Scenklocka?

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Scenklocka?

Inlägg av Per Johanson »

Tänk er att man har en scen med många akter som ska av och på vid vissa förutbestämda tider. Festival kallas det visst. Det finns ett antal olika uppfattningar vad klockan egentligen är och dessutom ska man komma ihåg när nästa band ska gå på och detta av. Hur avhjälpa?

Jag tänker mig en skärmbild som i överkant räknar ner till nästa showstart eller slut. Nedre delen visar helt enkelt klockan. En bra finess vore om man kunde invertera så att man änvänder vitt på svart när det ger bäst läsbarhet och svart på vitt när det fungerar bäst. Sen ska det hela visas på någon typ av display så att det hela fungerar med olika upplösningar utan allt för konstiga artefakter vore ju trevligt.

http://www.stageclock.com" onclick="window.open(this.href);return false; finns redan, det verkar vara det jag letar efter men sidan är inte helt igång.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Scenklocka?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

* En stor skärm i lämplig storlek
* En dator (du kan få inbyggd PC i t ex Panasonics proffs-skärmar vilket blir lite smidigare)
* Lämplig mjukvara som visar både klocka, namn på nästa akt och kanske även ett schema i miniatyr...eller hur du nu vill ha det.

Punkt 1 och 2 är enkelt att lösa, punkt 3 kan nog inte vara speciellt många timmars arbete för en kunnig att fixa ihop. Då behöver
du bara lägga in akt-namn och tidpunkter inför varje evenemang. Gör du på det sättet kan du skräddarsy informationen så som du
vill ha den, jmf med en färdig lösning.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Scenklocka?

Inlägg av Ian Delahorne »

Per Johanson skrev:Tänk er att man har en scen med många akter som ska av och på vid vissa förutbestämda tider. Festival kallas det visst. Det finns ett antal olika uppfattningar vad klockan egentligen är och dessutom ska man komma ihåg när nästa band ska gå på och detta av. Hur avhjälpa?
Som stagehand har jag gillat running ordern som man skrivit ut och tejpat upp på lämpligt ställe på produktionsområde, och sedan fäst gammal hederlig analogklocka som man skriver "OFFICIAL TIME" på och har en motsvarande på mixplats. Under detta har man tejpat stageplots som kommit från de olika akterna.
Keep it simple liksom.
(Om man är på en festival där Dynamic Duo är inblandad får man också ett excelark med podieschema för att underlätta ännu mer, och oftast ett väldigt detaljerat schema. Me likes.)
"This is the updated input list"

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Scenklocka?

Inlägg av Danne Persson »

Per Johanson skrev:
http://www.stageclock.com" onclick="window.open(this.href);return false; finns redan, det verkar vara det jag letar efter men sidan är inte helt igång.
Funkar hur bra som helst på min Mac.
Tankade hem och körde en demo utan problem.
Verkar vara det du vill ha.

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Re: Scenklocka?

Inlägg av Anders Herbertzon »

Funka fint i Windows också. Länken på första sidan funkar dock inte men under Downloads fliken funkar d.
/ Hebbe

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Scenklocka?

Inlägg av Per Johanson »

Ja men se där. Ska labba lite, verkar ju väldigt lovande!

Tackar!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Scenklocka?

Inlägg av Måns Nilsson »

Ian Delahorne skrev: Som stagehand har jag gillat running ordern som man skrivit ut och tejpat upp på lämpligt ställe på produktionsområde, och sedan fäst gammal hederlig analogklocka som man skriver "OFFICIAL TIME" på och har en motsvarande på mixplats.
Och hur håller man de två synkroniserade? Här på jobbet är det ju viktigt på sekundnivå, så vi har husklocka och går och klurar på hur vi ska hålla takt (WordClock) och tid (Väggklocka) i synk mellan olika studios och olika radiohus, så vi klurar ju på NTP-klockor med mera...

Den praktiska ordningen för Pers problem är nog DCF77-klockor från ClasiPöhlen, om man inte ska gå på nåt mer elaborat.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Scenklocka?

Inlägg av Ian Delahorne »

Måns Nilsson skrev:
Ian Delahorne skrev: Som stagehand har jag gillat running ordern som man skrivit ut och tejpat upp på lämpligt ställe på produktionsområde, och sedan fäst gammal hederlig analogklocka som man skriver "OFFICIAL TIME" på och har en motsvarande på mixplats.
Och hur håller man de två synkroniserade?
Sänder ni inte toner när ekot börjar för att ställa klockan? eller är det bara BBC som gör det? Tror att man kan tolerera någon sekunds drift.
"This is the updated input list"

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Re: Scenklocka?

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Annars är ju en Vettig Scenchef att föredra, då ska man inte behöva bry sig om tider.. har man sin runningorder med start och stopptider så är det ju upp till Scenchefen att styra upp saker o ting i tid....han har ju ändå den Officiella Scentiden...

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Scenklocka?

Inlägg av Ian Delahorne »

Fredrik Zetterberg skrev:Annars är ju en Vettig Scenchef att föredra, då ska man inte behöva bry sig om tider.. har man sin runningorder med start och stopptider så är det ju upp till Scenchefen att styra upp saker o ting i tid....han har ju ändå den Officiella Scentiden...
En klocka är dock en bra backup så man slipper tjafs om "men vi trodde att klockan var kvart över när vi gick på och inte tjugo över som officiella tiden (som sitter på scenchefens handled) var...".
"This is the updated input list"

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Re: Scenklocka?

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

ja fast det är ju scenchefens jobba att upplysa folk om dom går på sent, och vara där och säga till att folk bara har tid med ett extranummer pga av tidsbrist tex.... men självklart är det bra med en klocka på scen, jag har en Clas i sjön klocka för typ 99spänn, den ser alla....

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Scenklocka?

Inlägg av Per Johanson »

Detta var ett tänkt som ett steg till, en scenchef är givetvis ett krav men tänk om han istället för att stå som en ärkemupp med Peltorlurar och veva med en händerna för att påpeka att det är dumt att nu börja spela en låt som är 13 minuter lång eftersom det endast är 5 minuter kvar kan säga till bandets TM att "där sitter klockan den räknar ner till 0 och när det står 0:00 så börjar vi plocka av era saker av scenen."

Det samma gäller set changes, tänk att ha en display som säger att nu är det 28 minuter kvar tills de som betalar förväntar sig att talangen börjar spela istället för backline-kniggen. Jag tyckte det verkade smart, men jag kan ha fel, det har hänt förr...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Re: Scenklocka?

Inlägg av Thomas Neumann »

Jag kan faktiskt på ett sätt hålla med i tänket.
Men jag ser en "monitor" i var loge/tält (eller vad artisterna super i) som visar exagt samma sak som den monitoren på scen och FOH visar. Visst, det blir en extra kabel att dra utmed multin för att få dit en skärm, sen blir det också en kabel till var loge.

Men då kan ingen komma och säga "Vi visste inte vad klockan va", Dessutom tror jag det underlättar lite för scenchefen, bandet "kanske" är redo när han kommer och säger "5 minuter kvar"....
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Scenklocka?

Inlägg av Måns Nilsson »

Per Johanson skrev:Jag tyckte det verkade smart, men jag kan ha fel, det har hänt förr...
Det är sjukt smart. Du har faktiskt rätt (det har också hänt förr) i att det finns ett pedagogiskt problem som din tilltänkta plan skulle lösa.

Ian: Nej, vi sänder inte tidssignal längre. För mycket DSP i vägen, så vi kan inte vara så exakta som vi vill.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Scenklocka?

Inlägg av Per Johanson »

Thomas Neumann skrev:Jag kan faktiskt på ett sätt hålla med i tänket.
Men jag ser en "monitor" i var loge/tält (eller vad artisterna super i) som visar exagt samma sak som den monitoren på scen och FOH visar. Visst, det blir en extra kabel att dra utmed multin för att få dit en skärm, sen blir det också en kabel till var loge.

Men då kan ingen komma och säga "Vi visste inte vad klockan va", Dessutom tror jag det underlättar lite för scenchefen, bandet "kanske" är redo när han kommer och säger "5 minuter kvar"....
På vilket sätt håller du inte med i tänket?

Skulle det gå att göra det hela trådlöst kanske?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Scenklocka?

Inlägg av Anders Alavik »

Problemet går ju lösa ganska enkelt med en dator, linux och lite php...

Man syncar klockan mot en ntp server.. Sedan bygger man en enkel lite php(eller annat språk) sida som helt enkelt visar en klocka och sedan kan man få in nedräkning osv till nästa grejj. För en flink programerare bör det inte ta lång stund...

Vi gjorde faktiskt detta till ett Dreamhack för ett tag sedan vet inte om det lever kvar.. Men där är det ständigt problem med att det är massa inbokat på scen och massa sponsorer som bokat tid men älskar att dra ut på tiden...

Så vi kopplade helt enkelt ihop vårt digitala schema med ett enkelt system för att visa hur lång tid det är kvar och var som kommer sedan... Sen körde vi det på FOH, bild mix och framförallt en skärm som satt i framkant på scen som personerna på scen enkelt kunde se...

Sen hjälpte det kanske inte så mycket efter som folk tycker att dom är viktigast men det är ju ett bra hjälpmedel..


Tänkte på ett liknande system i somras när jag åkte med som service på midnattssolsrallyt. Då har man ju hela tiden den officiella tiden att rätta sig efter och att man har vissa tider på sig innan bilen skall vara på plats för start på nästa strecka och då var min tanke att ha en skärm alternativt en klocka som man syncar mot den officiella tiden som man sedan kan tala om att klockan xx:xx:xx skall man senast lämna service för att hinna med... då kan man automatisk få upp en nedräkning...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Scenklocka?

Inlägg av Jonathan Olsson »

Vi har byggt ett enkelt liknande system i Java. En serverapplikation där scripta eller likvärdig kan ställa in tid, starta/pausa en timer som räknar ner, eller visa en vanlig digital klocka. En klientapplikation som ansluter till servern och enbart visar digitala siffror (timer eller klocka).
I nuläget inte båda samtidigt, och ingen text - med det finns funderingar på det. Du kan ansluta flera klienter och de återansluter automatiskt om kontakten bryts, t ex om någon stänger av datorn på mixplats.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Scenklocka?

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jonathan Olsson skrev:Vi har byggt ett enkelt liknande system i Java. En serverapplikation där scripta eller likvärdig kan ställa in tid, starta/pausa en timer som räknar ner, eller visa en vanlig digital klocka. En klientapplikation som ansluter till servern och enbart visar digitala siffror (timer eller klocka).
I nuläget inte båda samtidigt, och ingen text - med det finns funderingar på det. Du kan ansluta flera klienter och de återansluter automatiskt om kontakten bryts, t ex om någon stänger av datorn på mixplats.
Går även att scripta i PHP/ASP/.NET, lite Ajax och lite Javascript och köra med en webbläsare...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Scenklocka?

Inlägg av Ian Delahorne »

Väcker tråden lite...

Nån som vet var man får tag på en beggad studioklocka? Eller en hyfsad simpel klocka med stora siffror, gärna röda, som inte är alltför dyr? Jag verkar vara i behov av en sån i sommar.

Annars får jag väl sätta igång och skriva en scenklocka som inte suger. Nåt ska man ha sina programmeringskunskaper till.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster