Synka ljud och bild för efterredigering

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Niklas Elste »

Hur kan man gå till väga för att synka ljud och bild
Skickar man ut ljud synk från datorn man spelar in med och kör in den signalen i kamerorna?

Mårten Sandin
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 00:11
Ort: Jönköping

Re: Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Mårten Sandin »

Personligen tycker jag att det är lättare att köra in ljudet till datorn och då i redigeringsprogram synka upp det där. Men det är väl som med det mesta. En smaksak.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Niklas Elste »

manuell synk?

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Måns Nilsson »

Hur man Egentligen (tm) gör beror på vilken ålder man har på saker. Om vi börjar helanalogt, så är det så här:

* Kameran eller i förekommande fall blackburstgeneratorn (som är husklocka i TV-universum) skickar blackburst. (en slags puls som är en svart TV-bild, men med synkinformation, så att alla vet när nästa bildruta börjar. Alla måste veta det, annars flimrar och har det sig. Som wordclock för digitalprylar.)

* Eftersom blackbursten är exakt (are än det mesta på ljudsidan) så använder man den för att styra och generera SMPTE (som görs i en SMPTE-generator med blackburst-ingång) så att räkneverken på allt visar rätt. (hh:mm:ss:ff)

* Det är enkelt och trevligt i Europa, vi har PAL och 50Hz, vilket betyder att vi synkar på 25 frames per sekund, utan undantag. Jänkarna har 30, 29.97DF och en massa annat junk. Never Twice (the) Same Color är notoriskt svårt att synka.

* Tidkoden kommer som en osedvanligt bredbandig ljudsignal, runt 38KHz om jag minns rätt, på antingen en BNC eller XLR. Man tar in den på tidkodsingången i ljudbandaren och låser på den, så att samma tidkod spelas in på ljudband som på videoband. Är man riktigt ålderstigen (före ADAT mm) så måste man ge upp ett ljudspår också.

* Sen kan man ställa ljudbandaren på att jaga (chase) videobandaren när man spelar upp, så kan man efter 5-10 sekunder ha synk mellan bild och ljud. Blandad körning enligt Konsumentverkets riktlinjer.

* Vill man vara lite mer hantverksmässig så tar man pilottonsutgången på sin 16mm-kamera och kopplar till pilottonsingången på sin Nagra, klappar i början av tagningen och så åker man.
* Pilottonen varierar med filmkamerans hastighet, men eftersom Nagrans kapstanaxel styrs av pilottonen (mer eller mindre direkt) så gör det inget, det är i synk likafullt.

Med datorinspelning? Tja, Historiskt sett (som synes ovan) har alltid bildapparaten styrt ljudapparaten. Oftast för att det var vettigast så (jfr blackburst) men också för att bröderna Lumière var 30 år före The Jazz Singer; ljudet var en extra grej till bilden. Frågan är om det ska vara så framöver.

Folk jag har pratat med har kört med klappa och litat på att hålla klipplängden kort så att klockorna inte driver; dvs man har klappat i början av tagningen och sen låtit kaos (tillräckligt) långsamt inträda.

Jag skulle om videobandaren inte var bra(tm) göra tidkod i ljudvärlden, kasta in den på videobandarens ljudspår och sen låta ljudbandaren jaga vid uppspelning. Men det är bättre att göra som i det omständiga exemplet ovan.

Fick du svar på frågan? Jag är inte säker på det, men du kanske fick lite mer att tänka på...
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Mikael Thieme »

Måns har redan beskrivit väsentligheterna - Niklas, om du berättar mer om den specifika situation du vill lösa så kan du få mer konkreta förslag på upplägg.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Niklas Elste »

det gäller inspelning av en konsert jag funderar på att spela in en massa kanaler in i datorn
och samtidigt så spelas en massa video in (ej klart hur mycket)
Som sedan bör synkas för att värka intressant

Jag gillar iden att skicka SMPTE från datorn till kamerorna
men hur synkar man dessa i efterredigeringen finns det program för detta ändamål?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Mikael Thieme »

Niklas Elste skrev:det gäller inspelning av en konsert jag funderar på att spela in en massa kanaler in i datorn
och samtidigt så spelas en massa video in (ej klart hur mycket)
Som sedan bör synkas för att värka intressant

Jag gillar iden att skicka SMPTE från datorn till kamerorna
men hur synkar man dessa i efterredigeringen finns det program för detta ändamål?
Inga större problem, det beror litet på hur du vill arbeta i efterbearbetningen och hur bilden kommer att redigeras. Jag antar att du inte kommer att använda professionella videokameror som hanterar tidkod "native"? Kommer du att använda en fristående hårdvaru videospelare som videoplayer så är det vanligaste att skicka SMPTE från tape genom ett SMPTE/MTC (även kallat LTC/MTC) interface och slava din DAW mot inkommande MTC (Midi Time Code). Sådana interface är inte lika vanligga idag som för 10-15 år sedan men de finns (JL Cooper gör ett dubbelriktat som kostar en tusing eller två).
Det är ett enkelt sätt som dock har en begränsning. SMPTE/MTC gör att grejorna startar och stoppar samtidigt, men de kan fortfarande driva gentemot varandra under upp-/inspelning. Helst av allt vill du dessutom låsa både bildkällan och DAW:en till inkommande videosynk av något slag (reference video, black burst, kärt barn...) men sitter du i en enklare miljö så får det helt enkelt räcka med tidkod. I praktiken behöver grejorna driva mer än en halv ruta (20 ms) innan det blir ett problem i en musikvideo.
Har du möjlighet att jobba med bilden integrerad (på hårddisk) i DAW-miljön så kan du göra på motsvarande sätt med tillägget att du spelar in bilden på datorn medan den rullar i slavad synk som ovan.

När din ljudbearbetning är klar och den färdiga mixen skall ner på tape - eller läggas ihop med bilden i datormiljö - så kan det likväl hända att du behöver synka ihop de båda bitarna manuellt, om tidkoden försvunnit eller ändrats i bildredigeringen. I det läget är det bara att gå på känsla och titta på trummisen... :wink:

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Niklas Elste »

Ok tack för alla fina svar nu har jag lie mer att fundera över på kvällarna :D

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Anders Brandén »

Min erfarenhet säger att så länge du har hyffsade kameror och inspelningsutrustning som inte driver speciellt så räcker det gott att synka ljudet mot bilden antingen precis i början av inspelningen, eller om du vill vara noga, till varje låt (såvida du inte ska göra film eller något där lipsync är extra viktigt). Synka kan du antingen göra mot ett perfoljud eller mot ett virvelslag eller liknande. Gäller det en konsert kan jag lova dig att det funkar utan SMPTE.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Tobbe Friberg »

När du jobbar med flera kameror så är det viktigaste att samma tidskod bandas på samtlig utrustning (ljudbandare+kameror) så att det går att exportera .omf-fil (klipplista) när bilden har klippts i tex Final Cut eller Avid. Utan .omf-filen kommer du ha 10 ggr mer arbete och gråa hår.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Niklas Elste »

Ok
Alltså konserter går att manuellsynka

Men om jag ska synka så ska alla v med annars blir det massa jobb

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Mikael Thieme »

Niklas Elste skrev:Ok
Alltså konserter går att manuellsynka

Men om jag ska synka så ska alla v med annars blir det massa jobb
Litet osäker på vad du menade här Niklas, men jag hävdar bestämt att läppsynk är minst lika viktigt med musikmaterial som med dialog, och i vissa fall till och med mer kritiskt eftersom det kan vara lättare att identifiera osynk. En hihat eller kompgitarr i baktakt gör ingen glad.

Om du står ut med att mixa ljudet utan bild så kommer en duktig redigerare att kunna lägga dina mixade ljudfiler på plats manuellt i synk utan större problem.
Som Tobbe F påpekade så behöver alla kameror ha samma tidkod vid inspelningen, men i en musikproduktion är det i första hand videoredigerarens problem och inte ditt om det strular på den punkten. Till skillnad från andra typer av produktioner så är musikfilm hårt styrt av ljudet - du har ju (normalt) en oklippt ljudsekvens på några minuter per låt.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Synka ljud och bild för efterredigering

Inlägg av Niklas Elste »

Jo det blir inge kul om man klipper ljudspåret i stället för bilden :roll:
Alltså jag lämnar synk problemet till den som klipper filmen så levererar jag bara audio
det låter som bekvämast för mig

För jag betvivlar att de kameror som kommer att användas kommer klara synk

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster