gratis proppar för utdelning eller liknande. Det är en vääldigt liten kostnad för en arrangör att köpa in ett 1000 pack proppar. Förmodligen skulle det knappt märkas i kassan men vara en väldigt bra service.

Att det ska vara lag på att ha öron proppar kommer nog alldrig att fungera.. ska man ha poliser inne i lokalen som gör stickprover eller ska man anställa ett gäng nya vakter vars uppgift blir att spana in i folks öron?

Njea gratis utdelning av proppar då har man iaf möjligheten att välja bort hörselskadorna. Inser man det inte så tror jag fakiskt att personen i fråga kommer få hörselskador på annat vis (freestyle mp3 etc.)

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Jag fick idag en rider från ett band som kommer på besök i vår. Efter det vanliga dravlet om alldeles för mycket öl i logen och handdukar på scenen står att läsa
Bandet reser utan tekniskt crew. Arrangören ska tillhandahålla och bekosta en kompetent ljudtekniker som kan assistera band vid uppriggning, soundcheck samt under mixa artisten framträdande.

Artisten behöver två timmar för riggning på scenen och minst en och en halv timmes soundcheck. Arrangören kan under inga omständigheter påverka ljudvolymen, förutsatt att det inte är en rättslig fråga.
Om arrangören tillhandahåller en ljudtekniker kan väl denne anses vara en av arrangörerna? Konstigt då att han "under inga omständigheter får påverka ljudvolymen"... Jag trodde att det var det som var ljudteknikerns jobb. :roll:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vet du vem som skriver ihop dom där dokumenten?

Om du visste det skulle du inte fråga... :wink:

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Ingo skrev:Vet du vem som skriver ihop dom där dokumenten?

Om du visste det skulle du inte fråga... :wink:
Nej, det vet jag inte. I det här fallet någon på Luger misstänker jag, eller?

Men är det inte lite dumt formulerat? Kan tänka mig att det är standardformuleringar alltihop, men tillsammans känns de två styckena inte riktigt rätt tycker jag.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja det är väl någon på Luger förmodligen om det är dom som är produktionsbolag. Men som du inser så är det där standardformuleringar som ingen överhuvudtaget bryr sig om.

Jag har ett antal värre exempel på standardformuleringar gjorda av praktikanter i mina mappar med gamla riders. Av typen "Vi kräver XL4 och ett fx rack innehållande allt som går att köpa för pengar" till en prat-och-pek-akt med 5 trådlösa mickar. Varav två är inkopplade. Så dumt.

Eller en favorit från i fjol. Dawen jobbade på City Sound åt mig på en rätt liten scen, typ 300 kapacitet. Ett av de svenska och då helt okända banden hade som önskemål i sin rider att få en ATI Pargon. Det var tydligen så kallat prefered console. Det finns väl max 5 sådana i Europa och att deras tekniker skulle föredra ett sådant framför ett bord som han rimligtvis är mycket vanare vid, t ex en PM3500 låter konstigt tycker jag. I andra hand kunde han tänka sig en XL4 och sen en S5:a. Stora ord från ett band som inte ens fick gage för att åka från Norrland för att spela i en timma.

När jag skriver riders så skriver jag saker som jag önskar utan att specificera märken. MÅSTE man ha en viss sak så tar man med sig det. Det är det enda sättet att vara säker på att just den prylen finns på plats. Och jag skriver bara saker som jag verkligen använder och så får man givetvis ta hänsyn till om man gör stora festivalgig eller om det är miniturné på syföreningsmöten. Se ovan...

T ex 5 kanaler gate t ex Drawmer DS201 eller motsvarande, dock ej Behringer/Peavey/Mackie.

För att återgå till ursprungsdiskussionen, min gissning är att i takt med att kraven blir hårdare på att man följer rekommendationer på ljudnivåer så kommer de där klausulerna försvinna. Å andra sidan så hade jag en akt som heter som en färg i somras som helt enkelt sa att om vi inte får spela så starkt vi vill så ställer vi giget. Så enkelt var det. Dom snittade 105 dBA på mixplats.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Lite off topic, men ändå en intressant diskussion: Om det skiljer allt för mycket på vad som är specat i ridern mot vad jag kan leverera så brukar jag alltid ringa och kolla med gästande tekniker om våra grejer duger eller om han vill att vi ska hyra på grejer. Oftast är det inga problem, vi har inte dåliga grejer, bara inte alltid just de grejer som står i ridern.

Dock har jag vid ett tillfälle räddat en spelning då det i den rider vi fått stod att bandet reste med egen mixplats och egna mickar, vi skulle i princip bara hålla med multi. Efter att ha gått turen via att vi förutom multi även skulle leverera monitorplats med tekniker slutade det med att vi stod för allt utom just monitorplats med tekniker då monitormix inte behövdes. Hemska tanke om vi inte kollat efter en andra gång och stått utan mickar, kablar och foh-mixplats då bandet kom till platsen... :oops:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Annan favorit var när gästande reggaeband turnerade med egna mic:ar och monitorplats och krävde typ 8 wedge:ar + sidefills (och FoH). Sen står vi där med wedge:arna på scen och tycker "vi har inte släpat upp sidefills än, men det är en liten scen så wedgear räcker hoppas vi"

"Well, you got ze old spezifikation" (för det var en tysk akt) "We have taught ze artist to keep the in-ears in their ears now"
"This is the updated input list"

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Ingo skrev: Å andra sidan så hade jag en akt som heter som en färg i somras som helt enkelt sa att om vi inte får spela så starkt vi vill så ställer vi giget. Så enkelt var det. Dom snittade 105 dBA på mixplats.
Finns det ett band som heter Brunt? Är dom bra? Är det rock? :wink:

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster