Ny laptop

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Ny laptop

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag är inte ett dugg haj på datorer och dylikt, men nu är det iaf dags att skaffa en ny och då får det bli en laptop.

Mina önskemål/krav
Det ska gå att köra tunga visualiseringsprogram, antar att det behövas både mycket processorkraft och grafikkort?!

Det skall finnas dvd-brännare, så stor hdd som möjligt, trådlöst w-lan (men det kanske är svårare att hitta en utan det nuförtiden)

Sen var det ju det bökiga, den ska vara bärbar så ju mindre och lättare ju bättre. Har inget krav på att det ska vara stor skärm etc. utan när det behövs använder jag extern.

Jag har säkert missat en massa nödvändigt men ni kanske kan hjälpa mig och berätta vad man ska ha. Jag har använt PC nu senast och trivs med det, men är väl inte helt främmande för mac heller.

Jag vill få så mycket dator som möjligt för ungefär 20pap ink moms.

Förslag till en novis!?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jag skulle satsa på en lenovo thinkpad (föredetta ibm thinkpad) eller en frost acm (www.frostacm.com), frost acm är ett svenskt företag som bygger datorer för inspelning och liknande så det är modell kraftfullare och dom är relativt billiga för den prestanda dom har enligt mig. Har själv funderat på en frost acm men då som min nästa stationära.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vad bör jag ha för värden? Jag vet lixom inte riktigt vad grafikkorten ska heta och prestera för att dom ska funka till det jag begär detsamma gäller processor. Kan nån länka till en specifik dator så jag får ett hum om vad som gäller..

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Gustaf Tydén skrev:Vad bör jag ha för värden? Jag vet lixom inte riktigt vad grafikkorten ska heta och prestera för att dom ska funka till det jag begär detsamma gäller processor. Kan nån länka till en specifik dator så jag får ett hum om vad som gäller..
Så feta du har råd med, generellt är dyrare bättre (prestandamässigt).
Har inte koll på modeller då det ändras mellan varje gång jag köper en ny dator. Men efter att ha kollat på Frost ACM som nämnts tidigare i tråden ser denna bra ut.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Den var ju bara 15000 över budget..

Fick den här som tips! kan det vara något?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag köpte en Acer Travelmate 6291 för någon månad sedan, väldigt nöjd. För under 7k får du en väldigt smidig laptop, som dessutom har helt okej prestanda.

Jag lägger hellre mindre pengar på en dator och byter oftare, men jag vet inte om du är likadan. Här har du datorn iaf:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010109700
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag tycker att HP datorn har alldeles för liten skärmupplösning. Satsa gärna på minst 1680*1050. Jag slår även ett slag för IBM om du vill ha en robust och driftsäker dator, vilket jag förespråkar. Jag vet inte hur dom är på just grafikdelen eftersom jag sällan jobbar med den typen av applikationer. Men kolla på en IBM T60 eller T61 med hög upplösning på skärmen. Den datorn hade jag köpt om jag skulle bytt idag. Den bör ligga inom din budget också.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

IBM Thinkpads är stryktåliga som fan, och det går att köpa reservdelar till precis alla delar i laptopen, även skruvar och gummifötter.

edit: Jag tappade min i backen just innan jag skulle innanför porten hemma. Skiten bootar inte. Lossa tre skruv, sätt tillbaks WLAN-kortet, och så var man igång igen. Lite plastskador, men inget på själva magnesiumramen. Fler incidenter som har gjort sallad av mina förra Dell-laptopar har den här klarat med bara lite plastskador.
"This is the updated input list"

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

ian: jag har inte tappat min utomhus, men jag har tappat den inomhus och det ser man inte ett dugg på den, den startade direkt efter varje gång också :-) det är kvalitet, enda dåliga med min (som har några år på nacken) är att fläkten har börjat bli konstig och i:et har slutat fungera på tangentbordet, ska försöka laga båda själv, lyckas inte det blir det till att ringa support och fråga om dom kan laga mot att jag betalar och vad det skulle kosta (fabriksgarantin har tyvärr gått ut, annars hade det ju varit nemas problemas, bara lämna in den och få den fixad, som med skärmen som blev skadad) :-)

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Jag förespråkar HP då jag själv kört en NW8240 i två år. Nöjd som fasen, speciellt med en grej, SERVICE. HP har en service som ingen annan tillverkare kan matcha. Min dator får mkt stryk då jag använder den flera gånger i veckan i jobb ute på nattklubbar och dylikt. Annars prestandamässigt skulle jag rekommendera en nw8440. Smidig och lätt för att vara så snabb, bra skärm med full hd upplösning, mkt minne och möjlighet till stor hårddisk (skulle dock rekommendera dig att inte köpa en stor och långsam 5400 varvare, utan hellre en 100 gb 7200 varvare då det gör enormt mkt för prestandan). Maskinen kostade runt 19000 plus moms sist jag kollade, möjligt att det är lite över budget för dig, men de har andra modeller också med lite lägre upplösning.

/D

edit: Skulle inte rekommendera en Thinkpad av följande anledningar: dyra, dålig service samt prestandaproblem. (hur kan jag veta detta?, jobbade som servicetekniker för IBM i 3 år och speciellt då med servrar och bärbart. IBMs datorer är extremt stryktåliga och bra på många sätt, men om du söker prestanda för lagom pengar så är de helt fel).

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Tja, för min del är IBM lättservat eftersom allt finns som FRU, bara att beställa. Men så skaffade jag en X40 för viktens skull, inte för prestanda eller upplösningen.
"This is the updated input list"

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Ian, det funkar likabra hos Hp när de gäller reservdelar. Bara att ringa eller maila supporten om vad man behöver så har man det på posten dan efter. Har bytt tangentbord flertal gånger (en av HP's nackdelar jämfört med ibm), men då har jag felanmält runt 4 på eftermiddan å haft ett nytt tangentbord dagen efter.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

David: HP har jäkligt bra switchar och så, med livstids garanti, men jag skulle aldrig köpa en laptop eller server från dom, då går jag till ibm/lenovo istället, en thinkpad är dyrare än andra laptops för att dom håller bättre. Kan säga såhär om den support ibm ger: felanmälde en kass server idag, då ska ibm ha en tekniker på plats inom fyra timmar men eftersom det skulle betyda runt 8 ikväll bestämde vi 8 imorron istället, då han kommer byta bakplan, en av diskarna och lite annat.

Om en thinkpad blir kass under garantitiden så fixas den direkt utan frågor, min fick ny skärm på 3-4 dagar precis innan jag köpte den (köpte beg.).

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jakob Carlsson skrev:David: HP har jäkligt bra switchar och så, med livstids garanti, men jag skulle aldrig köpa en laptop eller server från dom, då går jag till ibm/lenovo istället, en thinkpad är dyrare än andra laptops för att dom håller bättre. Kan säga såhär om den support ibm ger: felanmälde en kass server idag, då ska ibm ha en tekniker på plats inom fyra timmar men eftersom det skulle betyda runt 8 ikväll bestämde vi 8 imorron istället, då han kommer byta bakplan, en av diskarna och lite annat.

Om en thinkpad blir kass under garantitiden så fixas den direkt utan frågor, min fick ny skärm på 3-4 dagar precis innan jag köpte den (köpte beg.).
Samma sak med HP... Vi kör bara HP maskiner på jobbet, inte ett enda ras och ifall det skulle hände har vi service på plats dagen efter.

Kör HP servrar i serverhallen (förutom en Dell-hell och ett hemmabygge).
//Magnus - Fegge & Mattes

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

En macbook kanske med lite extra minne så har du en grym dator.
Sedan slipper du virus.. :D

Jag som jobbar ihop med PCfantaster som faktiskt köpt denna dator och är väldigt imponerade.
Ge den ett försök.
Sågar mest brädor och annat löst som inte är rätt mått.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja jag har oxå funderat på mac men så var det det här med att det inte finns några visualiseringsprogram för mac.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Paralells så kan du använda allt..
Sågar mest brädor och annat löst som inte är rätt mått.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Förutom att 3D-rendering i Parallels inte går så fort och att vissa program kraschar i det (CaptureSweden på min Mac Pro t ex), hur tycker du att det verkar?
"This is the updated input list"

Mikael Thurfjell
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 17:56

Inlägg av Mikael Thurfjell »

Jag kan också rekomedera HP NW8440 som jag själv använder just nu. Har arbetat med bärabara datorer under de senaste tio åren och avverkat ett antal datorer. huvusakligen anväder jag den till grafikkrävande 3d-cad. Men gör inte som jag att ta den med 1920-1080 upplösning utan 1650-1050. och tipset om hårdisk är ett gott råd. Men om du inte skall arbeta med allt för grafikkrävande program finns ingen anledning till att satsa på en sådan dator utan titta på t.ex Dell eller på någon av stormarknadena. En dualprocessor och minst 2Gb minne skärm 1650-1050 från ca 7500tkr exkl moms. Men har du krav om sevice skall du satsa på en märkesdator. Både Dell och Hp har bra service

Lycka till

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Om man ska köra mac book så ska man ha nya betan av boot camp som kan dualboota med xp/vista istället för att bara köra windows inne i macos.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster