Skärmutgång på mac?

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Skärmutgång på mac?

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag har aldrig använt mig av en mac, men i helgen ska det visas lite presentationer med hjälp av en projektor och en bärbar mac.

Projektorn har vanlig d-sub VGA anslutning, men vad finns det för skärmutgångar på mac? Är det samma standard som PC?

En som inte har koll på mac :oops:
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

beror vilken modell du har

Mini dvi eller vanlig dvi kan det va, andvänder du adapter så funkar vanlig skärm

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Macbook och powerbooks har MiniDVI som de får ta med adapter till, sen får man ha en DVI-VGA-adapter. Macbook Air samma, fast en ännu mindre kontakt. Macbook Pro har DVI-kontakt.

Summasummarum: säg åt dem att ta med adapter om de har mini/micro-DVI, och ha med en DVI-VGA-adapter till projjen.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, tack för info.

Men sedan finns det väl DVI-A/D/I också, och DVI-D med enbart digitala signaler går väl inte koppla direkt till VGA med adapter, utan det behövs någon form av converter i så fall?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Victor Göransson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 23 jun 2006, 09:46
Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se

Inlägg av Victor Göransson »

Till macbook finns miniDVI-VGA också... kostar 200 spänn. om det är en Macbook pro så skall det finnas med en DVI-VGA.

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Precis som Ian säger. Be dem ta med adapter från mini/micro DVI - VGA.

Ifall det är en äldra vit mac (ibook) kan det vara värt att nämna att den bara erbjuder skärmdubblering. Detta kan dock fixas med ett litet program
som heter Screen spanning doctor
http://www.macupdate.com/info.php/id/15401

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack för alla svar, det var en mac pro med standard DVI ut, så de plockade med sig en DVI -> VGA adapter och allt fungerade utan problem vid testkörningen!

Innehåller macs original DVI -> VGA adapter något mer än en standard DVI -> VGA adapter? Originalet var ju en lite större box med DVI kontakt än en vanlig liten övergång som jag letade rätt på för säkerhets skull.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Apples orginal DVI-VGA converter är precis som vilken annan adapter på marknaden förutom skillnaden att den är snygg ;)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Haha, okej!

Tack för hjälpen boys!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster