Media spinner eller liknande lösning?

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Media spinner eller liknande lösning?

Inlägg av Johnny Andersson »

Nu kommer jag få många sparkar från flera håll, men snälla:
Har man problem med stavning så skriv i en ordbehandlare först om man ska förklara något tekniskt.
Detta är inte direkt menat till någon utan till alla som känner på sig att det kan bli tokigt när man skriver.

Se detta som konstruktiv kritik!
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Media spinner eller liknande lösning?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ja ibland kan detta behövas...en ordbehandlare *bomb*

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Media spinner eller liknande lösning?

Inlägg av Gustaf Gagge »

Niklas Elste skrev:
Per Johanson skrev:ge rellät hollkrätt genom ridreläna

Va?

jag har ingen bra bild men ett redrelä är en glas kropp med en metal tunga som sluter eller bryter vid påverkan av magnetteism

hållkräts är den anslutning som du har för att ett rellä ska ligga draget efter aktivering och för att släppa relär bryter du bara hållkrättsen
stavar inte själv särskilt bra men menar du reed relä och hållkrets ?
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Media spinner eller liknande lösning?

Inlägg av Per Johanson »

Tack Gagge. Nu föstår jag.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Media spinner eller liknande lösning?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Nicke Löfgren skrev:Jätte enkelt sätt kondingen över fas å nolla / parallelt med motorns anslutningar!

Jag skrev att du kunde ta 30uF, minska ner till 7uf. Bipolär elektrolytkonding, hög spänning typ 400v

Det som händer enkelt förklarat är att motorn får en "kick" åt rätt håll när den får spänning
Är det bygge för att köra en trefas på en fas du tänker? Då ska du inte sätta kondingen mellan fas och nollan utan mellan Fas och den lösa plinten i en D-kopplad trafs motor.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Martin Spigel
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 aug 2010, 16:45
Presentation: Ljustekniker som sadlade om till lampkonstruktör (colibri) men bytte till video och projektionsteknik
Vilket jag jobbat med de senaste 10 åren, har företaget Abstract Teknisk design som framför allt jobbar med olika bildlösningar för show och teater.

Re: Media spinner eller liknande lösning?

Inlägg av Martin Spigel »

Hej.
Jag såg din förfrågan om dmx styrda motorer, nu antar jag att det för länge sedan är genomfört, jag har varit bortrest en längre tid så jag har inte kunnat svara. men för din vetskap så har jag exakt det du frågade efter, dvs motrer som är dmx styrda, relativt små men klarar ca 150kg, last, och dessa är 16 bitars upplösning, vi provade med en mediaspinner men den var för dålig och aldeles för svag, så vi utvecklade egna motorer och styrboxar, så om du behöver sådana i frammtiden kan du höra av dig, jag har 16st, som jag hyrut relativt billigt eller säljer.

Martin

Karl Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 24 jan 2007, 00:29
Kontakt:

Re: Media spinner eller liknande lösning?

Inlägg av Karl Svensson »

Tack Martin,
Det låter intressant. Vi får se hur länge våra spegelbollsmotorer håller. Jag kanske hör av mig snart.

Vi spelade fyra föreställningar på Dansens Hus i mars. Uppsättningen ingår i vår Wagnerserie. Miss Very Wagner som hade premiär 2006, Siegfried (med plåtarna) 2011. Maj 2012 gör vi två uppsättningar till och kör alla fyra på Singapore Art Festival och 1:a mars 2013 kör vi en helkväll på Kungliga Operan.

Det blir säkert några tillfällen till, men det är detta som planerat. Här är en trailern till Siegfried, för er som är intresserade av hur plåtarna användes.

http://www.youtube.com/watch?v=DQ_iY4MK ... ture=share" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Media spinner eller liknande lösning?

Inlägg av Niklas Elste »

du måste ha ett riktigt roligt jobb

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster