Jordfel genom Bildkablage

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Jordfel genom Bildkablage

Inlägg av Richard Jansson »

Hej,

Jag är ju primärt ljustekniker, men åker ju då och då på att köra bild.

Det jag har konstaterat är att det genom bildkablage kan skapas störningar om jag ligger på fel el. Inga konstigheter, om man är dum nog att koppla saker på fel el får man ju skylla sig själv.
MEN: det jag undrar är om det finns någon motsvarighet till jordlyftarna på lineboxar för ljud i bildvärlden. Det hade ju varit smidigt att kunna komma runt detta. Finns det möjlighet att koppla bort alla pins utom RGB?

Dessutom har jag råkat ut för VGA-kablar som saknar pin 9, och jag har då inte funnit klarhet i det egentliga syftet med detta, trots gediget surfande på Wikipedia.
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Jordfel genom Bildkablage

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Pin 9 saknas på sladdar som ska användas till KVM-switchar, d v s att du kör flera datorer på en gemensam skärm. Du klarar dig (oftast?) utan pin 9 hursomhelst annars också.

/M
_________________
T b a

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Jordfel genom Bildkablage

Inlägg av Fredrik Becker »

En snabb googling, vga pin 9 missing, ger dig svaret att den inte används.
Men jag har en kollega som har råkat ut för att vissa datorer har fått bildskärms utgången "stekt". Tydligen har vissa tillverkare lagt spänning på pinne 9, och vissa tillverkare av projektorer har pinne 9 jordad 8O
Så för att vara på den säkra sidan så ska ni alltid ha en kabel som saknar pinne 9.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Jordfel genom Bildkablage

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag har haft problem när tex projektorn legat på ljus ström och datorn på ljud ström och då fått störningar i ljudet när det även körts ljud från datorn. detta var ju lätt avhjälpt med att koppla projektorn till ljudströmmen.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Jordfel genom Bildkablage

Inlägg av Richard Jansson »

Magnus Gustafsson skrev:Pin 9 saknas på sladdar som ska användas till KVM-switchar, d v s att du kör flera datorer på en gemensam skärm. Du klarar dig (oftast?) utan pin 9 hursomhelst annars också.
Jo, jag förstår ju att den antagligen inte gör större nytta eftersom det är så vanligt att den saknas. Men vad är syftet, är kabeln felkonstruerad eftersom det uppenbarligen inte behövs en pin där?

Angående att den används till olika saker så läste jag att det var olika generationer av kabeln, men jag hittade ingenting om att det någonsin skulle ha varit jord på stiftet.

Men tillbaka till det jag mest av allt behöver ett svar på. Går det att slippa att lägga dem på samma ström genom någon liten box eller omkoppling. Jag har själv en teori om att det skulle gå att koppla ur allting utom RGB för att slippa alla former av störmingar. Typ http://www.security365iq.com/AVCat/imag ... detail.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad tror ni om det? Behövs något av de andra stiften för att det ska gå att få en vettig bild?
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Jordfel genom Bildkablage

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Rgb + H-sync + V-sync behöver du i a f, googla på Hd15 pinout eller VGA pinout för att kolla vilka stift som är vad.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Jordfel genom Bildkablage

Inlägg av Måns Nilsson »

Och!

Det är en obalanserad signal. Alltså kan man inte ta bort skärmen för den, för då kommer det inte att fungera alls. Eller så kommer det att fungera på konstiga sätt.

Prova att jorda lite till istället. Förutom att du behåller personsäkerhet och EMC-godkännande så kanske du faktiskt LÖSER problemet istället för att sopa det under mattan.

Något man kan prova:

Koppla ihop chassin på de olika bildsakerna med en 10mm^2 jordkabel.

Koppla ihop chassi på ljussaker med chassi på bildsaker med en lika tjock kabel. Öka till mer area om kabeln blir lång, över 15 meter.

Koppla ihop skyddsjordarna på de olika elmatningarna med kabel som är 2*arean som nominellt krävs för största säkring i systemet.

I alla fall ovan: Var noggrann med kvaliteten på termineringen och jaga verkligen milliohm i anslutningarna. Kontaktpressade (och inte med en Biltematång, utan en som faktiskt klarar 10mm^2) kabelskor med 6mm öga, M6-bult, taggbricka, ordentligt åtdraget, etc.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Re: Jordfel genom Bildkablage

Inlägg av David Oxe »

Testa att använda en RGBHV drossel, typ en sån här http://www.extron.com/product/product.a ... ype=45&s=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Den löser ofta problemet om det är vanligt 50hz elbrum vi pratar om.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster