Jordfel genom Bildkablage

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Jordfel genom Bildkablage

Inlägg av Richard Jansson »

Hej,

Jag är ju primärt ljustekniker, men åker ju då och då på att köra bild.

Det jag har konstaterat är att det genom bildkablage kan skapas störningar om jag ligger på fel el. Inga konstigheter, om man är dum nog att koppla saker på fel el får man ju skylla sig själv.
MEN: det jag undrar är om det finns någon motsvarighet till jordlyftarna på lineboxar för ljud i bildvärlden. Det hade ju varit smidigt att kunna komma runt detta. Finns det möjlighet att koppla bort alla pins utom RGB?

Dessutom har jag råkat ut för VGA-kablar som saknar pin 9, och jag har då inte funnit klarhet i det egentliga syftet med detta, trots gediget surfande på Wikipedia.
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Jordfel genom Bildkablage

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Pin 9 saknas på sladdar som ska användas till KVM-switchar, d v s att du kör flera datorer på en gemensam skärm. Du klarar dig (oftast?) utan pin 9 hursomhelst annars också.

/M
_________________
T b a

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Jordfel genom Bildkablage