Programmera iRule

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Programmera iRule

Inlägg av Nicke Löfgren »

Någon som har varit i kontakt med iRule och dess mjukvara?

Jag är nyfiken :D

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Programmera iRule

Inlägg av Jonas Larsson »

Japp, kör det privat hemma. Du designar dina egna paneler online på nätet, sedan laddar du ner dem till din telefon/platta och appen som är installerad. Sedan kan du via din app styra IR, RS-232, reläutgångar och tex Nexa trådlösa enheter. Vad du kan styra beror på vad du har för hårdvara.

Jag har köpt från http://www.i-home.se/sv/" onclick="window.open(this.href);return false; ,kan vara lite billigare någonannanstans. Men de är mycket bra att ha och göra med och ger bra support, så handlar gärna där.

Jag har köpt mjukvaran (billigaste versionen, klarar 3 olika "layouter/styrenheter" (tex 1 ipad, 1 iphone, 1 android) samt hårvaran Global Caché iTach IP2IR. Denna styr sedan IR till min digitalbox, tv etc. Sedan har jag även kopplat in en dosa som sänder 433 mhz till nexa uttagen/taket. Har öppnat en port i routern så kan tända/släcka vart jag än är.

Nexan har lite dålig räckvidd, funderar på att gå över till Z-Wave som är 2-vägs kommunikation, så du kan få tillbaka att lampan verkligen har tänt sig. Har för mig detta ska gå att få ihop med irule.


Kort sagt så kan du bygga ett väldigt prisvärt styrsystem för ett konferensrum (ner med projduk, tänd proj, välj ingång, släck belysningen i lokalen) som styrs via en platta. En stor fördel att du kan göra appen/panelen precis som du vill ha den designmässigt. Med din logga etc.

Har inte kommit så långt som jag planerat, men återkom om det är något mer du vill veta så ska jag försöka svara.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Programmera iRule

Inlägg av Nicke Löfgren »

:D :D :D :D


Jag sitter lite i skiten å behöver en fjärrkontroll till 3st digitalboxar (canaldigital) Finns inga + och - för programbyte.

Å är man i igång så kan jag oxo ta 3st visatboxar.

Jag behöver typ en layout med 6st kanppar, Box 1, Box 2, osv sedan en knappsats 0-9 och enter


Är det något jag skulle kunna leja dig att göra till mig?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Programmera iRule

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, har du börjat och fått något att fungera? Kör du trial, basic eller advanced på mjukvaran? Vad har du för hårdvara?

Du loggar ju in på deras sida och sedan börjar du skapa en sida efter den upplösningen som din enhet vill ha. Under "devices" så får du leta rätt på märke/modell på dina canaldigital och viasatboxar. När du har lagt till dem så kan du klicka på dem och se alla kommandon som du kan skicka via iRule. Det ska också gå att lära in egna. Är det här du menar att + och - saknas?

Sedan skapar du din "fjärr" med hjälp av bilder, textrutor etc. Sedan sparar du.

Sedan är det lite adressering som du måste göra i appen. Du måste lägga till hårdvaran (gateway), ange dess ip adress, vilka devices som sitter på vilken port (beror lite på hårdvaran) och sedan synca. Sedan "ska" det fungera.

Du behöver ju också ha lagt ut ir ögon framför digitalboxarna. Står alla brevid varandra? För jag antar att du vill styra dem individuellt?

Har du lyckats göra något? vad är det för enhet som du vill ha som fjärr?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Programmera iRule

Inlägg av Nicke Löfgren »

tack för ditt svar

Jag har inget, men jag fick tag i en kille här på forumet som gör klart allt åt mig.

Köper det klart så att säga :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster