Bygga Jumbotron

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Bygga Jumbotron

Inlägg av Anders Alavik »

Vi håller på att kolla på ett jobb där vi skall förse en innomhus hall med skärmar för ett system med resultat och reklam...

Då gr vi itankarna med att bygga en "jumbotron" tanken är att använda sig av lcd skärmar modell runt 40"...

frågan är ju lite hur stor den behöver vara... den kommer att sitta ca 30m får publiken som skall se... Och det inte vara en massa lite text ....

Våran tanke är typ 2x2 40" are... frågan är ju om det blir lagom?

eller skall man kolla på någon anna lösning med led skärmar eller nått... någon som har nått bra tips?


Samt har någon tips på en bra slipper för just 1 källa in ut till 2x2 skärmar.. VGA eller dvi
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vad ska du med den höga upplösningen till på det relativt stora betraktningsavståndet?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Det gäller att du hittar en skärm som inte bygger för mycket i "onödan". Dom gångerna jag byggt skärmkluster så är det en sak jag stört mig på.

Led-Paneler är väl att föredra. Lär väl dock bli väldigt mycket dyrare.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 12:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Hans Ekdahl »

Kolla på NEC:s nya lcd:er, tunn kant på dem, perfekt om man ska klustra skärmar...
http://www.nec-display-solutions.se/c/g ... p=all.html

/Hans

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Varför inte bygga bakprojektion? Mediakuben/jumbotronen som de satte upp i nya Skellefteå Kraft Arena har bakprojektorer som visar full HD i 150" wide. Helt klockrent!

Sen behöver ni kanske inte vara så extrema med upplösningen som 1080p, satsa på mkt ljusstyrka istället.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag har för mig att de kör bakprojektion i lärkerol arean här i gävle
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Gustaf Gagge skrev:jag har för mig att de kör bakprojektion i lärkerol arean här i gävle
Det är mycket som går bakåt i Läkerol Arena. Målen t.ex...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

hmm kan ju vara nått att tänka på... ,

Och ja det är dom NEC lcd:erna vi tittar på....

Ett annat alternativ är att hänga ner 46"are framför publiken... fast lagom hägt upp för att inte störa sikten...

för det är bara två läktare längs ena sidan.. så det är inte jätte stor yta där som skall täckas...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Det har ju hänt att puckar och liknande ( om det nu är hockey ) flyger vilt omkring i arenan. Ska du hänga skärmarna framför publik gäller det väl att du skyddar dina skärmar,

Beror ju självklart på vad du har för höjd i arenan.

Lycka till!
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

En budgetlösning som det kört med i Grodstaden..förlåt, Umeå har varit att helt sonika projicera bilden på första bästa vägg. Om det nu är som du säger att det bara är läktare på ena sidan borde det kanske gå att projicera bilden på den motstående?

Fördel: STOR bild.
Nackdelen: Det lär krävas en rejält ljusstark projektor för att få vettig bild.

Jag förespråkar dock fortarande en mediakub med bakprojektion. Det är både kostnadseffektivt och "otungt" viktmässigt. Dessutom sitter projektorerna väl skyddade på insidan, fri från alla puckar/bollar/projektiler.
Birdstreet Production

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster