Ordning på torpet... mätregler för dB poliser!

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Intressant diskussion må jag säga, för att komma från ett gäng tölpar vars enda nöje är att förstöra hörseln på dagens ungdom... :wink:

Jag var också på seminariet i Göteborg. En representant från Musik Direkt skröt om att de inte spelat i närheten av 100dBA ens. Uttagningen på min hemort var en av de tråkigaste tillställningarna jag var på under förra året. Banden var bra, men mixen är en av förra årets sämsta. 85dBA? Jag var nära att gå även om det inte gjorde ont i öronen.

Visst är det en god tanke som ligger i botten, men man ser inte hela problemet, som det påpekas här.

Det känns litegrann som att polisen skulle stå uppe på motorvägen och ta de som kör 130 och inte stå utanför skolan och ta de som kör 50. Vad är farligast? Vad finns det för lösning på problemet?

Min gissning är att den här standarden kommer bli en standard som personal låtsas följa, men man fortsätter att mäta på ett lite mindre korrekt sätt. De på kommuner m.m. har väl ändå inte kompetens och resurser för att kunna överbevisa?

Apropå riders så har jag en annan favorit, fast från en annan festival jag varit på med Ingo. Stage/Bühne, säger det dig något PJ? :lol:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Är det fel ett spela 85dbA?

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

ja, rock är inte så roligt att lyssna på i 85dB....tycker JAG
Q.E.D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee: 85dBA kan vara helrätt. Fast, inte när bandet på scen påminner väldigt mycket om KoRn, fast svänger mera.
KISS. Keep It Simple Stupid.

BuffaloBengt
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 15 jan 2005, 01:00

Inlägg av BuffaloBengt »

Nasareth ska spela i min stad på ett ställe där det står i kontrakten med banden att om dom spelar över 100db så blir det inget pay skall bli roligt för dom gubbarna är väl rätt så döva själva dom där öronen kommer att lysa röda hela kvällen. jag tycker att det är sjukt system. Zetterberg spelade munspel på souncheken med en twin och allt lyste rött då var han inte ens mickad till PA´t . Det behöver inte vara så att alla måste ha öronproppar men nog ska rock kännas för att vara bra

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Rock behöver inte kännas för att vara bra, men är det bra så blir det bättre om nivån är på rätt nivå. Varför man ska behöva spela så värst mycket över 100dBA förstår jag dock inte.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 sep 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Andersson »

Tycker att det är bra att det nu kommer riktlinjer om hur vi ska mäta vid konserter. Visst kan jag hålla med om att det ser lite krångligt ut på pappret sammtidigt som jag kan erkänna att den typen av matte inte är min bästa sida. Men det får man väl lära sig då. Kan vi lägga tid på riggkurser och dylikt borde vi kunna lägga tid även på detta.
Dawen skrev att myndigheterna inte har resurser att kontrolera att det mäts rätt och att det kommer bli fel. Själv tycker jag att vi borde vara ett föredömme gentemot myndigheterna när det gäller mätning av ljud vid konserter. Man får väl helt enkelt på sikt se till så att detta blir lika naturligt i arbetet som allt annat när det gäller gigs mm.

Det finns många sätt att få ner ljudnivån på. Bara SAMTLIGA innblandade är berädda att dra sitt strå till stacken. Plexi framför trummor fungerar utmärkt. Stärkare behöver man inte rikta mot publiken samtidigt som full volym på den sällan brukar vara nödvändigt. IEM är heller inte dumt.

100 dBA mätt över hela konsertens längd är ganska starkt och räcker till.
Starkare behöver man inte spela.

Ingo; Kan det ha möjligtvis ha varit ett rosa band som spelade i mitten av Sverige? "Starkt på jobbet" var kommentaren från dig när undertecknad tittade in på FOH. 8)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Andersson: Det är inte bara resurser som saknas hos Miljömyndigheter tror jag, utan även kompetens. Att ställa sig en meter från en PAstack med en mätmikrofon och mäta upp starka ljudtryck, och därefter döma ut viten, det är inte rätt väg att gå... Framför allt då den stora boven i det gigantiska hörselskade- och tinnitusdramat antagligen långt ifrån ofta inte är rockkonserter utan krogar, gym, bärbara musikspelare med mera.

För övrigt tycker jag att det här med att mäta på gig har blivit rätt vanligt här i Sverige. Företag skickar med enklare ljudmätare med riggar man hyr, det sitter rackmonterade ljudmätare i rätt många FOHrack och framför allt så har ljudmätarna blivit billigare och bättre.

Var en bit över ett år då jag senast var på ett gig utan ljudmätning, och senaste giget hade både SmaartLive och apparatur för att mäta Leq och ljudtryck samtidigt. Är det minilyzer den där smutta saken heter? Verkar bra åtminstone.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 sep 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Andersson »

Dawen: Jag håller med dig, att mäta så som du beskriver är inte särskilt lysande, men det borde ju vara slut på det nu får man hoppas. Därför anser jag att det är viktigt vi mäter på ett riktigt sätt och visar myndigheterna att vi behärskar och kan detta. Först då tror jag vi kan få bekräftelse från myndigheterna som en kompetent yrkeskår.

Att det sedan finns personer från det allmänna som inte har öppnat garageporten trots att bilen är igång är en annan historia.

Sen skulle det underlätta om fler på andra sidan multikabeln började tänka i samma banor.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Självklart ska vi mäta på ett riktigt sätt. Framför allt så ska vi sträva efter att ange var vi mätt, då vi väl mäter, så att förutsättningarna meddelas.

92dBA på mixplats låter kanske jättesnällt, men det kan ju fortfarande vara 110dBA på första raden. Ungefärligt avstånd från scen, avstånd från högtalare till första publikplats och liknande detaljer tycker jag är sunt att ha med. Temperatur och exakt ritning över platsen? Det är overkill så det skriker om det...

Andra änden i multikabeln är en väldigt viktig aspekt på det hela. Ens mix är ju faktiskt ens levebröd, i många fall. Spelar man svagt misstänker jag att man får mindre jobb. Ska man vara tvungen att få mindre pengar i slutet av månaden för att man lyder lagar och bestämmelser? Nice guys finish last?

Huruvida personer från det allmänna har alla hästar i stallet kan diskuteras. Efter att ha arbetat lite som vaktmästare på ett kommunhus kan jag faktiskt tycka att en hel del obefogat skitprat förekommer.

Det är nog snarare en inställning som är rätt utbredd när det gäller äldre människor. Varför måste det vara så högt? Till stor del är det nog det som diskuterades i tråden om Ingos kyrkgig, det är inte riktigt rätt publik. Och, ofta är det nog inte ljudtrycket som är den egentliga skurken, utan att mixen är dålig, och därigenom upplevs som stark.

Ibland kan man vara på mixplats med gästande tekniker och bli förvånad över hur starkt en ljudmätare visar, även fast mixen inte upplevs så stark. Påverkar antagligen inte hur mycket skada öronen får ta, men konsertljud är väl å andra sidan inte den största anledningen till att folk får hörselnedsättningar, tinnitus och andra besvär.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

dawen skrev: Apropå riders så har jag en annan favorit, fast från en annan festival jag varit på med Ingo. Stage/Bühne, säger det dig något PJ? :lol:
Jawohl! Ich liebe DJ´s!!!

Eller inte.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Andersson skrev: Ingo; Kan det ha möjligtvis ha varit ett rosa band som spelade i mitten av Sverige? "Starkt på jobbet" var kommentaren från dig när undertecknad tittade in på FOH. 8)
Stämmer.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

dawen skrev:Självklart ska vi mäta på ett riktigt sätt. Framför allt så ska vi sträva efter att ange var vi mätt, då vi väl mäter, så att förutsättningarna meddelas.

92dBA på mixplats låter kanske jättesnällt, men det kan ju fortfarande vara 110dBA på första raden. Ungefärligt avstånd från scen, avstånd från högtalare till första publikplats och liknande detaljer tycker jag är sunt att ha med. Temperatur och exakt ritning över platsen? Det är overkill så det skriker om det...

Andra änden i multikabeln är en väldigt viktig aspekt på det hela. Ens mix är ju faktiskt ens levebröd, i många fall. Spelar man svagt misstänker jag att man får mindre jobb. Ska man vara tvungen att få mindre pengar i slutet av månaden för att man lyder lagar och bestämmelser? Nice guys finish last?

Huruvida personer från det allmänna har alla hästar i stallet kan diskuteras. Efter att ha arbetat lite som vaktmästare på ett kommunhus kan jag faktiskt tycka att en hel del obefogat skitprat förekommer.

Det är nog snarare en inställning som är rätt utbredd när det gäller äldre människor. Varför måste det vara så högt? Till stor del är det nog det som diskuterades i tråden om Ingos kyrkgig, det är inte riktigt rätt publik. Och, ofta är det nog inte ljudtrycket som är den egentliga skurken, utan att mixen är dålig, och därigenom upplevs som stark.

Ibland kan man vara på mixplats med gästande tekniker och bli förvånad över hur starkt en ljudmätare visar, även fast mixen inte upplevs så stark. Påverkar antagligen inte hur mycket skada öronen får ta, men konsertljud är väl å andra sidan inte den största anledningen till att folk får hörselnedsättningar, tinnitus och andra besvär.
Det finns en del att undra över här.
Skitsnack förekommer inte bara på kommunhus utan också här, är själv bidragande till det, obefogat är det också ofta.

Rätt publik, det är väl alltid rätt publik, eller? Dom som betalar är väl dom som ska vara nöjda. Jag kan mycket väl ha missupfattat ditt inlägg.
Jobbar man i kyrkor så får man vara beredd på att det är spridd publik sedd till ålder, och då tycker jag att det är lika viktigt att man får dom äldre att vara nöjda.
Det handlar mest om att dom äldre inte sätter in proppar för dom utgår ifrån att ljudet ska vara anpassat till att lyssna utan. Nu har jag snackat skit länge nog. :oops:
Glöm inte dom gamla snart är vi där också... :twisted:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Självklart ska det vara anpassat till att lyssna utan proppar. Fast, idag är det ju sällan så. Folk har proppar, och det även om det inte är jättestarkt. Jag har mixat rock i typ 95 dBA, och ändå så ser jag att folk har propparna i. Oftast fel isatta. Sprids det lite skräckpropaganda angående tinnitus måhända?

Vi är snart där vi också ja. Då sitter vi på krogen och gnäller över dagens ungdom :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Fan, vad skönt det ska bli... :D
Och jävlar vad jag ska gnälla...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Folk har proppar, och det även om det inte är jättestarkt.
Alltså... om folk har proppar i och gnäller på att det inte hörs, så är det INTE mitt problem :evil:

Man råkar ju ut för musiker ibland (trummisar oftast) som har proppar i, och så vill de ha 130dB i drumfillen. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta....
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Eller alla gitarrister som inte vill ha sin stärkare riktad mot sig för det blir så vasst då..
Bättre att ha den ut mot publiken..

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Newbee skrev:Eller alla gitarrister som inte vill ha sin stärkare riktad mot sig för det blir så vasst då..
Bättre att ha den ut mot publiken..
Det är ju en klassiker det med.... "ähum, om herrn riktar den där diskantkanonen mot huvudet på sig istället för vaderna så vet han vad mitt problem med mixen är..." :roll:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Och lyssnar dom på en inspelning från ett klubbgig så undrar dom ofta varför det är så lite gitarr.
Dom måste tuktas :twisted:

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Har faktiskt hört från säker källa att det har hållits kurser för kommunens folk hur dom skall gå tillväga när det gäller den nya mätmetoden.

Faktiskt många kommuner som har blivit utbildade.

Så jag tror det är bra om vi försöker uppdatera oss, och göra egenkontroller.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster