Program för tillverkning av grafik

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Program för tillverkning av grafik

Inlägg av Anton Gildebrand »

Hej!
Jag undrar om det finns något lättanvänt program för tillverkning av rörlig grafik. Jag har fått önskemålet att i ett framträdande så ska det vara blåa hjärtan som sakta "ramlar ner" och snurrar lite och så. Tacksam för alla tips.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Program för tillverkning av grafik

Inlägg av Gustaf Gagge »

flash är ju ganska enkelt att göra sådant i.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Re: Program för tillverkning av grafik

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Man kan dela upp programvaror för videomaterielstillverkning i två kategorier. Det ena är videoredigeringsmjukvara och det andra är compositing/effectsmjukvara. Du behöver det sistnämnda. Det finns en mängd olika programvaror inom denna kategori, och funktionen som du letar efter i dessa program är vad som brukar kallas för partikelgenerator. Man ställer in generatorn så att partiklar genereras ovanför bildytan, och sedan faller ned under bildytan. Sedan så talar man om för programmet att varje partikel exempelvis ska vara en bild på ett hjärta...sen får man trixa lite med alfakanaler och så...men det blir helt ok.

Har du MAC så är "Apple Motion" absolut det enklaste programmet att komma igång och köra med. Det är oerhört lätt att jobba med, om projekten inte är allt för komplexa. Har du PC så är det nog "Adobe After Effects" som är förstahandsvalet. Något svårare att komma in i, och det har en viss inlärningskurva man måste ta sig över, men det finns gott om tutorials på nätet som du kan försöka följa... den här till exempel: http://rhys-works.com/tutorials/falling-drops/" onclick="window.open(this.href);return false;

Absolut billigast och det som dessutom skulle ge bästa resultat på detta jobb är Blender. Blender är dock en komplett 3D mjukvara som är ett open sourceprojekt och gratis! Tyvärr så handlar det om veckor av inlärning för att kunna hantera det, men då man kan det så kan göra det du vill på mindre än en timme och få ett resultat som verkligen är fantastiskt.

du kan givetvis beställa tjänsten av mig också...men det är bara om du är lat och rik ;)

/Nicklas

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Program för tillverkning av grafik

Inlägg av Gustaf Gagge »

appropå open source så finn ju Processing också men då handlar det också om veckor i inlärnings tröskel. till det finns det vad jag vet inge vettigt GUI så det handlar om att knacka kod direkt. men det går och är sjukt bra på det där med partiklar och flock beteenden.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Program för tillverkning av grafik

Inlägg av Anton Gildebrand »

Tack för alla tips. Ska kolla lite närmare på blender och förhoppningsvis lära mig det i viss mån också.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Program för tillverkning av grafik

Inlägg av Nicke Löfgren »

Adobe AfterEffects :D

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Program för tillverkning av grafik

Inlägg av Anton Gildebrand »

Håller på och prova After Effects också. Såg att det finns rätt så mycket tutorials för det så det blir till att följa de för att försöka lära sig lite. Verkar ju iaf vara ganska logiskt uppbyggt.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Program för tillverkning av grafik

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag har bara sett andra andvända programmet , å det ser grymt ut.

Så jag har skaffat det själv men jag fattar ingenting 8) Tänkte ha det till min Arkaos
Man måste väl börja träna

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster