projektion på annat än vitt?

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Jonas Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 19:20

projektion på annat än vitt?

Inlägg av Jonas Pettersson »

hej hej
kan ingenting om det här, men har börjat fantisera lite fritt.

är det nån som vet någonting om hur det fungerar att projicera på ytor som inte är vita? fick en dunkel tanke om att det kanske skulle funka på nåt sätt att projicera på glas? rökfärgat glas? eller är jag helt ute och cyklar? behöver inte bli knivskarpt sådär. nån som har några idéer? erfarenheter?

tacksam för alla svar. utom möjligen kanske rena idiotförklaringar...

ciao

j

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Jag var på sign scandinavia mässan i göteborg förra veckan och då kom just den diskussionen upp. Det går inte att projicera på glas, då fastnar inte bilden så att säga. Det blir samma effekt på svart. Men det finns en folie (vinyl) som man kan klistra på glas/plexi/plats som är svart gör att man kan projicera på den.
De hade sånna där. De hade satt upp två stycken skärmar av 6mm plexi som de satt denna folie på baksidan av. Sen hade de hängt upp två stycken projektorer bakom och projicerade spegelvänt bakifrån. Det var klockren bild, och skärmer blir svart om man stänger av projektorn, vilket jag tycker är ett plus.

MEN det finns ett problem med den vinylen. Den kostar ca 10.000:- / m2.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tjena,

Har testat en grej där man har en ganska tunn plexi skiva som man sedan målar med nån färg (som en kille beställde från U.S.A)...sen projicerar man på..blir rätt slickt!
//Carpvik

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Om du ska enbart projicera framifrån så kan du i typ klistra på en ljus vinyl på vilket material du vill så fastnar färgen på det. Svart går ju inte då den suger åt sig all färg så man ser inget, men vitt reflekterar i från allt därför man ser bra. Så ju minder ljus den är ju sämre bild blir det ju...
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Jonas Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 19:20

Inlägg av Jonas Pettersson »

tack för snabba svar!
den där filmen verkar ju helt absurt dyr... men den där färgen du nämner, christoffer, kunde den vara mörk?

j

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Finns att köpa fresnellinser, d.v.s. en lins som framifrån utan belysning ser grå ut, men med bakprojektion så får du en knivskarp bil - så bra som projjen tillåter.

Annars kan man projicera på svart duk, men det måste självklart vara en speciell duk. Funkar bra att lysa igenom också. Finns i grått utförande också, tror att det är billigare. Riksteatern hade med sig rätt mycket sån duk på produktionen Dr Glas, ring till dem och hör vetja.
KISS. Keep It Simple Stupid.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Vattenridåer är också trevligt, dock är det kanske inte riktigt vad du är ute efter...

Thoams Ös
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 apr 2007, 14:38

Inlägg av Thoams Ös »

Jag har sett svart projektionsduk, och det var riktigt snyggt! Kommer bara inte riktigt ihåg var jag så det. Återkommer om dimman lättar...

Jonas Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 19:20

Inlägg av Jonas Pettersson »

ok, mycket tips. tack!
vore ju spännande att kolla den där svarta projektionsduken.

christoffer, vet du var man kan kolla den där färgen?

david, vet du var man kan hitta info om den där lyxvinylen?

j

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

David Wennberg skrev:Finns att köpa fresnellinser, d.v.s. en lins som framifrån utan belysning ser grå ut, men med bakprojektion så får du en knivskarp bil - så bra som projjen tillåter.

Annars kan man projicera på svart duk, men det måste självklart vara en speciell duk. Funkar bra att lysa igenom också. Finns i grått utförande också, tror att det är billigare. Riksteatern hade med sig rätt mycket sån duk på produktionen Dr Glas, ring till dem och hör vetja.
Va den svart?? När de va här i stan så använde de en brungrå duk av samma martial och utsende som används på backproj duk.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har projetserat några gånger på svartsametstyg. Det har varit när det har varit tal jobb typ författar kväll där man har lagt upp en bild på ett ex bokomslag på det svarta tyget för att få fram bilden men den ska inte va helt tydlig och knivskarp utan bara synas och man ska se vad det e.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det kanske var någon annan Riksproduktion som hade svart, och att Dr Glas var grå, jag minns inte. Det var någon som var här i stan med en väldigt mörk duk som de projicerade på, och det var skitsnyggt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jonas: Vet inte vart man får tag på färgen mer än att den var importerad från usa. blir inte kristallklart fokus. men det blir rätt fräckt. skärmen ser lite frostig ut när färgen är på. inte mörk...
//Carpvik

Johan Molin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 17 jan 2005, 01:00
Kontakt:

sån här bör funka

Inlägg av Johan Molin »

Wirens kan hjälpa dig med riktigt mörk projetions folie den är främst gjord för back projektion men fungerade ok som front nu när vi använde den på intiman till love story

fråga efter projektions folie antracit grå så vet de direkt

den är inte så fasligt dyr gjorde en duk på 10,2x5,7 nyss kostade runt 12tkr'

ha det/ johan

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag brukar använda en scanner för att projicera färger på en logga som vi tryckt i silver på svart molton. Ofta syns inte det ljus man projicerar runt om, bara själva loggan och det ser nästan ut som om den är självlysande.

Bild

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Får slänga in tipset Ljudbalans.se som jag fick i tygtråden, såg att de hade svart duk för både front/back projj.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vi testade någn ny plast, svindyr men det funkade hyffsat bra i dagsljus tom...ios hade vi en 10 000 ansilumens projektor men det funkade avsevärt bättre än projdukar!!!
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster